Jiří V. Matýsek | Články / Recenze | 14.11.2023
Seattlesští Gravelroad rok za rokem pokračují v obrábění svého svérazného blues, které je říznuté grungem a psychedelií. Jejich koncertní aktivity – tedy ty na starém kontinentě – sice zbrzdila covidová pandemie, alba ale vydávají se železnou pravidelností dvou až tří let. Letošní Duty to Warn je už devátou položkou diskografie. Za dvě dekády slušný výkon.
Hudba vychází z principů North Mississippi Hill Country Blues, tj. hodně se zde pracuje s hypnotickou repetitivností a naléhavou valivostí. Zvuk je rozostřený, vokály jako by se nad proplétajícími se nafuzzovanými kytarami vznášely v mlžném oparu. A ať už jsou Gravelroad rockově svižnější, jako v Jailhouse Limp, nebo naopak až „zadoomaní“ jako v Oceans, pokaždé je to omamné a strhující. A to i v případě poněkud nečekaně uvolněné Traveler, která americkou čtveřici zavádí téměř do hájemství country.
Pod zvukem je už tradičně podepsán Jack Endino, muž, který stejnou péči věnoval deskám Nirvany, Soundgarden, Screaming Trees a vůbec celé seattleské hudební smetánce. Duty to Warn zní masivně i přijatelně zastřeně. Oproti až tísnivému Crooked Nation Blues (2020), které se s gustem trefovalo do trumpovské Ameriky, je Duty to Warn o něco lehčí. Ale pravda – jen o něco. Kostnatý hnát podávající přesýpací hodiny s rudým pískem, který cover nahrávky zdobí tentokrát, společně se songy jako World on Fire nebo Stormʹs Coming napovídá, že je to jen oddechový čas a na vesmírné výlety ze starších desek už mnoho prostoru nezbývá.
Postupem času se Gravelroad podařilo vytvořit svébytné pojetí těžkotonážního blues. Na Duty to Warn již nastolené dále prohlubují a přidávají nové prvky, ať už zmíněné country nebo vokál Taryn Dorsey hned na čtveřici skladeb. To podstatné, strhující groove, bluesový feeling a pomyslná váha celého materiálu, zůstává.
Gravelroad – Duty to Warn (Knick Knack Records, 2023)
web
živě: Blues Alive
16.–18. 11. 2023 Dům kultury, Šumperk
web festivalu
foto © Gravelroad
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.
Klára Šajtarová 21.08.2024
Vycházející hvězda hardcoru a metalcoru z Oldhan County v Kentucky nenabízí žádné kompromisy – žádné čisté vokály, žádné přepálené refrény.
Kryštof Kočtář 15.08.2024
Skladby samy mají strukturu jemně rozkolísaných záchvěvů, které dohromady připomínají obraz plynoucí čáry života.
Mária Karľaková 15.08.2024
Kniha je naozaj výnimočná osobná spoveď. Je intímna, plná pocitov, myšlienok, postrehov, otázok z dospievania jedného dievčaťa.
Dušan Šuster 02.08.2024
Rýchlik to veru nie je. Kilometre ubiehajú pomaly – Donato stanovil tempo okolo 110 bpm, čo je o poznanie menej než trend v súčasnom techne – a basový bubon má…
Šimon Žáček 31.07.2024
Ostře kritizovat konzumní společnost dokázala již několikrát, což mnohdy vedlo i k mezinárodnímu úspěchu – zejména v případě oscarového Parazita či megahitu Hra na oliheň.
Klára Šajtarová 23.07.2024
Mnozí si je automaticky asociují s písní Pixies, pro americkou hardcore-punkovou komunitu nabírají ale tato slova úplně jiný význam.