Články / Reporty

Vytržení z halucinace (Blues for the Redsun + Year of the Cobra)

Vytržení z halucinace (Blues for the Redsun + Year of the Cobra)

Kryštof Kočtář | Články / Reporty | 13.09.2023

Patetická moudra slyší jen málokdo rád, nicméně výrok „méně je někdy více“ přesně vystihuje sety kapel, které zahrály v brněnském Kabinetu Múz. U tuzemských Blues for the Redsun se toto „méně“ přetavilo ve „více“ tím způsobem, že skromný počet zahraných skladeb i not vyústil v monolit ohlušujícího a velmi vtahujícího zvuku. „Méně“ amerických Year of the Cobra se pak týká počtu členů kapely, dvou, což s sebou neslo „více“ semknutý a přítomný dojem ve vzájemné chemii jak mezi muzikanty, tak v komunikaci s publikem.

Před začátkem koncertu jeden člen Blues for the Redsun pověděl zvukaři, že se nemá bát hojně používat mlhostroj. A hustá mlha skutečně během setu několikrát muzikanty zcela pohltila. Pohlceni ovšem byli i posluchači. Když někdo v souvislosti s koncertem řekne, že se hudba „slila do koule hluku“, povětšinou to myslí jako výtku. Zde šlo patrně o záměr a výsledek byl velmi intenzivní. Koule hluku se rozvalila s prvním úderem bicích a narazila do posluchačů, co jí stáli v cestě. A drtila jim těla celých třicet minut. Popravdě nevadilo by, kdyby kapela hrála dvakrát tak dlouho.

Ačkoli název BFTR odkazuje ke stejnojmennému albu Kyuss, s jejich zvukem nemají mnoho společného. Hudba v sobě originálně slučuje spíše temně pomalé riffy dávající vzpomenout sludge či doom metal a útočnou krabičkovou elektroniku typickou pro drone i noise, přičemž těmto žánrům zpravidla sluší delší koncerty. Na svých nahrávkách si BFTR pohrávají s narkotickou tematikou a jejich set skutečně měl halucinační účinek. Mlha, tma, nejasné předěly mezi skladbami zapříčiňující časovou dezorientaci, ale též křičivé vokály, které šlo na pozadí dunivých kytar a kvílící elektroniky spíše tušit než jasně slyšet. Právě tím se ovšem přiblížily dojmu zvukové halucinace, čehosi chimérického, ozývajícího se odjinud.

Onu pomalu se otáčející mohutnou kouli zvuku pak Year of the Cobra sice krapet zmenšili, ale zato roztočili. Emancipovaná rytmická sekce prostor prosytila energičtější a přímočařejší muzikou, jež vytrhla z předešlé hlukové halucinace. Agresivní baskytarové riffy zdárně korespondovaly s gestickým a jaksi rozmáchlým způsobem hraní bubeníka Johanese Barrysmithe, do čehož byl étericky zastřený vokál baskytaristky Amy Tung Barrysmith příjemným kontrastem. Stage tonula v červeném světle, bubeník se smál a ticho mezi údernými skladbami zaplňoval úsměvnými průpovídkami, vše působilo semknutě a poctivě, ale…

Jako by oproti BFTR postrádali co do originality. Jistě, show to byla živelná a důrazná, ale vůči tuzemské formaci se Year of the Cobra zdáli mít méně zřetelnou a osobitou tvář. Před lety Blues for the Redsun v Brně otevírali akci Doom over Brno, a i tehdy nasadili následujícím skupinám laťku dost vysoko. Takže to uzavřeme s tím, že méně je někdy více a hrát první neznamená být nutně „slabší“.

Info

Year of the Cobra (us) + Blues for the Redsun
12. 9. 2023 Kabinet múz, Brno

foto © Jan Svora

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr #114: Analogija

Michal Pařízek 22.09.2023

O to víc vrtá hlavou věta, kterou mi asi šedesátiletý prodavač odpověděl na otázku, co nějaká novější místní jména: „Já nic neznám, pro mě hudba skončila v roce 1990.“

Come On! (The Hives)

Eva Karpilovská 20.09.2023

Do setu přimíchali i starší hity a svou fantastickou, přitom ne nabubřelou show potvrdili, že patří mezi nejlepší živé kapely současnosti.

Něco na tom Fredovi je.. (Fred Again..)

Kristina Kratochvilová 20.09.2023

Dokážu si představit, že podobné přípravy na nákup lístků pravidelně probíhá u fanoušků Taylor Swift nebo Harryho Stylese. Já ji ale zažívám poprvé.

Synapse Again: Neotřelá dramaturgie, nenápadný marketing

Jan Starý 19.09.2023

Dramaturgicky a organizačně perfektní akce si zaslouží jedinou výtku – takovou sestavu by mělo vidět víc lidí.

Velkolepá slavnost života (Lodžie Worldfest 2023)

Kristýna Břeská, Ondřej Vraštil 19.09.2023

Ve barokní Valdštejnské lodžii jsme tři dny putovali mezi kostelem, čestným dvorem památky Lodžie, maringotkami v majestátním parku Libosadu, šapitó a divadelními sály...

Jedno eso za druhým (Ship Festival 2023)

Michal Pařízek 18.09.2023

Pořadatelé chorvatského Shipu na to šli podobně. Naplno, s emocemi. Navíc mají v ruce hned několik tutových trumfů, včetně esa v podobě skutečně okouzlujícího místa konání.

Objektívne nádherné (Björk)

Lucia Banáková 17.09.2023

Kráľovná avantgardného popu sa vrátila po dvadsiatich piatich rokoch. A hoci by fungovali aj superlatívy, Björk existuje kdesi mimo pozemského toku informácií.

Generátor audiovizuálního jinotaje (Inota Festival)

Dominik Polívka 10.09.2023

První ročník a ambice velikosti 22,5 hektarů elektrizují na hony daleko. Zlatá hodinka hladí železobetonové stěny rezonující prvními zvukovkami, Nils Frahm si staví aparát.

Na skok do Ostravy (Ostravské dny 2023)

Jan Starý 07.09.2023

Na půdorysu podobném legendárním darmstadtským kurzům se sem co dva roky sjíždějí skladatelé a interpreti současné artificiální hudby aneb na jatka a dál.

Setkání v sadu desáté: Jubileum, Pelhřimovy 2023

Václav 06.09.2023

Deset let „privátního Woodstocku” na konci světa.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace