Veronika Mrázková | Články / Reporty | 14.10.2020
Moderní snoubení živé autorské hudby, pohybového umění a videoprojekcí dochází pozoruhodných podob. A Move Fest je všem souvisejícím inovacím v patách. Od 7. do 11. října dovezl během svého sedmého ročníku do Ostravy výběr ambiciózních projektů na pomezí současného tance, nového cirkusu a site specific performancí. Hned první večer došlo na českou premiéru kusu Brave New Life, spojení New Life pak bylo podtitulem celého festivalu.
Představení Brave New Life je radikálním kusem. Prezentuje patologie doby v působivé koláži videomappingu, živé hudby a současného tance. "Za Hitlera se pálily knihy, dnes se na Facebooku skrývají nevhodné komentáře." Co je nevhodné? Jak by vypadala vláda Ministerstva pravdy? Stane se nám osudným, že pod hávem korektnosti povolujeme cenzuru? Dějová zápletka, kdy se člověk na ministerstvu přihlásí o pravdu - aby mohl být součástí hygienicky čisté společnosti -, je lemovaná emotivními projevy mocnářky Hygiei a jejího Trolla. Troll vede "schizofrenní", rozčilené diskuze, protože by chtěl dopřát svobodu slova i těm, kdo popírají holocaust. "Však on si každý může udělat svou pravdu." Hygiea drží linku diktátorských, exponovaných projevů: "Kdo nemiluje a nenásleduje pravdu, je pro pandemii!" A Jana Ryšlavá v kostýmku sekretářky (ředitelka celého festivalu, pozn. a.) střídá německé pasáže s výčtem protikladů. Pravda - nepravda, Bůh - člověk, lež 1 - lež 2...
Hra vznikla ve spolupráci ostravského centra Cooltour a košické Tabačky. Práce na ní začaly těsně před vypuknutím koronavirové krize, která zastavila zkoušení, nakonec ale také doplnila tíseň doby. Text dramatičky Michaely Zakuťanské gradoval stejně jako skvělá hudba slovenského tvůrce Ladislava Pálmaie, ke které si pro živá představení přizval bubeníka Marka Žilince. Zvukové erupce a překvapivé stop-timy by fungovaly i nezávisle na představení.
Do konce týdne bylo uvedeno ještě několik pohybových disciplín, vždy v úzkém sepětí s hudbou, příběhem a projekcemi. Site specific pod názvem Rise Again, Rise, My Dust! opanovalo kdysi slavný obchodní palác Ostravica, kde nebylo díky rozlehlosti plochy nouze o překvapení. Publikum šlo za světlem a objevovalo pestré divadelní obrazy, aniž by tušilo, že se za nimi přestavuje a rodí další, nový kus scény. A nakonec ani poslední hrdina festivalu, Růžový samuraj od Burki & Com, nepolevil v množství překvapivých propojení. Například jedna z tanečních etud pracovala v prázdném prostoru s jedinou rekvizitou - bubenickými činely. Jindy se na parketu objevil zpěvák s hlavou v křišťálovém lustru. Dynamiku představení dodávala bubenická sóla Michala Budinského z Lazer Viking, a když nehrál (jen) on, zněla hudba Jiřího Konvalinky (Vložte kočku, Mutanti hledají východisko). Komorní intermezza navíc naživo odzpíval Dominik Zezula z Post-hudby.
Člověk snadno zapomněl na čas, starosti i opatření a pobídka názvu festivalu byla snadno vyslyšena. Tak vpřed! #zazivoukulturu
Move Fest
7.-11. 10. 2020 Ostrava
foto © Marek Dušek, Kamil Hauptmann
Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024
Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...
Julia Pátá 15.04.2024
Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...
Kryštof Kočtář 13.04.2024
Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.
Jakub Veselý 12.04.2024
Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.
Dominik Polívka 08.04.2024
Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.
Marek Hadrbolec 08.04.2024
Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.
Kryštof Kočtář 02.04.2024
Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.
Kryštof Kočtář 31.03.2024
Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.
Tomáš Jančík 28.03.2024
I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.
waghiss666 24.03.2024
Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.