Aneta Kohoutová | Články / Recenze | 03.05.2019
Vyslovit se proti vykořeněné současnosti, prožít kouzlo přítomnosti. Zmrazit čas a vnímat sama sebe tady a teď v celé svojí zranitelnosti a pomíjivosti.
Čtvrté album Dead Magic nahrála švédská umělkyně Anna von Hausswolff v kodaňském kostele Marmor Kirken. Na místní varhany stvořila symfonii temnoty, která balancuje na hranici patosu a osudovosti a pět skladeb na ploše čtyřiceti sedmi minut je přímým úderem na autonomní nervový systém. Zcela neovladatelné návaly melancholie a přívlastky jako magický, temný, tajuplný, hororový nutí posluchače k reflexi dosavadního bytí, kleknout si a mlátit hlavou o zem, nakonec ale vstát a valit existenciální tíhu zase o kus dál.
Od ambientních přes rytmické instrumentální plochy staví Anna von Hausswolff mnohorozměrný svět hudby, jehož hlavní zbraní je hlas. Střídání poloh od takřka operního projevu přes úzkostný nářek a bojovný pokřik až po čarodějnické skřeky je jedna z jejich tradičních nepopiratelných kvalit. Všechno tohle se albem valí jako nezastavitelná vlna až k závěrečnému, převážně instrumentálnímu konci, který otevírá brány klidu a usebrání se po předchozí emoční bouřce.
Hausswolff záměrně dávkuje posluchačům neklid a dramatičnost nejen ve svém vokálním projevu, ale i v práci s hudební složkou. Folklórní prvky staví do kontrastu s táhlými ambientními plochami, tiché a intimní pasáže střídají divoké varhanní opusy podepřené naléhavým voláním o podstatě bytí. Kouzlo smrti, kouzlo okamžiku přítomnosti, kterou stěží vnímáme mezi přemýšlením o minulosti a honěním budoucnosti. Bytí „tady a teď“ prochází celým albem, které propojuje všechny protiklady v jednolité, neustále gradující kázání.
Snažit se o žánrové uchopení a zařazení je zbytečné. Pokud posluchač přijme pravidla rituálu a nenechá se odradit místy až přeexponovanou dramatičností, nabízí album Dead Magic introspektivní výlet nad propast vlastní přítomnosti. Poslouchat ho je jako si obsesivně mačkat modřinu na holeni. Návykové, příjemné, ale místy velmi bolestivé.
Anna von Hausswolff - Dead Magic (City Slang, 2018)
bandcamp interpreta
Živě:
Anna von Hausswolff’s Bada + support
11. 5. 2019 20:00
Altenburg 1964, Praha 7
fb akce
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.