Články / Rozhovory

Vstupní prohlídka: Stolen (chn)

Vstupní prohlídka: Stolen (chn)

redakce | Články / Rozhovory | 26.09.2019

Kapela Stolen z čínského města Chengdu existuje přes deset let, evropskému publiku se letos představí jako předkapela ikon New Order. Že si je právě postpunkoví klasici pozvali na turné, vnímají sami Stolen jako zadostiučinění a odměnu za leta tvrdé práce, po která formovali svůj melancholický zvuk, známý z debutového alba Loop (2015). Naživo dokresluje atmosféru anglicky otextovaných písní francouzský VJ Formol. A nikoho pak nepřekvapí, že jedním z nejsilnějších zdrojů inspirace pro tvorbu Stolen byli v samých začátcích Joy Division.

Co tě inspirovalo k hudebnímu stylu, který hraješ?
Liang Yi: Všichni ti kreativní, ale vlastně osamělí a jedineční hudebníci, kteří se nikdy nezastavili před porušováním tradičních pravidel a forem. Jelikož pocházíme z Číny, z dalekého východu, naše dostupnost je omezená a jsme často pomalejší v objevování nové hudby v porovnání se západním publikem. Dlouhou dobu jsme za západní považovali americký komerční rock, proto nikdy nezapomenu na pocity u prvních poslechů Nine Inch Nails, Aphex Twina nebo Radiohead. Díky nim jsem objevil nový svět a změnilo mi to život i vnímání hudby.

Fande: I když jsem kytarista, inspirovala mě jména jako Kraftwerk, Portishead, Massive Attack a Damon Albarn. Tohle byla pravděpodobně první hudba, kterou jsem v Číně slyšel, když nepočítáme mainstreamový rock. Jejich rukopis a cit pro kompozici i produkci mě inspiruje doposud. A asi všichni v kapele se shodneme na Joy Division.

Čím se bavíš/živíš vedle hudby?
Duan Xuan: Mimo hudbu pro Stolen mě velmi baví počítačové videohry! Pracuju v reklamě, dělám hudební produkce. Bohužel je moje práce časově náročná, takže nemám moc času hrát na počítači.

Liang Yi: Asi to máme podobně jako plno mladých lidí po celém světě. Všichni pocházíme z podobných poměrů pracující třídy a neustále se rveme o lepší zítřky s životním stylem, který jsme si zvolili. Naši rodiče si asi představovali, že budeme žít jiné, snad i lepší, perspektivnější životy. Někteří členové kapely učí hru na hudební nástroj, staráme se o náš label i o promo aktivity, ale ať už děláme cokoliv, všechno se nějak váže k hudbě. I když máme volno, hledáme inspiraci pro novou tvorbu. Co se volného času týče, na rozdávání ho nemám, kulturní život města Chengdu je v rozpuku a každý večer bych mohl slyšet novou hudbu a poznat nové lidi. Došlo mi, že čas k odpočinku je velmi vzácný. Dost si ho střežím.

Co je nejhoršího na hraní v kapele/hraní bez kapely?
Formol: Letadla! Nenavidím je a nenávidím létání, ale když začneš být úspěšným hudebníkem, lítáš v jednom kuse. Pro mě je to obrovská ztráta času, žít v tom pekle moderní civilizace. Doprava letadlem v sobě koncentruje všechny věci, co v životě nesnáším: kontroly, check-in, fronty, formality, zpoždění a otravná „hudba“.

Co bezpečně rozhodí tvoji pozornost?
Jun Yang: Když se se mnou hádá moje přítelkyně.

Formol: Když osvětlení pódia nefunguje, jak má. Jsme velmi vizuální kapela, dávám si záležet na vymýšlení a tvorbě projekcí k živým koncertům, a tak jsem na pódiová světla dost pintlich. Někdy mi přijde, že velké festivaly investovaly do obrovských a drahých reflektorů a chtějí je naplno využít za každou cenu. Udělat karneval. Bývá pro mě těžké přesvědčit některé promotéry, aby si tolik nehráli se svými drahými hračkami.

Bez jakého jídla a pití by se neměla obejít žádná koncertní backstage?
Liang Yi: Whiskey a čerstvé ovoce mi stačí, ale v čínských backstagích najdeš jen pivo.

Yuan Yufeng: Jsem nenáročný, postačí mi běžné věci jako jablka nebo banány.

Formol: Charteuse! Jeden panák, 69%. Jedno procento alkoholu vypotím každou minutou strávenou na pódiu. Zelené potěšení. Sakra, zní to jako placená reklama!

Za co utrácíš peníze/čas, co se týče hudby?
Fande: Pochopitelně za kytarové efektové pedály. Tohle je posedlost a černá díra na peníze. Jakmile objevím nějaký zajímavý kousek, hned ho musím mít! A taky celá kapela dost investujeme do našeho malého nahrávacího studia. Momentálně už jsme ve čtvrtém, co jsme si sami postavili a zařídili, ale s každým dalším se zlepšujeme.

Formol: Snažím se investovat maximum času a minimum financí do tvorby vizuálů, chystám storyboardy a podle nich pak natáčím a fotím vizuály pro živé koncerty. Jejich vymýšlení a následné zhmothnění pomocí reálných předmětů zabere spoustu času. Naštěstí se můj čas nerovná penězům, jinak by Stolen vyhladověli.

Jak bys charakterizoval současný svět ve třech větách?
Duan Xuan: Svět se vyvíjí strašně rychle. Naše emoce jsou manipulovány a potlačovány. Lidé se stávají odtažitějšími a bezcitnějšími.

Jun Yang: Současný svět je plný protikladů. Současný svět potřebuje hudbu. Současný svět potřebuje lásku!

Yuan Yufeng: Žijeme v digitálním světě a stav životního prostředí se den po dni zhoršuje. Naštěstí je stále plno lidí, kteří bojují o naplnění svých snů.

Info

Stolen (chn)
fb kapely

živě: w/New Order (uk)
03. 10. 2019 20:00
Forum Karlín, Praha
fb událost

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Shina (Slnko Records): Hudbu treba hnojiť a polievať

Kateřina Cumin 29.04.2021

Dnes, po dvaceti letech fungování, má Slnko Records ve stáji umělce několika generací a všech žánrů, za všechny jmenujme Modré hory, Katarzii, Bad Karma Boy nebo Janu Kirschner. Rozhovor.

Magdalena Müllerová (Kreativní Evropa): Budoucnost je ve spolupráci

Michal Pařízek, mxm 26.04.2021

O nutnosti spolupracovat, důležitosti přípravy jednotlivých projektů, grantové politice na státní i evropské úrovni a o tom, že opravdu nestačí jen setřít prach z vitríny.

Tiziano Popoli: Důležité věci se naštěstí často vrací

Michal Pařízek 19.04.2021

Tiziano Popoli o cyklech popkultury, které se v některých případech naštěstí vrací, kino jako zdroji inspirace nebo zhudebněnému daňovému přiznání.

Magdaléna Petráková (Luhovaný Vincent): Na dovolenou do svého města

Jiří Přivřel, mxm 13.04.2021

Jedinečné kulisy scénografů Dušana Jurkoviče a Bohuslava Fuchse, pečlivě připravený program a místní Vincentka jako životabudič. Festival Luhovaný Vincent letos bez nánosu.

Jakub Němeček (Aerovod): Zažíváme nejlepší momentum

Jarmo Diehl 29.03.2021

Ptáme se dramaturga Jakuba Němečka na bující popularitu videotéky Aerovod. Ale dotkneme se i věcí obecných.

Běla Čurlinová, Ricardo Delfino (Top RoofTop fest): Sedět se založenýma rukama doma nám moc nejde

redakce 27.03.2021

Jaké je pozadí příprav uměleckého klání v době, kdy i na procházku můžeme jen na hranici okresu? Rozhovor.

Martin Opatrný (Ledoborci Kultury): Jsme na začátku plavby

mxm, su 23.03.2021

V době zamrzlého kulturního dění se spolek snaží prorážet cesty interpretům a zavřeným klubům formou benefičních streamů na výjimečných místech. Rozhovor.

Punctum: Nebrať folklór ako zakonzervovanú formu s nánosom nacionalistického pátosu

mxm 16.03.2021

Rozhovor s tvůrci jedinečné kompilace, propojující experimentální elektroniku se slovenským folklórem. Punctum, Punctum Tapes, krásovka.

Zuzana Novotová Godálová (Nástupiště 1-12): Vychovávaní novej generácie

mxm 15.03.2021

Občanské sdružení Nástupište 1-12 funguje přímo v centru slovenského maloměsta, pod autobusovým nástupištěm. Unikátní prostor? Ano! Rozhovor.

Nikola Tomanová, Lucia Devečková (Tehláreň): Prilákať aj človeka z regiónu

Jarmo Diehl 10.03.2021

Ředitelky festivalu Nikoly Tomanové a projektové manažerky Lucie Devečkové se v rozhovoru ptáme na pozadí festivalových příprav i na slovenské umělecké podhoubí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace