Jakub Šilhavík | Články / Reporty | 10.11.2013
Nabitá koncertní sezóna, která dlouho nebude mít obdoby, stále nekončí a ve středu 6. listopadu se tak do pomyslné kolonky nezapomenutelných zážitků zapsali také kritikou zbožňovaní Yo La Tengo. Marketingové kecy tentokrát opravdu nelhaly – novinka Fade patří k tomu nejlepšímu, co během své třicetileté kariéry nahráli, a v záplavě mladých formací působí Yo La Tengo stále nanejvýš aktuálně. Superlativy stranou, těsně před ohlášeným začátkem koncertu v sále postávala pouze hrstka fanoušků a vzduchem se vznášelo trpké zklamání. Naštěstí dvacetiminutové vyčkávání se vyplatilo a v momentě, kdy se za roztomilými papundeklovými stromy zjevil nejdéle úřadující manželský pár nezávislého rocku, byl plac před pódiem slušně zaplněný, byť do vyprodanosti měla Akropole ten večer daleko.
Akustický set otevřeli aktuální singlem Ohm, který se z energické indierockového vypalovačky změnil v křehkou baladu s konstantním mrazením v zádech. V podobném duchu pokračovaly i další skladby v čele s pomalu gradovanou Cornelia and Jane, jež vháněla do oč slzy dojetí, jako by člověk ani nedokázal vstřebat tolik krásy v jediném okamžiku. Ústřední protagonisté zpěvák a kytarista Ira Kaplan, bubenice a zpěvačka Georgia Hubley a basák James McNew byli po celou dobu plně pohrouženi do své hudby a nadšené ovace publika kvitovali spíše stydlivými úsměvy než dlouhými proslovy – hotové ztělesnění upřímné pokory a civilnosti. Čas plynul neuvěřitelně rychle a záhy se již poprvé loučili nádherným coverem I Found a Reason, který ukázal, že duch Velvet Underground nikdy nezemře a stále bude nekonečným zdrojem inspirací pro další generace hudebníků – přiléhavější pocty se Lou Reed snad ani nemohl dočkat.
Po krátké přestavbě pódia přišla na řadu elektrifikovaná podoba Yo La Tengo, která zahalila okamžiky křehké něhy masivní hlukovou stěnou – zasněná první polovina písně We're an American Band tak postupně gradovala až do okamžiku, kdy Ira Kaplan začal zběsile týrat kytaru a ušní bubínky slastně úpěly pod útoky zpětné vazby. Yo La Tengo v průběhu setu nezapomněli prodat své letité zkušenosti, různě si prohazovali nástroje a kromě většiny skladeb z novinky Fade došlo i na průřez celou diskografií – namátkou nechyběla zvrácená taneční pocta Bee Gees Mr. Tough nebo elektronikou ovlivněná Autumn Sweater. Znovu zazněl singl Ohm a Ira Kaplan se natolik rozvášnil, že kvílející elektrickou kytaru na chvíli přenechal překvapenému publiku v prvních řadách. Samotný závěr setu se nesl takřka v rodinné atmosféře, když během I Heard You Looking se ke kapele přidali i bedňáci. Po záplavě bouřlivých ovací následoval ještě přídavek, kdy se trojice z Hobokenu změnila v regulérní jukebox přehrávající klasiku od Beach Boys a Johna Calea, a definitivní rozloučení.
Dlouhé dvacetileté čekání se vyplatilo a Yo La Tengo před českým publikem odehráli strhující dvouapůlhodinový koncert, který opět potvrdil, že kultovní alternativní formace z přelomu 80. a 90. let mají stále co nabídnout i dnešnímu publiku.
Yo La Tengo (usa)
6. 11. 2013, Palác Akropolis, Praha
Mia Kordová 07.02.2021
Čtyřhodinový zážitek odstartoval Tim Lawrence videem nazvaným What is post-capitalism? Oslava života a díla britského kulturního teoretika Marka Fishera.
Minka Dočkalová 21.01.2021
Umělci z Brna uspořádali vernisáž „pro nikoho“. Ve veřejném průchodu domu na Údolní nainstalovali velkoformátové grafiky.
Aneta Martínková, su, Jakub Béreš, David Čajčík 18.01.2021
Přesun kultury na síť pokračuje. V online prostředí proběhl během minulých pár dní i největší a nejrespektovanější evropský showcase festival.
Veronika Mrázková 14.10.2020
"Za Hitlera se pálily knihy, dnes se na Facebooku skrývají nevhodné komentáře." Co je nevhodné? Hned první večer došlo na českou premiéru kusu Brave New Life.
Jiří Vladimír Matýsek 11.10.2020
Může mít jazz punkovou energii? Může unést do jiných dimenzí? Může uspávat? Drtit sonickou stěnou? Samozřejmě. All That Jazz!
Jiří Vladimír Matýsek 09.10.2020
Navzdory okolnostem i letos - už po šestadvacáté - kráčí Hradcem Králové jazz. Tentokrát se táže: Kam směřujeme? Otázka vskutku aktuální...
Michaela Šedinová 09.09.2020
Ve skvělém prostředí – venkovní Smeták stage stála u Smetanova domu a vnitřní v industriálním klubu Kotelna.
Václav 04.09.2020
Posledních několik let jsem měl pochybnosti o přínosnosti celé akce. Proč dělat něco, čeho je v Čechách nyní dosti. Hluboce jsem se mýlil.
Adéla Polka 04.09.2020
Funguje to. Nenásilně a vkusně.
Vadim Petrov 01.09.2020
Nová vlna dnb. Tady nejde o formality v rámci jednoho žánru, ale o estetiku nastupující generace.