Články / Rozhovory

Vstupní prohlídka: Ilæy

Vstupní prohlídka: Ilæy

redakce | Články / Rozhovory | 24.04.2020

Finalistka soutěže 1band2play Ilæy neboli Ilay Bal Arslan není v oboru žádná začátečnice. Hudebnice původem z Turecka chystá debutové EP, které bude zahrnovat písně vyprávějící o její osobní proměně, a to v angličtině i turečtině. První singl Kızıl Çimen vyjde na sklonku května a přináší různé lidové prvky z Evropy i z Anatolie, podávané velmi současně. Název písně znamená Purpurové louky a nese v sobě poselství o tom, že vlastně nikam nepatříme. Ilæy nám odpověděla na několik otázek ohledně svého osobního života i vlastní tvorby.

Co tě inspirovalo k hudebnímu stylu, který hraješ?
Nejsem schopná psát šťastné a radostné písně, takže asi moje temná stránka. Ale jinak se pokládám za velice veselého člověka. Nechci, aby byla moje hudba přiřazována k určitému místu, stejně jako já. Hudba, kterou dělám, je směsí mých tureckých kořenů společně a zkušeností, které jsem získala během let strávených v Evropě.

Čím se bavíš/živíš vedle hudby?
Kromě hudby se věnuji dabingu pro turecké verze filmů a TV seriálů od Disneyho, Dream Works, Hasbro a Netflix (Ice Age: Collusion Course, Trolls, Crazy Ex-Girlfriend, My Little Pony). Mojí další vášní je herectví a muzikály z Broadwaye, pravděpodobně kvůli těm šťastným písním, které sice sama nepíši, ale užívám si je. Taky mám ráda science fiction a fantasy, a to jak ve formě knih, tak na obrazovce. S radostí se prohlašuji za nerda. V neposlední řadě se ve volném čase snažím naučit česky. A málem bych zapomněla na svou rozkošnou kočku, která vyžaduje hodně mazlení.

Co je nejhoršího na hraní bez kapely?
Hraní bez kapely mi dává neskutečnou svobodu v kreativitě, jak na pódiu, tak v plánování. Nejhorší na tom je, že jsem pak sama úplně na všechno. Občas mi chybí sdílet s dalšími muzikanty pódium nebo slavit po koncertě.

Co bezpečně rozhodí tvoji pozornost?
Když už se mi podaří soustředit se, je velice těžké mě z toho vytrhnout. Nicméně dostat se do tohoto stavu je poměrně složité. Veškerou pozornost upínám k práci zejména tehdy, když potřebuji uniknout od problémů a úzkostí. Práce na hudbě je můj útěk od reality.

Bez jakého jídla a pití by se neměla obejít žádná koncertní backstage?
Hlavně žádné jídlo! Nerada jím před koncertem. Ale nikdy neodmítnu skleničku dobré whisky na uklidnění před začátkem koncertu.

Za co utrácíš peníze/čas, co se týče hudby?
Minulý rok jsem nejvíce peněz a času utratila za software, pluginy pro digitální syntezátory, midi zařízení a vokální efektové procesory. A taky jsem strávila hodně času tréninkem a zlepšováním sebe sama.

Jak bys charakterizovala současný svět ve třech větách?
„Nikdo tu nemá žádný úděl, nikdo nikam nepatří. Všichni zemřeme. Pojďte se dívat na televizi.“ (Rick & Morty)

Info

Ilæy
fb umělkyně

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

SF MINI aneb Není to jen o nás

Michaela Susedíková 11.05.2021

Zatímco pamětníci vzpomínají na Olomouc kvůli devadesátkovému klubu Nausea, dnes nabízí výživnou dramaturgii prostor SF MINI. Hovory nejen o kompilaci z rukou Coffee Breath Records.

Shina (Slnko Records): Hudbu treba hnojiť a polievať

Kateřina Cumin 29.04.2021

Dnes, po dvaceti letech fungování, má Slnko Records ve stáji umělce několika generací a všech žánrů, za všechny jmenujme Modré hory, Katarzii, Bad Karma Boy nebo Janu Kirschner. Rozhovor.

Magdalena Müllerová (Kreativní Evropa): Budoucnost je ve spolupráci

Michal Pařízek, mxm 26.04.2021

O nutnosti spolupracovat, důležitosti přípravy jednotlivých projektů, grantové politice na státní i evropské úrovni a o tom, že opravdu nestačí jen setřít prach z vitríny.

Tiziano Popoli: Důležité věci se naštěstí často vrací

Michal Pařízek 19.04.2021

Tiziano Popoli o cyklech popkultury, které se v některých případech naštěstí vrací, kino jako zdroji inspirace nebo zhudebněnému daňovému přiznání.

Magdaléna Petráková (Luhovaný Vincent): Na dovolenou do svého města

Jiří Přivřel, mxm 13.04.2021

Jedinečné kulisy scénografů Dušana Jurkoviče a Bohuslava Fuchse, pečlivě připravený program a místní Vincentka jako životabudič. Festival Luhovaný Vincent letos bez nánosu.

Jakub Němeček (Aerovod): Zažíváme nejlepší momentum

Jarmo Diehl 29.03.2021

Ptáme se dramaturga Jakuba Němečka na bující popularitu videotéky Aerovod. Ale dotkneme se i věcí obecných.

Běla Čurlinová, Ricardo Delfino (Top RoofTop fest): Sedět se založenýma rukama doma nám moc nejde

redakce 27.03.2021

Jaké je pozadí příprav uměleckého klání v době, kdy i na procházku můžeme jen na hranici okresu? Rozhovor.

Martin Opatrný (Ledoborci Kultury): Jsme na začátku plavby

mxm, su 23.03.2021

V době zamrzlého kulturního dění se spolek snaží prorážet cesty interpretům a zavřeným klubům formou benefičních streamů na výjimečných místech. Rozhovor.

Punctum: Nebrať folklór ako zakonzervovanú formu s nánosom nacionalistického pátosu

mxm 16.03.2021

Rozhovor s tvůrci jedinečné kompilace, propojující experimentální elektroniku se slovenským folklórem. Punctum, Punctum Tapes, krásovka.

Zuzana Novotová Godálová (Nástupiště 1-12): Vychovávaní novej generácie

mxm 15.03.2021

Občanské sdružení Nástupište 1-12 funguje přímo v centru slovenského maloměsta, pod autobusovým nástupištěm. Unikátní prostor? Ano! Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace