Články / Rozhovory

Vstupní prohlídka: Stolen (chn)

Vstupní prohlídka: Stolen (chn)

redakce | Články / Rozhovory | 26.09.2019

Kapela Stolen z čínského města Chengdu existuje přes deset let, evropskému publiku se letos představí jako předkapela ikon New Order. Že si je právě postpunkoví klasici pozvali na turné, vnímají sami Stolen jako zadostiučinění a odměnu za leta tvrdé práce, po která formovali svůj melancholický zvuk, známý z debutového alba Loop (2015). Naživo dokresluje atmosféru anglicky otextovaných písní francouzský VJ Formol. A nikoho pak nepřekvapí, že jedním z nejsilnějších zdrojů inspirace pro tvorbu Stolen byli v samých začátcích Joy Division.

Co tě inspirovalo k hudebnímu stylu, který hraješ?
Liang Yi: Všichni ti kreativní, ale vlastně osamělí a jedineční hudebníci, kteří se nikdy nezastavili před porušováním tradičních pravidel a forem. Jelikož pocházíme z Číny, z dalekého východu, naše dostupnost je omezená a jsme často pomalejší v objevování nové hudby v porovnání se západním publikem. Dlouhou dobu jsme za západní považovali americký komerční rock, proto nikdy nezapomenu na pocity u prvních poslechů Nine Inch Nails, Aphex Twina nebo Radiohead. Díky nim jsem objevil nový svět a změnilo mi to život i vnímání hudby.

Fande: I když jsem kytarista, inspirovala mě jména jako Kraftwerk, Portishead, Massive Attack a Damon Albarn. Tohle byla pravděpodobně první hudba, kterou jsem v Číně slyšel, když nepočítáme mainstreamový rock. Jejich rukopis a cit pro kompozici i produkci mě inspiruje doposud. A asi všichni v kapele se shodneme na Joy Division.

Čím se bavíš/živíš vedle hudby?
Duan Xuan: Mimo hudbu pro Stolen mě velmi baví počítačové videohry! Pracuju v reklamě, dělám hudební produkce. Bohužel je moje práce časově náročná, takže nemám moc času hrát na počítači.

Liang Yi: Asi to máme podobně jako plno mladých lidí po celém světě. Všichni pocházíme z podobných poměrů pracující třídy a neustále se rveme o lepší zítřky s životním stylem, který jsme si zvolili. Naši rodiče si asi představovali, že budeme žít jiné, snad i lepší, perspektivnější životy. Někteří členové kapely učí hru na hudební nástroj, staráme se o náš label i o promo aktivity, ale ať už děláme cokoliv, všechno se nějak váže k hudbě. I když máme volno, hledáme inspiraci pro novou tvorbu. Co se volného času týče, na rozdávání ho nemám, kulturní život města Chengdu je v rozpuku a každý večer bych mohl slyšet novou hudbu a poznat nové lidi. Došlo mi, že čas k odpočinku je velmi vzácný. Dost si ho střežím.

Co je nejhoršího na hraní v kapele/hraní bez kapely?
Formol: Letadla! Nenavidím je a nenávidím létání, ale když začneš být úspěšným hudebníkem, lítáš v jednom kuse. Pro mě je to obrovská ztráta času, žít v tom pekle moderní civilizace. Doprava letadlem v sobě koncentruje všechny věci, co v životě nesnáším: kontroly, check-in, fronty, formality, zpoždění a otravná „hudba“.

Co bezpečně rozhodí tvoji pozornost?
Jun Yang: Když se se mnou hádá moje přítelkyně.

Formol: Když osvětlení pódia nefunguje, jak má. Jsme velmi vizuální kapela, dávám si záležet na vymýšlení a tvorbě projekcí k živým koncertům, a tak jsem na pódiová světla dost pintlich. Někdy mi přijde, že velké festivaly investovaly do obrovských a drahých reflektorů a chtějí je naplno využít za každou cenu. Udělat karneval. Bývá pro mě těžké přesvědčit některé promotéry, aby si tolik nehráli se svými drahými hračkami.

Bez jakého jídla a pití by se neměla obejít žádná koncertní backstage?
Liang Yi: Whiskey a čerstvé ovoce mi stačí, ale v čínských backstagích najdeš jen pivo.

Yuan Yufeng: Jsem nenáročný, postačí mi běžné věci jako jablka nebo banány.

Formol: Charteuse! Jeden panák, 69%. Jedno procento alkoholu vypotím každou minutou strávenou na pódiu. Zelené potěšení. Sakra, zní to jako placená reklama!

Za co utrácíš peníze/čas, co se týče hudby?
Fande: Pochopitelně za kytarové efektové pedály. Tohle je posedlost a černá díra na peníze. Jakmile objevím nějaký zajímavý kousek, hned ho musím mít! A taky celá kapela dost investujeme do našeho malého nahrávacího studia. Momentálně už jsme ve čtvrtém, co jsme si sami postavili a zařídili, ale s každým dalším se zlepšujeme.

Formol: Snažím se investovat maximum času a minimum financí do tvorby vizuálů, chystám storyboardy a podle nich pak natáčím a fotím vizuály pro živé koncerty. Jejich vymýšlení a následné zhmothnění pomocí reálných předmětů zabere spoustu času. Naštěstí se můj čas nerovná penězům, jinak by Stolen vyhladověli.

Jak bys charakterizoval současný svět ve třech větách?
Duan Xuan: Svět se vyvíjí strašně rychle. Naše emoce jsou manipulovány a potlačovány. Lidé se stávají odtažitějšími a bezcitnějšími.

Jun Yang: Současný svět je plný protikladů. Současný svět potřebuje hudbu. Současný svět potřebuje lásku!

Yuan Yufeng: Žijeme v digitálním světě a stav životního prostředí se den po dni zhoršuje. Naštěstí je stále plno lidí, kteří bojují o naplnění svých snů.

Info

Stolen (chn)
fb kapely

živě: w/New Order (uk)
03. 10. 2019 20:00
Forum Karlín, Praha
fb událost

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vstupní prohlídka: Small Town Life

redakce 21.01.2020

Small Town Life se díky eponymnímu EP dostali na největší slovenský festival Pohoda, aktuálně dokončují debutové album. Na jaře se chystají objet společně s Guilty Echoes krajinu.

Douška vydavatelská: Divnosti

redakce 21.01.2020

Hudebník, dramaturg, promotér, producent, zvukař a příležitostný publicista nejenom na stránkách Full Moonu, Tomášovo portfolio je široké.

Karel Spěšný (Festival krátkých filmů Praha): Témata, která hýbou světem

redakce 15.01.2020

Příběhy nepoddajných žen z oblasti Amazonie, filmy reflektující tvorbu švédského režiséra Ingmara Bergmana, kraťasy sekce La Quinzaine z Cannes a fůra dalšího. Rozhovor.

Vstupní prohlídka: Plum Dumplings

redakce 11.01.2020

Tématem desky je ztrácení, ať už se ztrácí zábrany, nebo jen důvěra. Jaká další životní témata jsme z kapely dostali?

Vstupní prohlídka: Sekvoye

redakce 03.01.2020

Po dvou vydaných EPs se rozhodli pro konceptuální album a posun k syrovějšímu a nekompromisnějšímu vyjádření. Co více na sebe řekli?

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Tolerance nestačí. Proměny queer v umění a společnosti

Viktor Palák 02.01.2020

Jaké osobnosti a momenty dopomohly k citlivějšímu vnímání sexuálních identit a práv LGBT+ lidí? Můžeme umění nálepkovat slovem queer? A která díla posouvala hranice?

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Milovníci pokleslých žánrů (Rány těla)

Michal Pařízek 02.01.2020

Tak dlouho jsme hledali na rozhovor s nimi redaktora, až mi nakonec došlo, že to budu muset udělat sám. A že vlastně chci... Rozhovor z edice nejlepší texty Full Moonu…

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Deklarace štěstí v digitálním kapitalismu (Rafani)

Zuzana Krišková 02.01.2020

Během rozhovoru, u kterého chyběl člen skupiny Brody, se pilo a jedlo a členové Rafanů by byli rádi, kdyby zde bylo řečeno, že se mají jako prasata v žitě. Print…

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Daleko od babičky (Awali + Margo)

Vadim Petrov 02.01.2020

Jedním z nejlepších rozhovorů z magazínu Full Moon za loňský rok je tandemový seskok, tedy rozhovor s dvojicí Awali - Margo. Dáváme k dispozici online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Tati, můžeš mi vysvětlit, proč nehrajou tvrdej rap? (Affro)

Jakub Šíma 02.01.2020

Affro je již takřka dvacet let jednou z nejvýraznějších postav zákulisí české rapové scény. Rozhovor s ním pochází z tištěného Full Moonu a v rámci výběru toho nejlepšího je nyní…