Články / Offtopic / / Movie/dox

Všetci to vedia?

Všetci to vedia?

Bibiána Hajdanyová | Články / Offtopic / / Movie/dox | 22.03.2019

Režisér Asghar Farhadi je v súčasnosti najuznávanejším iránskym režisérom, jeho počiny ako Rozchod Nadera a Simin (2011) a Klient (2017) sa dokonca stali podľa Americkej akadémie umení a vied najlepšími zahraničnými snímkami. Farhadiho filmová tematika sa poväčšine zaoberá postavením moderného Iránu a rodinným komplikáciám vznikajúcich na základe rozdielov medzi jednotlivými vrstvami danej spoločnosti. Avšak svoju najnovšiu snímku Všetci to vedia zasadil inam, a to do Španielska, ktoré si zamiloval vďaka osobitej kultúre a atmosfére.

Laura (Penelope Cruz) pricestuje z Buenos Aires so svojimi dvomi deťmi do malého vinárskeho mestečka. Jej sestra sa chystá vydávať a to je najvyšší čas, aby sa temperamentná rodina konečne zišla pokope. Tak sa naskytá typický svadobný námet, všetko vyzerá krásne a ľudia sú vysmiati a spokojní. Malebnú atmosféru preruší zvrat, keď sa Laurina dcéra záhadne stratí, a jediné, čo po nej zostane, je novinový ústrižok o podobnom incidente spred pár rokov. Nájdenie dievčaťa pomáha iniciovať rodinný známy a Laurin milenec z minulosti Paco (Javier Bardem).

Herci boli od začiatku oboznámení s tým, že postavy sa im budú písať priamo na mieru. Farhadi to vymyslel celkom šikovne a stavil na ostrieľanú dvojicu hercov a manželov Cruz – Bardem, pre ktorých to bol už deviaty spoločný projekt. Na zozname mnohých postáv naprieč celou Cruzinou kariérou (ale predovšetkým vo filmoch Pedra Almovadora) je spozorovateľná jej typická komfortná zóna, jej postavy sú empatické, nežné a rodinne založené a inak to nie je ani teraz. Rola trpiacej matky jej síce sedí, ale v kritických momentoch prehráva, naopak Bardemove gestá a hlavne mimika sú presnejšie. To, čo obaja zvládajú na výbornú, je erotické dusno, ktoré u životných partnerov neprekvapí.

Film je postavený na kontraste dvoch protikladných udalostí, no žánrovo je nejednoznačný, keď skrz dusnú atmosféru presvitá pocit bezpečia, ktorý utvrdzuje v tom, že sa celá situácia vyrieši do zdarného konca. Všetci to vedia otvára mnoho dverí a možností toho, kto je vlastne vinníkom rodinného nešťastia, problémom je, že scenár funguje len tri štvrtiny stopáže. Následne mu chýba vygradované odhalenie a to, čo sa tak trpezlivo vybudovalo, sa rozpadne.

Farhadi zrejme nechcel, aby mu ostala nálepka umelca, ktorý sa venuje len domácim témam, a tak sa nechal inšpirovať cudzou lokalitou a „ľahším“ námetom. No to, čo sa tvári ako psychologizujúci thriller, je v skutočnosti rodinná dráma, ktorej chýba vyvrcholenie, aj niekoľko vysvetlení. Namiesto úzkostného thrilleru vytvoril Farhadi príjemný rodinný film, ktorý sa bude v jeho filmografii vynímať len ako zdanlivá snaha o vystúpenie zo zabehnutého.

Info

Všetci to vedia / Všichni to vědí
réžia: Asghar Farhadi, 2018
web filmu

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Karlovarské dvojhránky (Takové krásné šaty)

redakce 11.07.2019

Z kolonády do kina, ročník 2019 - část první: nový cinefilský dezert britského režiséra Petera Stricklanda.

Málo beatů (Beats)

redakce 11.07.2019

Beats dobře pracuje s humorem, podtrženým kouzelnou skotskou angličtinou, a vyniká skvělým vizuálním zpracováním. Výprava je vypiplaná, perspektivu mnoha záběrů dotvářejí skvělé graffiti.

Za hokejem do Maroka a putování krajinou bez života (MFF KV)

redakce 02.07.2019

Důmyslně nakládat s pocity a mezilidskými vztahy se povedlo Caseymu Affleckovi, který ve Varech představil drama Světlo mého života.

Korzo #3: Vzpomínky a paraziti

redakce 01.07.2019

S Richardem Lowensteinem, režisérem filmu Mystify Michael Hutchence, jsme se potkali právě po projekci dokumentu o Formanovi a na něj taky hned několikrát přišla v hovoru řeč.

Korzo #2: Latino triky a australská hvězda

redakce 30.06.2019

Jedno z velkých očekávání a dlužno dodat že naplněné – snímek Richarda Lowensteina věnovaný Michaelu Hutchencovi, jedné z největších australských rockových hvězd a frontmanovi skupiny INXS.

Korzo #1: Písničky a nudní zombies

redakce 29.06.2019

Poselství Jarmuschova hororu Mrtví neumírají se táhne celým snímkem a vyvrcholí v závěru, ale je v tom ironie, nebo ne? Tak či tak, vážně mě nenapadlo, že mně bude lézt…

Něžná vražda konvencí (Poslední večery na Zemi)

redakce 28.06.2019

Režisér a literát Gan Bi ve snímku Poslední večery na Zemi posouvá hranice filmového jazyka.

Křehkost úsměvů (Genesis)

redakce 09.06.2019

Kanadský režisér Phillipe Lesage ve filmu Genesis vymodeloval plastický obraz dospívání. Trojici jeho mladých hrdinů pojí touha po samostatnosti, která nevyhnutelně ústí v osamělost.

Ubít schématy (Zlo s lidskou tváří)

redakce 01.06.2019

Joe Berlinger zpracoval příběh pro Netflix jako čtyřdílný dokumentární seriál, pro kina ale vytvořil přístupnější produkt, hraný film Zlo s lidskou tváří.

Význam slova „neuvěřitelný“ (Tři blízcí neznámí)

redakce 26.05.2019

Příběh, který vrací význam nadužívanému slovu „neuvěřitelný“, popisuje dokumentární film Tři blízcí neznámí.