Kryštof Kočtář | Články / Reporty | 13.09.2023
Patetická moudra slyší jen málokdo rád, nicméně výrok „méně je někdy více“ přesně vystihuje sety kapel, které zahrály v brněnském Kabinetu Múz. U tuzemských Blues for the Redsun se toto „méně“ přetavilo ve „více“ tím způsobem, že skromný počet zahraných skladeb i not vyústil v monolit ohlušujícího a velmi vtahujícího zvuku. „Méně“ amerických Year of the Cobra se pak týká počtu členů kapely, dvou, což s sebou neslo „více“ semknutý a přítomný dojem ve vzájemné chemii jak mezi muzikanty, tak v komunikaci s publikem.
Před začátkem koncertu jeden člen Blues for the Redsun pověděl zvukaři, že se nemá bát hojně používat mlhostroj. A hustá mlha skutečně během setu několikrát muzikanty zcela pohltila. Pohlceni ovšem byli i posluchači. Když někdo v souvislosti s koncertem řekne, že se hudba „slila do koule hluku“, povětšinou to myslí jako výtku. Zde šlo patrně o záměr a výsledek byl velmi intenzivní. Koule hluku se rozvalila s prvním úderem bicích a narazila do posluchačů, co jí stáli v cestě. A drtila jim těla celých třicet minut. Popravdě nevadilo by, kdyby kapela hrála dvakrát tak dlouho.
Ačkoli název BFTR odkazuje ke stejnojmennému albu Kyuss, s jejich zvukem nemají mnoho společného. Hudba v sobě originálně slučuje spíše temně pomalé riffy dávající vzpomenout sludge či doom metal a útočnou krabičkovou elektroniku typickou pro drone i noise, přičemž těmto žánrům zpravidla sluší delší koncerty. Na svých nahrávkách si BFTR pohrávají s narkotickou tematikou a jejich set skutečně měl halucinační účinek. Mlha, tma, nejasné předěly mezi skladbami zapříčiňující časovou dezorientaci, ale též křičivé vokály, které šlo na pozadí dunivých kytar a kvílící elektroniky spíše tušit než jasně slyšet. Právě tím se ovšem přiblížily dojmu zvukové halucinace, čehosi chimérického, ozývajícího se odjinud.
Onu pomalu se otáčející mohutnou kouli zvuku pak Year of the Cobra sice krapet zmenšili, ale zato roztočili. Emancipovaná rytmická sekce prostor prosytila energičtější a přímočařejší muzikou, jež vytrhla z předešlé hlukové halucinace. Agresivní baskytarové riffy zdárně korespondovaly s gestickým a jaksi rozmáchlým způsobem hraní bubeníka Johanese Barrysmithe, do čehož byl étericky zastřený vokál baskytaristky Amy Tung Barrysmith příjemným kontrastem. Stage tonula v červeném světle, bubeník se smál a ticho mezi údernými skladbami zaplňoval úsměvnými průpovídkami, vše působilo semknutě a poctivě, ale…
Jako by oproti BFTR postrádali co do originality. Jistě, show to byla živelná a důrazná, ale vůči tuzemské formaci se Year of the Cobra zdáli mít méně zřetelnou a osobitou tvář. Před lety Blues for the Redsun v Brně otevírali akci Doom over Brno, a i tehdy nasadili následujícím skupinám laťku dost vysoko. Takže to uzavřeme s tím, že méně je někdy více a hrát první neznamená být nutně „slabší“.
Year of the Cobra (us) + Blues for the Redsun
12. 9. 2023 Kabinet múz, Brno
foto © Jan Svora
Filip Peloušek 30.09.2024
Už příprava scény pro finální set v Concert Hall dávala tušit nápor na všechny smysly – fukary na listí, roztrhaná plátna a temné prapory.
Filip Peloušek, Dominik Polívka 29.09.2024
Jak byly první dvě noci pod Veletržákem ve znamení dystopie a pozvolného zániku civilizace, tak sobotní noc posouvá dění do chladné mechanické budoucnosti, kde jsou lidé pouhou vzpomínkou.
Klára Řepková 29.09.2024
Adam Dragun jen občas mezi skladby zařadí proklamace, které mají podtrhnout úzkostlivé vyznění nahrávky o „východoevropské verzi pozdního kapitalismu“.
Dominik Polívka, Jarda Petřík 28.09.2024
Kdo čekal, že program do druhé ranní ryze postávací/posedávací, toho 33EMYBW vyvede z omylu během prvních minut svého frenetického živáku.
Marek Hadrbolec 27.09.2024
Kanadská čtveřice sice několikrát nabídne záchranné lano v podobě melodie nebo silnějšího motivu, nikdo ale nemá vůli se ho chytit a nechat se vytáhnout zpět na světlo.
Dominik Polívka, Kristina Kratochvilová 27.09.2024
Přebíhám rozkopanou silnici k Veletržnímu paláci, který se na další čtyři večery, a brzká rána, stane mnohým druhým domovem. Mám skluz...
Jakub Veselý 27.09.2024
Ďalšie skladby napredujú bez pauzy a dlhé repetičné pasáže nehlásia koniec. Je to jeden celok, ktorý omamuje poslucháčov.
Veronika Tichá 25.09.2024
Z nové desky, na jejíž vydání spustili WWW crowdfundingovou kampaň, úspěšnou po pár dnech, nezaznělo živě nic, nicméně dvojice Anděrových předvedla...
Jarda Petřík 25.09.2024
Jsou to právě tyhle kontakty a propojení napříč AV festivalovou scénou, které v budoucích letech posunou Lunchmeat festival co do prezentovaných projektů výrazně dopředu.
Jarda Petřík 24.09.2024
Po čekání na dostatečně silnou mlhu se rozsvítí intenzivní bílá světla a uprostřed prostoru před projekčním obdélníkem se pozvolna zhmotní postava Katariny Gryvul.