Články / Sloupky/Blogy

Versus: Kmeny - Punk

Versus: Kmeny - Punk

Zdeněk Malinský, mexhouse | Články / Sloupky/Blogy | 11.03.2015

Punk’s not dead, to je jasný, ale co Kmeny? První díl vyvolal řadu otázek, odsudků, jasných ortelů a nejasných nadějí o českém dokumentu. Co my na to? Z pozice média celou sérii podporujeme, na druhou stranu nás to nezavazuje k poklonkování nebo mlčení. Dnes běží na čété dvě druhý díl, Hooligans, pojďme si promrskat ten první, nepunkový o Punku. Vadí, nevadí?

Zdeněk Malinský: Obavy se naplnily a první díl dokumentárního cyklu Kmeny věnovaný punku byl ještě horší, než jsem čekal. Proč? Namátkou:
1. Ne každý zná Sida Hoška, tím méně ostatní. Proč tam nebyly titulky se jmény hovořících?
2. Sid je bezpochyby jednou z ikon československého punku, ale proč Pipes and Pints?
3. Za pětadvacet minut se nedá encyklopedicky zmapovat český punk, ale tady autoři vyměřený čas trestuhodně promrhali.
4. Leckdo mohl nabýt dojmu, že punk je dobrý byznys: u jednoho se natáčelo na zahradě pěkné vilky, Sid Hošek vypráví, jak celé dny propíjí po hospodách, jen v pátek a v sobotu vyráží s kapelou hrát (poněkud mylná asociace: z osmi koncertů měsíčně zaplatíte inkaso, nájem a zbytek můžete prochlastat).

Vzpomínáte na diskuzní pořad Áčko na Nově? Často zajímavá a populární témata, žel vždycky se problém jen nakousl a pak se lehce klouzalo po povrchu. Podobný pocit jsem měl po shlédnutí tohoto dílu Kmenů. Ale třeba autorům křivdím, protože nikoho jiného se jim před kameru sehnat nepodařilo a museli vařit z vody. Škoda nevyužitého potenciálu, druhý Bigbít se nekoná.

Nejsem si jistý, proč je cyklus natáčen, ani komu je určen. Kdo o punku má jen několik zavádějících a negativních informací z doslechu nebo z pořadů typu Krimi zprávy (Prima), bude žít v bludu dál (a nejspíš se vůbec nedíval) a znalým to nejspíš přišlo k smíchu. Nebo k pláči? Mnohem víc informací získáte v článku Průvodce městskými kmeny: Punk (to není selfpromo, to je fakt). Punk patří z šestnácti dílů k těm (mezi laiky) nejznámějším tématům, takže jsem zvědavý, jak se autoři poperou s těmi méně „pop”. Jsem jediný, komu to přišlo plytké a na půl cesty?


mexhouse: Moje výhoda: nečekal jsem nic, jakkoliv nejsem zrovna fanda České televize, ale moment očekávání je pro výsledek podružný. Celkově? Příjemné překvapení z nejrůznějších důvodů. Proč Sid Hošek (Plexis) a proč Pipes And Pints? To jsou zavádějící otázky a nepochopení úhlu pohledu, který byl pro zvolenou stopáž (25 minut? To jako fakt?) zásadní. Bigbít je mimo mísu, jiná hra, jiné hřiště, jiný sport, tady žádná spojnice není, srovnávat hudební encyklopedii o třiceti hodinových dílech s polovičními dokumenty o subkulturách není proč. Což je jeden z důvodů, proč tu nejsou titulky „kdo je kdo“. Je jedno, jestli tam bude Hošek, Fanánek, někdo ze Snížené pracovní schopnosti nebo Éček, jde o punkový postoj svého druhu, který zrovna Hošek, coby celoživotní kalič, reprezentuje. A právě proto je tam koloušek z Pipes And Pints, který proti spaní v botech v posteli (touhle demonstrací Hošek překonal i postelové hrátky Jana Saudka) a přejíždění z knajpy do knajpy upřednostňuje „svobodu pro všechny“, krájí si avokádo a sní o tom, že s kapelou získají dalšího Anděla (ano, do jisté míry úsměvné). Pivní punk vs. straight edge? Nene, to není konfrontace, tohle jsou dva možné způsoby, které fungují vedle sebe, aniž by se vylučovaly. Punk je samozřejmě víc, hra, póza, stejně jako celoživotní postoj. Proto je tam punker, který funguje jako „společenská spojka“ a průtokový ohřívač informací (není třeba, aby tam byl titulek „Banán – Rekomando“), proto je tam starej fořt na schodech Sedmičky, který vidí společenské systémy z ulice. Proto ohromná zahrada v závěru a společné foto, jako pachuť na jazyku, která má vyvolat přesně takovou hloupou otázku: cože? Punk jako dobrý byznys? To byl už v roce 90, když vydával Monitor. Komu byl díl určen? Nevím, mýdlo je na čistotu, na co jsou dokumenty? „Znalí“ se mohli bavit právě scházejícími popisky a postavami, které znají, „neznalí“ zvolenou metodou souběžných obrazů. Zajdi se zeptat svojí matky, jestli ví, že punkáči jsou i ti, co nejí maso, nekouří a nepijou. Moje to neví.

