Články / Rozhovory

Vstupní prohlídka: Fadex

Vstupní prohlídka: Fadex

redakce | Články / Rozhovory | 11.03.2019

Pražská středoškolská indie scéna vzkvétá (ostatně jako vždy) a akce jako Nakaši fest, Student fest, Zapade nebo série večerů Scream for Fame v Chapeau Rouge hrají nezastupitelnou roli. Jeden z producentů z těchto kruhů, který je čím dál více vidět, je čerstvý student zvukové tvorby na FAMU Vítek Paulík, tvořící pod pseudonymem Fadex. Svou internetovu slávu si odbyl ještě před maturitou s dubstepovým singlem Pokémon Riot, který získal dva a půl milionu přehraní na Spotify, ale debutové album Trip, vydané 1. března, se nese spíše v downtempových rytmech a melancholických aranžmá. Rozmanité klipy ke všem skladbám se právě v těchto dnech objevují v éteru a dokreslují někdy až psychedelickou atmosféru desky. Kromě křtu s indiepopovými Humdrum Lighthouse v NoDu ho čeká vystoupení na Žižkovské noci a říjnové turné se svým domovským labelem – brněnským Mike Roft, na kterém účinkuje i stále populárnějí Calin. Pro Fadexe jeho hudební trip teprve začíná a jak jsme již psali v říjnovém Full Moonu - česká elektronická scéna získává další perspektivu, která se nebojí mainstreamu.

Co tě inspirovalo k hudebnímu stylu, který hraješ?
Brácha mi hodně dávno ukázal elektronickou hudbu a umělce jako Burial, D’Lex, Nicolas Jaar, David August, Jon Hopkins… víceméně chill downtempo elektroniku. Pak jsem se dostal k EDM, který jsem docela dlouho dělal i poslouchal, ale už mě to potom začalo štvát a v životě jsem zažíval různý změny, který vedly k tomu, co dělám teď. Je to mnohem klidnější, experimentálnější a víc emoční. Tenhle přechod taky souvisí s tím, že jsem chtěl začít hrát elektroniku naživo, tak jsem se rozhodl, že udělám album, se kterým to jde. To se vyvíjelo s tím, jak jsem to cítil při hraní na koncertech. Teď je album venku a přerod je dokonán.

Čím se bavíš/živíš vedle hudby?
Studuju zvukovou tvorbu na FAMU. Rád vařim, a vim, že to umim. Dělám hry, snažím se nezabít se na skejtu, ale poslední dobou šlo všechno stranou kvůli desce a hudbě obecně. Miluju taky taneční performance inspirované šedesátkovou scénou grunge-dragu v NYC.

Co je nejhoršího na hraní bez kapely?
Jelikož mám za sebou dost spoluprací, tak musím říct, že dělat hudbu sám mi hrozně vyhovuje. Být na stejný vlně sám je pro mě mnohem jednodušší, než být na stejný vlně s někým. A dělat hudbu s někým, kdo není na stejný vlně, je fakt blbost. Měl jsem štěstí na jednoho člověka, se kterým si hudebně rozumím a baví nás to spolu. Máme projekt s Davidem Lauferem, který se jmenuje “přízvuky“. Ale tvoříme odděleně - já dělám hudbu a David texty a pak to vždycky dáme dohromady. Asi si nedokážu představit, že bych přímo s někým hrál v kapele. Pro mě je hudba něco hodně intimního, do čeho moc nikoho nechci pouštět. Většinou vím, co v ní chci. Jako když vaří dva lidi jedno jídlo v kuchyni - každej má svojí pravdu a pak se jenom hádají, co tam dát a co ne. Zároveň si užívám svobodu dělat hudbu kdykoliv a kdekoliv. Každej nástroj a zvuk si můžu udělat sám. Třeba někdy potkám někoho, s kým to bude super, ale zatím si to užívám takhle.

Co bezpečně rozhodí tvoji pozornost?
Když má někdo barevný oblečení. To cením.

Bez jakého jídla a pití by se neměla obejít žádná koncertní backstage?
Miluju ovoce. A nějakej ten alkohol je taky vždycky potřeba.

Za co utrácíš peníze/čas, co se týče hudby?
Za všechno, co umí vyloudit zvuk. Jo a nejlepší věc, co jsem si koupil, je rekordér. Do nového alba jsem dával spoustu atmosfér a textur, který jsem někde nahrál. Jinak chodím na spoustu koncertů.

Jak bys charakterizoval současný svět ve třech větách?
Asi hudbou. Konkrétně symfonií v sonátové cyklické formě o třech větách (rychlá-pomalá-rychlá).

Info

Fadex
soundcloud interpreta

Živě:
Fadex & Humdrum Lighthouse: Double Release Party! + Přízvuky
11. 3. 2019
NoD, Praha
fb událost

Žižkovská Noc 2019
21. – 24. 3. 2019
Praha
fb událost

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vstupní prohlídka: Walter Schnitzelsson

redakce 24.05.2019

Slovenští indie rockeři Walter Schnitzelsson vydali začátkem roku nové album a už se chystají na festivalovou sezonu.

Moimir Papalescu (United Islands): Hlavně pomoci novým a zajímavým projektům

redakce 22.05.2019

Letošní ročník multižánrového festivalu United Islands of Prague se odehraje pod taktovkou nového ředitele Moimira Papalescua.

Pořadatelská: Josef Kyněra (Sound44)

redakce 21.05.2019

První klubovou noc pořádali Sound44 už před jedenadvaceti lety, své aktivity znovu vzkřísili na konci roku 2017.

Robert Kozler: V Bohnicích jsem jako doma

redakce 20.05.2019

Festival Mezi Ploty už se po sedmadvacáté vrací do areálu Psychiatrické nemocnice Bohnice. O jeho historii, současnosti i dotacích. Rozhovor.

Pořadatelská: Vojtěch Marek (Světozor)

redakce 19.05.2019

Kino Světozor slaví patnáct let, pročež jsme položili pár pořadatelských dotazů produkčnímu Vojtěchu Markovi.

Robin Wattie (Big Brave): Mám strach z hodně věcí

redakce 18.05.2019

Zjistila jsem, že být ženou v téhle branži, a o to víc v její tvrdší odnoži, není jednoduché, dokáže to člověka izolovat od ostatních, říká Robin Wattie z Big Brave.

Petr Kalousek (Meeting Brno): Před všemi totalitními režimy je třeba stále dokola varovat

redakce 16.05.2019

Trochu jiný festival? Meeting Brno sestává z diskusních fór s inspirativními hosty a množství uměleckých vystoupení, která rozvíjejí hlavní festivalové téma. Rozhovor.

Pořadatelská: Roman Dorňák (Artu Kus)

redakce 14.05.2019

Roman a Tereza Dorňákovi s týmem nadšenců již rok spravují, provozují a oživují legendární areál na Bojišti v Trutnově.

Save the Emotion: To je vždycky dilema

redakce 13.05.2019

Česká indierocková kapela v čele s americkým frontmanem. Save the Emotion právě vyhráli Objev United Islands. Rozhovor.

Vstupní prohlídka: Lebanon

redakce 12.05.2019

Nevyzpytatelní. Synonymum pro olomouckou čtveřici Lebanon, která zároveň stojí za kolektivem 8848. Co na sebe prozradili?