Články / Offtopic / / Komix

Vymývání mozků a ideje vedoucí ke zkáze (Čertův rypák a Tulipánek)

Vymývání mozků a ideje vedoucí ke zkáze (Čertův rypák a Tulipánek)

Martin Šinkovský | Články / Offtopic / / Komix | 31.03.2021

Revoluční rok 1917 a následná občanská válka v sovětském Rusku jsou vedle 2. světové války nejvýznamnějšími okamžiky 20. století, které ovlivňují lidstvo dodnes. Vedle děl, která dění v socialistické části světa popisují zevnitř, je přínosný i pohled tvůrců, jejichž život Leninův fanatismus či Stalinův kult osobnosti přímo neovlivnil. Reprezentantem první zmiňované skupiny může být třeba slavné Solženicynovo Soustroví Gulag, pohled zvenčí pak můžeme analyzovat ve filmové adaptaci Kunderovy Nesnesitelné lehkosti bytí.

Komiksové nakladatelství Crew nyní ve své edici Mistrovská díla evropského komiksu vydala svazek obsahující dva komiksy od amerického scenáristy Jerome Charyna a francouzského výtvarníka Françoise Boucqa. Příběhy Čertův rypák a Tulipánek na sebe nijak nenavazují, přesto spolu ladí prostředím i některými tématy. Starší Čertův rypák vyšel poprvé v roce 1990 a ve třech kapitolách popisuje styl KGB při náboru tajných agentů a jejich vysazování za železnou oponu. Tulipánek z roku 2014 pak sleduje osudy malého chlapce, jehož rodiče pod vlivem komunistických idejí odjeli před 2. světovou válkou ze Spojených států do Sovětského svazu, kde všichni skončili v gulagu.

Charyn originálně kombinuje podrobný realistický popis se světem, který ustřeluje do fantaskních podob. V Čertově rypáku jde především o detailní postup vymývání mozků budoucím agentům a jejich následná asimilace na nepřátelském území USA. V Tulipánkovi zašel Charyn ještě dál, kdy neskutečně podrobně popisuje fungování zločinných tlup v gulazích. To je společně s Boucqovou kresbou natolik silné, že se směle může postavit jako doplňková četba ke zmiňovanému Souostroví Gulag, v němž Solženicyn kriminální živly popisoval jen velmi povrchně.

Tento až dokumentární styl je v příběhu míchán s motivy, které se nacházejí mimo běžné chápání věcí mezi nebem a zemí. Čertův rypák trpí realistickými sny, které umí predikovat věci příští i hledat v minulosti téměř mrtvých osob, na něž se napojí. V Tulipánkovi pak Charyn postupně posouvá význam tetování až na mýtickou úroveň, kterou nelze rozumově vysvětlit.

Boucqova detailní kresba skvěle koresponduje s vypravěčským stylem Jeromea Charyna. Ať už jde o nádherné výjevy z newyorských ulic 60. a 70. let minulého století, drsný život v sibiřském gulagu, emocionálně vypjaté detaily tváří či kruté souboje a velkolepé výbuchy. Podrobně vykreslené panely zhutňující příběh a umocňují Charynův románový styl vyprávění.

Čertův rypák a Tulipánek jsou komiksy, které vznikaly v rozpětí téměř čtvrt století. Příběhy na sebe nenavazují, postavy jsou jiné. Přesto jde o dvě grafické novely, které tvoří sourodý celek.

Info

Jerome Charyn, François Boucq - Čertův rypák / Tulipánek (Crew, 2020)
web nakladatelství

ilustrace © archiv nakladatelství

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vidláci ostří jak žiletka aneb Parchanti z Jihu

Martin Šinkovský 21.04.2022

Takový to byl muž je zcela jistě začátkem nelítostné jízdy, při které bude lepší, když vám některé postavy nepřirostou příliš k srdci...

Před tím je lepší než potom? (Před Strážci)

redakce 12.03.2022

Každá z postav původního týmu dostala vlastní příběh a také měla být představena i historie takzvaných Minutemanů, na jejichž odkaz Strážci navazovali.

Konec fašistické Americe! (Tajné Impérium 2)

3DDI3 05.03.2022

Steve Rogers jako hitlerovská zrůda? Avengers jsou označeni jako teroristická organizace podkopávající mír, řád a bezpečí nového a samozřejmě vysoce efektivního utopického světa.

Čiň čertu dobře… (Doctor Strange: Zatracení)

3DDI3 31.01.2022

Základem a společným jmenovatelem je přecenění vlastních sil. Strangeovo selhání potvrzuje pravidlo, že velcí lidé dělají velké chyby.

Šninkl konal, jak monolit přikázal

Martin Šinkovský 29.01.2022

Van Hamme kombinuje klasické mesiášské motivy, ať už z Bible či jiných pramenů, a současně do nich míchá nadsázku a groteskní humor v duchu montypythonovského Života Briana.

Střípky (Thor: Konec války)

3DDI3 27.01.2022

Je zajímavé, kolik dobrého válka, ta vyhraná, přináší. Spousta lidí zemřela, truchlí se, ale konec bojů a útrap, na který se všichni těšili, je tady.

Líbačka s ďáblem na záchodě (Hellblazer: Vzlety a pády)

3DDI3 22.01.2022

Dnešní doba antihrdinům nepřeje. Zlo se křiví do obhajitelné šedé zóny nejrůznějších výkladů, úhlů pohledu a staví tak všechny na stejnou úroveň.

Bůh přichází… (Venom: Rex)

3DDI3 15.01.2022

Dallaský scenárista Donny Cates, který si udělal jméno na sériích Thanos a Doctor Strange, si v nové sérii připravuje půdu.

Hloupý Tór a chytrý Loki (Severská mytologie)

3DDI3 26.12.2021

Čtenáři komiksu budou porovnávat rozdíly mezi marvelovskými příběhy a zjišťovat, v čem jsou původní prameny rozdílné.

Enki Bilal narýsoval neradostnou budoucnost (Trilogie Nikopol)

Martin Šinkovský 21.12.2021

Bilalův vypravěčský styl plný neodvratitelné krutosti a bezmoci postav, které připomínají figurky na šachovnici.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace