Články / Offtopic / / Movie/dox

Wind River: tahle země není pro mladý

Wind River: tahle země není pro mladý

Mašout | Články / Offtopic / / Movie/dox | 21.10.2017

Tahle země není pro mladý. Není ani pro starý, natož pro lidi středního věku. Už vlastně není dobrá vůbec pro nikoho, ani pro tu blbou zvěř, co se na ní tak nějak přirozeně vyskytuje. Od doby, co se do sněhu zabořila okovaná bota civilizace, umrzá tenhle kus planety na mrtvém bodě.

Tomu srovnání se nelze vyhnout a těžko si představit, že tomu mohlo být jinak. Když Cormac McCarthy vydal román Tahle země není pro starý a bratři Coenové ho v bezešvé adaptaci promítli na plátno, zatímco se kritici hádali, který věk je ten správný, Taylor Sheridan, herec, scenárista a nyní i režisér, si dělal důkladné poznámky. Tohle téma totiž rezonuje jeho aktuálním dílem, scenáristickou trilogií, na jejímž vrcholu se ujal i režie. A zatímco se kritici hádají, o jaký jde žánr a neměl-li do režisérské židle pustit zkušenějšího kolegu, přejděme tuto namrzlou krustu a ponořme se hlouběji do sněhu. Jak říká hlavní postava filmu Wind River: “Jsme nad bouří. Sníh je tu příliš hustý. Dál musíme pěšky.”


Wind River je víc než jen vrcholem Sheridanovy scenáristické trilogie, je i jeho režijní satisfakcí. Už ve filmech Sicario: Nájemný vrah (D. Villeneuve, 2015) a Za každou cenu (D. McKenzie, 2016) rezonuje téma člověka v mezní situaci. Pohybujeme se v krajinách, které ač nikdy neoplývaly medem a strdím, příchod nového člověka je proměnil v pustiny, ve kterých neexistují pravidla, spravedlnost ani budoucnost. Ať už jde (v případě Sicaria) o americko-mexickou hranici, která se proměnila v bezútěšnou válečnou zónu, nebo o steinbeckovský příběh kraje, který po generace předávali otcové synům, než si ho začaly nárokovat banky.

Ve Wind River mrazivě vyniká střet civilizace s přírodou hned ve druhém záběru, kdy zádumčivý stopař Cory Lambert (Jack Renner), paradoxně ten, který má k přírodě nejblíže, střílí hladové kojoty ostřelovačskou puškou, jednoho po druhém. Že se v nehostinné krajině na pravidla nehraje, nám pak připomíná celý film. Ilustruje to na nezkušené agentce FBI (Elizabeth Olsen), která do indiánské rezervace Wind River přijíždí vyšetřovat vraždu mladé dívky a bez pravidel se nemá čeho chytit. Spojenectví těchto dvou postav otevírá kriminální zápletku, která přestože nakonec najde svého pachatele, nemůže vyústit v lepší řešení, než pokorně vrátit soudní moc zpět do pracek divočiny.

Sheridan mistrovsky pracuje s výrazovými prostředky, aby ukázal, že se více můžeme bát světla než tmy. Všudypřítomná sněžná slepota ochromuje, zatímco věčný pohyb sněhu, který zahlazuje stopy, udává filmové tempo lépe než kdejaká akční scéna. Působivá hloubka záběrů divoké krajiny kontrastuje s povrchními lidskými problémy a slabostmi v jejich ohnisku. Režisér pak ovšem zahraje na patetickou strunu v podobě lidské snahy zakořenit a bránit se nespravedlnosti lidství i přírody a film je zbytečně návodný.

To je paradoxně i problém hudby, kterou složili Nick Cave & Warren Ellis. Teskné minimalistické melodie citlivě doplňují nelítostné prostředí snímku, který jako by byl ušitý na míru autorům soundtracku, a nikoliv naopak. Bohužel, čím lepší hudba, tím horší její dramaturgie. Tklivé variace podbarvují téměř každý hlubší záběr nebo dialog a nakonec jen zdůrazňují patos. A opět můžeme zmínit podobnost s coenovským zpracováním, které se bez soundtracku úplně obešlo a téměř nikdo si toho nevšiml.

Byla by škoda nechat si tenhle film ujít. Stejně tak není na místě si jej předem zařadit do žánrové škatulky a vypravit se na něj s nějakým očekáváním. Wind River nám s výjimkou “příliš lidských momentů” nic netlačí, naopak dává prostor k rozjímání. To nemusí být příjemné, ale nabízí víc podnětů k zamyšlení než kdejaký mysteriózně filozofický spektákl.

Info

Wind River
režie: Taylor Sheridan, 2017
www.facebook.com/WindRiverMov

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Poloboh, Lucifer alebo len obyčajný človek? (Diego Maradona)

redakce 29.07.2019

Film neháji žiaden z Maradonových excesov a prešľapov, nesnaží sa v divákovi vyvolať pocity súdržnosti s jeho osudom, taktiež ho nezhadzuje.

Karlovarské dvojhránky (Takové krásné šaty)

redakce 11.07.2019

Z kolonády do kina, ročník 2019 - část první: nový cinefilský dezert britského režiséra Petera Stricklanda.

Málo beatů (Beats)

redakce 11.07.2019

Beats dobře pracuje s humorem, podtrženým kouzelnou skotskou angličtinou, a vyniká skvělým vizuálním zpracováním. Výprava je vypiplaná, perspektivu mnoha záběrů dotvářejí skvělé graffiti.

Za hokejem do Maroka a putování krajinou bez života (MFF KV)

redakce 02.07.2019

Důmyslně nakládat s pocity a mezilidskými vztahy se povedlo Caseymu Affleckovi, který ve Varech představil drama Světlo mého života.

Korzo #3: Vzpomínky a paraziti

redakce 01.07.2019

S Richardem Lowensteinem, režisérem filmu Mystify Michael Hutchence, jsme se potkali právě po projekci dokumentu o Formanovi a na něj taky hned několikrát přišla v hovoru řeč.

Korzo #2: Latino triky a australská hvězda

redakce 30.06.2019

Jedno z velkých očekávání a dlužno dodat že naplněné – snímek Richarda Lowensteina věnovaný Michaelu Hutchencovi, jedné z největších australských rockových hvězd a frontmanovi skupiny INXS.

Korzo #1: Písničky a nudní zombies

redakce 29.06.2019

Poselství Jarmuschova hororu Mrtví neumírají se táhne celým snímkem a vyvrcholí v závěru, ale je v tom ironie, nebo ne? Tak či tak, vážně mě nenapadlo, že mně bude lézt…

Něžná vražda konvencí (Poslední večery na Zemi)

redakce 28.06.2019

Režisér a literát Gan Bi ve snímku Poslední večery na Zemi posouvá hranice filmového jazyka.

Křehkost úsměvů (Genesis)

redakce 09.06.2019

Kanadský režisér Phillipe Lesage ve filmu Genesis vymodeloval plastický obraz dospívání. Trojici jeho mladých hrdinů pojí touha po samostatnosti, která nevyhnutelně ústí v osamělost.

Ubít schématy (Zlo s lidskou tváří)

redakce 01.06.2019

Joe Berlinger zpracoval příběh pro Netflix jako čtyřdílný dokumentární seriál, pro kina ale vytvořil přístupnější produkt, hraný film Zlo s lidskou tváří.