Info

Premiéra dokumentu Hooligans 11. 3. od 22:00 na ČT2 a od 22:30 na Kmeny.tv.

www.kmeny.tv
www.facebook.com/projektKMENY

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Co právě v elektru kutěj: Mocné elektronické výboje slovenských mimozemšťanů

Richard Kutěj 27.06.2020

Slovenský elektronický label Aliens Production zásobuje mezinárodní scén povedenými releasy už od roku 1997. A mocně rozjel i letošní sezonu.

Jeden pytel pro všechny děcka. Jak se v Česku (ne)píše o novém rapu.

David Čajčík 25.06.2020

Hudební průmysl se změnil dávno, rap je nový pop, jen si toho česká žurnalistika nevšimla, respektive to odmítá reflektovat.

Cesto-pics.jpg no.3

Mária Karľaková 26.05.2020

Cestovanie nie je len o tom dostať sa na dané miesto, je o objavovaní, slobode, hľadaní, o prítomnom okamihu o tom, že samotná cesta je cieľ.

Singletone: Protomartyr – Worm in Heaven / Processed By the Boys

Štěpán Sukdol 17.05.2020

Iggy Pop o Protomartyr prohlásil, že jsou ta nejlepší kapela, co dnes v Americe mají. Postpunková parta z Detroitu slaví dekádu působení na scéně dvěma singly, brzo deskou.

Jako zabít naději

Michal Pařízek 15.05.2020

Uvolňování opatření pouhým zvyšováním kapacity kulturní akcí je úsměvné a jak již bylo řečeno, vychází z naprosté neznalosti prostředí a problematiky. Co bude dál?

Šejkr na doma: Na viděnou

Michal Pařízek 30.04.2020

Po půlhodinovém telefonátu s Brendonem z The Kill Devil Hills jsem chtěl psát o tom, jak se bojí o svoji hippie sestru... Poslední Šejkr na doma je tu.

Šejkr na doma: Spi sladce, potvoro

Michal Pařízek 29.04.2020

Gejzír vtipu a humorných situací – načala to Kateřina Konečná plamennou obhajobou maršála, který přišel o pomník, pak jsme viděli rozhořčeného Bohumila Pečínku a celé to završil Barťák.

Šejkr na doma: Básníci a bábovičky

Michal Pařízek 28.04.2020

„Tepláky jsou nové džíny.“ Někdy není jednoduché udržet si zdravý rozum, při sledování novinových titulků v poslední době je to ještě o poznání těžší.

Šejkr na doma: Ambulance horkých nápojů

Michal Pařízek 27.04.2020

Chybí mi kavárny. Možná víc než co jiného. Chybí mi jejich atmosféra, podivným způsobem kombinující ruch a klid, stejně jako možnost ji sdílet.

Sám doma #2: O křehkých lidech

cyril kosak 26.04.2020

Trocha mizantropie nikoho nezabije aneb o víře v dobrého člověka v časech nejen pandemických.