Mikuláš | Články / Recenze | 13.10.2017
Po období ticha vychází očekávaná nahrávka méně exponované, přesto jedné z nejzajímavějších postav českého rapu. Zkrat Kratochvíl je legendou spjatou s kolektivy Divokej západ či PNZKJS a nyní po třech letech přichází s nástupcem sólových nahrávek MMXIII a MMXVI. Aktuální MCMLXXXIII nabízí jedinečnou katarzi, kouzelně propojuje českou rapovou historii a místní příslušnost se současným soundem a kosmopolitismem.
Zkrat Kratochvíl je lyrikem s nezaměnitelným hlasem, kterému se na novém albu podařilo vytvořit zvláštně klidný, ale současně velmi intenzivní zvuk; kombinací vokálu a vybraných instrumentálních linek nemá v československém prostředí srovnání. Intenzitu projevu podporují místy velmi syrové texty, které se nedistancují od reálií místního prostředí a naturalisticky vykreslují autorovy dlouhodobé vize i frustrace. Posloucháme člověka, který se pomocí hudby otevřeně vyrovnává s širšími generačními i ryze osobními problémy. Krize, naděje a motivace jsou na scéně, která je obecně přeplněná idealizací cesty za bohatstvím a instantním štěstím, uzemňujícím prvkem. Zkrat Kratochvíl se v rozhovorech vždy prezentoval jako obyčejně pracující člověk, který dělá hudbu ve svém volném čase bez ambice živit se jakoukoliv formou šoubyznysu. MCMLXXXIII svým ambientnějším charakterem potvrzuje autorovo sebevědomí, které mu nebrání vymknout se tempem i celkovým vyzněním tlaku současné blýskavě xeroxované produkci.
Výsledkem je kompaktní a snad nejzralejší album autora, který místo touhy komunikovat s davy už téměř dvě dekády generuje osobitý sound. V něm s nezanedbatelnou pomocí mladší generace producentů a přátel zvolna absorbuje současné trendy a nechává krystalizovat obsah, zároveň se vyhýbá zaměnitelnosti. Zkrat na MCMLXXXIII vyzývá k redefinici hodnot a toho, jak přistupujeme k životu, času, komunikaci, ke svému okolí a jeho nejen hudebnímu obsahu. Jedná se o velmi silný apel, nad nímž nelze mávnout rukou.
Zkrat Kratochvíl – MCMLXXXIII (vlastní náklad, 2017)
www.soundcloud.com/zkrat-kratochvil
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.