Anna Libánská | Články / Reporty | 10.09.2013
Jsou jména, o kterých se v hudebním světě mluvilo, ale postupem času se z jeho pomyslných tepen vytratila a upadla do propadliště hudebních dějin. Jsou i tací, kteří se v záři reflektorů vyhřívají pěknou řádku let a zmínka o nich už skoro nikoho nezajímá, protože o nich mluví zkrátka každý. Pořád. Existují ale i takoví, kteří na sebe nestáčí hledáčky hudební veřejnosti tak často, ovšem když už, tak je to bomba, která strhne všechny. A proto i kdyby se Café V lese namísto Prahy nacházelo na nějakém lesním palouku, Floex by měl na křtu nového EP Gone narváno. To se vsaďte.
Café V lese je přitažlivým koncertním místem hned z několika důvodů. Pražská omladina cílí obvykle na jiný druh hudby, navíc by si smokers unfriendly prostředí pro bujarý alkoholový večírek nejspíše nezvolila. Pro sečtělejšího návštěvníka je to bod k dobru, není nadto užít si koncert bez podnapilých hýkajících adolescentů, kteří od překročení jisté hladinky v krvi začínají hlasitě pořvávat na skupinu, ačkoliv koncert už dávno skončil a členové se občerstvují v zákulisí. Takový sečtělý posluchač jistě ocení i výtečnou akustiku, kterou se místní sklepení, neřku-li podhoubí, neboť je zde úrodná půda pro dobré hudební zážitky, pyšní. A co teprve prostory. Z neutrálních kamenných zdí v mžiku vykouzlíte éterickou svatyni i temné Draculovo sídlo.
Scenérie, kterou zvolil Tomáš Dvořák aka Floex se svým doprovodným bandem, budila dojem abstraktního obrazu. Bubeník za plexisklem. Zpěvačka vlnící se do elekrizujících rytmů, jako by snad chvílemi ani nebyla součástí kapely, ale jednou z divaček. Klarinetista odstrčený na vedlejším pódiu, jehož procítěná hra působila spíše jako one-man show. A za tím vším rozehrávají na plátně v pozadí barvy a tvary svůj duet se zvukem.
Vpředu trůní Floex. Dirigent veškeré abstraktní podívané, velmistr tónů entuziasticky ponořený do své hudby. Ninja Tune po česku. Jeho hra na xylofon připomíná tanec kouzelných hůlek, jež si jen tak povlávají vzduchem, čas od času natrefí na klávesy, jejichž čarokrásné zvonivé tóny rozechvívají přítomné. Tóny prosté naléhavosti a negativního zabarvení uvedly posluchače v naprostý klid, harmonii a staly se posly slastného očištění. Všechen shon a ruch neúprosně se pohybujícího velkoměsta zůstaly na prahu sklepení, dovnitř se nepodařilo proklouznout ani dozvuku té nejneodbytnější stresuplné ozvěny. Introvertův ráj, extrovertova oáza.
Po sérii starších písní přišel na řadu samotný akt křtu. Publikum netrpělivě vyčkávalo, ale žádné šáňo se nekonalo. Jen stříbrné třpytky. Určitá symbolika v tom je, možná jde o předzvěst stříbrné desky. O tom, že by si nějaké ocenění zasloužil, nás Floex přesvědčil hned vzápětí. Byl okouzlen přijetím desky u publika natolik, že neplánovaně zahrál zcela nový song.
Floexovi se podařilo něco nevídaného. Dostal publikum do varu dříve, než koncert vůbec začal. Zásluhu na tom měly nevětratelné sklepní prostory, v nichž se, díky absenci klimatizace, vyšvihla teplota na takových 35°C. Ke konci koncertu si většina návštěvníků mohla takřka ždímat trika. Pokud budeme hektolitry potu považovat za měrnou jednotkou úspěšnosti vystoupení a blaženosti publika, vyhrál Floex na plné čáře. Navíc nás koncertní zážitek obohatil i o odpověď na jednu palčivou otázku, kterou si položil už pan Werich. Moře, strýčku, proč je slané? Ve 21. století konečně známe odpověď... Je to pozůstatek Floexova koncertu. Vzpomínky na budoucnost.
Floex
6. 9. 2013, Café V lese, Praha
foto © Andrea Petrovičová
Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024
Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...
Julia Pátá 15.04.2024
Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...
Kryštof Kočtář 13.04.2024
Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.
Jakub Veselý 12.04.2024
Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.
Dominik Polívka 08.04.2024
Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.
Marek Hadrbolec 08.04.2024
Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.
Kryštof Kočtář 02.04.2024
Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.
Kryštof Kočtář 31.03.2024
Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.
Tomáš Jančík 28.03.2024
I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.
waghiss666 24.03.2024
Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.