Články / Offtopic / / Movie/dox

Všetci to vedia?

Všetci to vedia?

Bibiána Hajdanyová | Články / Offtopic / / Movie/dox | 22.03.2019

Režisér Asghar Farhadi je v súčasnosti najuznávanejším iránskym režisérom, jeho počiny ako Rozchod Nadera a Simin (2011) a Klient (2017) sa dokonca stali podľa Americkej akadémie umení a vied najlepšími zahraničnými snímkami. Farhadiho filmová tematika sa poväčšine zaoberá postavením moderného Iránu a rodinným komplikáciám vznikajúcich na základe rozdielov medzi jednotlivými vrstvami danej spoločnosti. Avšak svoju najnovšiu snímku Všetci to vedia zasadil inam, a to do Španielska, ktoré si zamiloval vďaka osobitej kultúre a atmosfére.

Laura (Penelope Cruz) pricestuje z Buenos Aires so svojimi dvomi deťmi do malého vinárskeho mestečka. Jej sestra sa chystá vydávať a to je najvyšší čas, aby sa temperamentná rodina konečne zišla pokope. Tak sa naskytá typický svadobný námet, všetko vyzerá krásne a ľudia sú vysmiati a spokojní. Malebnú atmosféru preruší zvrat, keď sa Laurina dcéra záhadne stratí, a jediné, čo po nej zostane, je novinový ústrižok o podobnom incidente spred pár rokov. Nájdenie dievčaťa pomáha iniciovať rodinný známy a Laurin milenec z minulosti Paco (Javier Bardem).

Herci boli od začiatku oboznámení s tým, že postavy sa im budú písať priamo na mieru. Farhadi to vymyslel celkom šikovne a stavil na ostrieľanú dvojicu hercov a manželov Cruz – Bardem, pre ktorých to bol už deviaty spoločný projekt. Na zozname mnohých postáv naprieč celou Cruzinou kariérou (ale predovšetkým vo filmoch Pedra Almovadora) je spozorovateľná jej typická komfortná zóna, jej postavy sú empatické, nežné a rodinne založené a inak to nie je ani teraz. Rola trpiacej matky jej síce sedí, ale v kritických momentoch prehráva, naopak Bardemove gestá a hlavne mimika sú presnejšie. To, čo obaja zvládajú na výbornú, je erotické dusno, ktoré u životných partnerov neprekvapí.

Film je postavený na kontraste dvoch protikladných udalostí, no žánrovo je nejednoznačný, keď skrz dusnú atmosféru presvitá pocit bezpečia, ktorý utvrdzuje v tom, že sa celá situácia vyrieši do zdarného konca. Všetci to vedia otvára mnoho dverí a možností toho, kto je vlastne vinníkom rodinného nešťastia, problémom je, že scenár funguje len tri štvrtiny stopáže. Následne mu chýba vygradované odhalenie a to, čo sa tak trpezlivo vybudovalo, sa rozpadne.

Farhadi zrejme nechcel, aby mu ostala nálepka umelca, ktorý sa venuje len domácim témam, a tak sa nechal inšpirovať cudzou lokalitou a „ľahším“ námetom. No to, čo sa tvári ako psychologizujúci thriller, je v skutočnosti rodinná dráma, ktorej chýba vyvrcholenie, aj niekoľko vysvetlení. Namiesto úzkostného thrilleru vytvoril Farhadi príjemný rodinný film, ktorý sa bude v jeho filmografii vynímať len ako zdanlivá snaha o vystúpenie zo zabehnutého.

Info

Všetci to vedia / Všichni to vědí
réžia: Asghar Farhadi, 2018
web filmu

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Pestrobarevná nálož lidského úpadku (The Island)

Tereza Bonaventurová 14.12.2022

Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.

Rap a drogy stranou (Banger.)

Julie Pátá 01.12.2022

Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.

Ako spolu prežiť karanténu a všetko ostatné (Sami doma)

Jakub Blaho 14.11.2022

Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.

Prizmatem ňader, staré dobré časy (Černé brýle)

Jaroslav Kejzlar 01.10.2022

Italský režisér Dario Argento, který stojí třeba za kultovním hororem Suspiria (1977), se vrací z režisérského důchodu mysteriózním thrillerem Černé brýle.

Není lehké býti rodičem (C’mon C’mon)

Andrea Kubová 29.09.2022

Joaquin Phoenix navštěvuje různá města v Americe, kde se ptá dětí a mladých lidí, jak si představují svoji budoucnost a jak vnímají svět kolem sebe.

Vzpomínky na písek (Desolation Center)

Štěpán Nezbeda 17.09.2022

Na pozvání platformy Synapse Knowledge přijede do pražské MeetFactory americký producent a režisér Stuart Swezey. Recenzujeme jeho dokument Desolation Center.

Tati, chci, aby to mezi námi bylo lepší (Milý tati)

Ondřej Oharek 04.06.2022

Příběh otce a dcery byl uvedený v Locarnu a Torontu, u nás získal dva České lvy. Čím si zasloužil tolik ohlasů?

Běda tomu, kdo v sobě skrývá poušť (Lidi krve)

Štěpán Nezbeda 16.03.2022

Nejvhodnější by bylo film promítat na rozpadající se zeď domu v troskách jedné z opuštěných sudetských vesnic. Proč?

Koukat je to jediné, co umím (Boží ruka)

Štěpán Nezbeda 06.01.2022

Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání.

Oba jsme lidi (Zrcadla ve tmě)

Lukáš Masner 12.12.2021

Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace