Články / Recenze

Vykouzlit ten okamžik (Anna von Hausswolff)

Vykouzlit ten okamžik (Anna von Hausswolff)

Aneta Kohoutová | Články / Recenze | 03.05.2019

OHODNOŤTE DESKU

Vyslovit se proti vykořeněné současnosti, prožít kouzlo přítomnosti. Zmrazit čas a vnímat sama sebe tady a teď v celé svojí zranitelnosti a pomíjivosti.

Čtvrté album Dead Magic nahrála švédská umělkyně Anna von Hausswolff v kodaňském kostele Marmor Kirken. Na místní varhany stvořila symfonii temnoty, která balancuje na hranici patosu a osudovosti a pět skladeb na ploše čtyřiceti sedmi minut je přímým úderem na autonomní nervový systém. Zcela neovladatelné návaly melancholie a přívlastky jako magický, temný, tajuplný, hororový nutí posluchače k reflexi dosavadního bytí, kleknout si a mlátit hlavou o zem, nakonec ale vstát a valit existenciální tíhu zase o kus dál.

Od ambientních přes rytmické instrumentální plochy staví Anna von Hausswolff mnohorozměrný svět hudby, jehož hlavní zbraní je hlas. Střídání poloh od takřka operního projevu přes úzkostný nářek a bojovný pokřik až po čarodějnické skřeky je jedna z jejich tradičních nepopiratelných kvalit. Všechno tohle se albem valí jako nezastavitelná vlna až k závěrečnému, převážně instrumentálnímu konci, který otevírá brány klidu a usebrání se po předchozí emoční bouřce.

Hausswolff záměrně dávkuje posluchačům neklid a dramatičnost nejen ve svém vokálním projevu, ale i v práci s hudební složkou. Folklórní prvky staví do kontrastu s táhlými ambientními plochami, tiché a intimní pasáže střídají divoké varhanní opusy podepřené naléhavým voláním o podstatě bytí. Kouzlo smrti, kouzlo okamžiku přítomnosti, kterou stěží vnímáme mezi přemýšlením o minulosti a honěním budoucnosti. Bytí „tady a teď“ prochází celým albem, které propojuje všechny protiklady v jednolité, neustále gradující kázání.

Snažit se o žánrové uchopení a zařazení je zbytečné. Pokud posluchač přijme pravidla rituálu a nenechá se odradit místy až přeexponovanou dramatičností, nabízí album Dead Magic introspektivní výlet nad propast vlastní přítomnosti. Poslouchat ho je jako si obsesivně mačkat modřinu na holeni. Návykové, příjemné, ale místy velmi bolestivé.

Info

Anna von Hausswolff - Dead Magic (City Slang, 2018)
bandcamp interpreta

Živě:
Anna von Hausswolff’s Bada + support
11. 5. 2019 20:00
Altenburg 1964, Praha 7
fb akce

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Emotivní žalořevy Esazlesa

redakce 18.09.2019

Azyl v jeskyni skončil. Na malé formáty už není čas. Dává to smysl?

Když prach z cesty skřípe v zubech... (Gravelroad)

redakce 17.09.2019

Crooked Nation už při pohledu na přebal postrádá psychedelickou barevnost předchozích desek, zdobí ji černobílý obraz kostlivce v obleku.

Příliš dlouhá cesta k příliš prchavé nostalgii (Deafheaven)

redakce 16.09.2019

Ordinary Corrupt Human Love je stejnou měrou tvůrčí svoboda jako okázalá vypočítavost.

Cesta do hlubin dánské duše (Søren Bebe)

redakce 13.09.2019

Bebeho skladby na albu Echoes nejsou pouhou ozvěnou, ale vlastním hlasem, který Bebeho řadí k nejslibnějším talentům nejen skandinávské hudební scény.

Nelítostná dekompozice klubového elektra (Blanck Mass)

redakce 12.09.2019

Krutá atmosféra nelítostně tepající do posluchačových spánků je jasným testamentem doby. Reflexe environmentálního žalu, deprese, dekontrukce a kompozice naděje?

Improvizační dialog (Haco, Takako Minekawa, Dustin Wong, Tarnovski)

redakce 05.09.2019

Kannazuki je tradiční japonské pojmenování pro říjen v lunárním kalendáři. Nahrávka totiž vznikla právě 1. října loňského roku.

Uprostřed božského aroma (HTRK)

redakce 04.09.2019

Melancholické písně australského dua HTRK dýchají osamělostí. Platí to i pro novou nahrávku, kterou zítra představí v Praze?

Stopující chlápek u silnice (Bruce Springsteen)

redakce 04.09.2019

Springsteenův přímočarý autorský styl zůstal neobroušen a na Western Stars se mu po letech opět dostává adekvátní formy.

Vana plná extáze (Hot Chip)

redakce 03.09.2019

A Bath Full of Ecstasy je zatím tím nejpopovějším albem Hot Chip, ostatně dva roky nazpět psali Goddard a Taylor písně pro Katy Perry.

Tady není místo pro slabost (Bolehlav)

redakce 01.09.2019

Michal Milko poslal francouzskému labelu Audiotrauma písně s dotazem, zda by si nemohl zahrát na jejich každoročním pražském festivalu. Co se stalo?