3DDI3 | Články / Recenze | 16.11.2020
Hojnost nové hudby způsobená pandemickým bubákem uspíšila čtvrtou desku kapely zrozené v arizonské poušti. Elektro-rockový mezižánrový experiment a pojízdný cirkus jménem Puscifer je sólovým projektem Maynarda Jamese Keenana, frontmana Tool a A Perfect Circle, do kterého ventiluje nápady, které se podle jeho vlastních slov z nějakého důvodu nehodí do tvorby jeho úspěšnějších a známějších kapel.
Puscifer byl vždy jakýmsi únikem od reality, pošetilým blbnutím, což dokazuje i vizuální stylizace tentokráte inklinující k mužům v černém, kteří očekávají přílet mimozemšťanů. Existential Reckoning je příběh o našem životě/světě, ale jako by ho vyprávěl/zpíval ufoun. Je to příhodná deska do dnešní doby, která k ní, díky textům, pomůže člověku zaujmout správný odstup. Odstup od politicky polarizovaného světa, omezených prezidentů a rozvášněných demonstrantů, klimatických změn i překotného technologického spěchu. Není nad to pěstovat víno v Arizoně.
Pilotní singl Apocalyptical se svezl na koronavirové vlně, která ke konci turné Tool na Novém Zélandu převálcovala samotného Keenana (stále má poškozené plíce). I když byl song původně o globálním oteplování a Trumpovu výsměchu klimatickým problémům, přišel se stylovým klipem těžícím z prázdných ulic během dubnového zákazu vycházení, kde hostuje i covid-19 osobně.
Zvuk alba Existential Reckoning je jak z jiného světa. Napomáhá tomu syntezátor (Fairlight CMI - znáte například od raného Petera Gabriela, případně Pet Shop Boys), bezpražcová kytara i banjo. Tvůrčí jádro Maynard, Carina Round a Mat Mitchell si ke spolupráci pozvalo Grega Edwardse z Autolux (baskytara) a Sarah Jonesovou z Bat for Lashes/Hot Chip (bicí) a pustilo se do hledání cizí inteligence. Náladu sice nasadí mdlý artrockový Bread And Circus, ale je pouhým předvojem k nádherně gradujícím písním (God damn the sun!), jako jsou A Singularity, kde jsou Maynardovy vyšší tóniny obalené digitální smyčkou, nebo Grey Area. Rytmická, procítěná Bullet Train to Iowa s bezvadným kytarovým závěrem přejde v elektro-synthpopovou blbinu Postulous nebo chytlavý (Shut the fuck up) vtípek Fake Affront.
Od předchozího, rockovějšího alba Money Shot (2015) udělali Puscifer krok zpět k elektronice, ovšem dospěleji. Jednotlivé songy přináší komentář k mediálně propíraným událostem, které trápí celý svět, a přináší nadějeplné poselství. Emocionální rezonance a celistvost alba jsou předností desky, vycházející z limitů zvolených nástrojů. Maynard sice v závěrečné Bedlamide proklamuje, že všechno bude v pořádku, ale já si dovolím nesouhlasit. Všechno v pořádku je.
Puscifer – Existential Reckoning (BMG, 2020)
web skupiny
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.