Články / Reporty

Yasmine Hamdan a padesát odstínů smyslnosti

Yasmine Hamdan a padesát odstínů smyslnosti

Akana | Články / Reporty | 20.11.2013

Libanonská, ve Francii žijící zpěvačka Yasmine Hamdan si dokáže publikum (hlavně jeho mužskou část) omotat kolem prstů už jen svými půvaby, ale v hudební rovině umí čarovat neméně sugestivně. Dokázala to už na letošním festivalu Respect a samostatné vystoupení v Akropoli přineslo zážitek ještě intenzivnější. Na open air akcích je vnímání hudby vždy jaksi rozevlátější, nutně rozprostřené mezi více interpretů, zatímco klubový koncert sice nemá tu pohodovou letní atmosféru, posluchači ale nabízí možnost většího soustředění, a tak druhé setkání s Yasmine nebylo jen zopakováním jednou viděného. Už jen využití neokázalých, ale maximálně funkčních světelných efektů dokázalo emoce tryskající z pódia výrazně umocnit.

Na aktuálním albu Ya Nass, které tvořilo páteř vystoupení, Yasmine s pokorou, ale i s etnicky neohraničenou představivostí a popovou kosmopolitností zpracovala staré arabské písně z minulého století. Doprovodný band (basistka/kytaristka, bubeník a elektronický všeuměl) je hraje s ohromným citem pro jemné dynamické a barevné odstínění, přitom bez výraznějších orientálních akcentů, které obstarává především Yasminin zpěv a meandrující melodické linky. Jiskřivý a nápaditý pop s exotickou příchutí a elektrizujícím erotickým nábojem, před kterým zahanbeně blednou rádobydráždivé estrády všech těch Shakir, Madonn a Rihann.

Nebudu se ani pokoušet oddělit tuhle stránku zpěvaččina projevu od její hudby. Jednak to při živém kontaktu jednoduše není možné, ale bylo by to i nepřirozené, protože Yasminino vystupování, které je esencí ženskosti, tvoří s hudbou okouzlující celek. Její pohyby, gesta, mimika jsou nabité všemi odstíny smyslnosti, ale dokážou se bezpečně vyvarovat vulgárnosti a laciné vyzývavosti. Přednes úvodní vláčné písně Beirut byl dokonce téměř ostýchavý, následně ale Yasmine rozehrála pestrou škálu těch nejpřirozenějších ženských zbraní, od tajemné nedosažitelnosti přes koketní pomrkávání až po vášnivou dravost.

Hudba plynula v jemných závanech i vygradovaných vichřicích, ale subtilnější drobnokresba přeci jen převažovala nad přímočarými ataky. Žádné taneční reje, spíš omámené pohupování. Zrovna tak daleko jako k rytmickým smrštím měl koncert i k unylému new age šuntu. Slušně naplněný sál (a zdaleka nejen pánské osazenstvo) sledoval Yasmine jako u vytržení a po každé písni propukal ve spontánní jásot. Litovat lze pouze jednoho: že koncert trval jen něco přes hodinu. Uši i oči ještě zdaleka neměly dost.

Info

Yasmine Hamdan (lbn/fra)
17. 11. 2013, Palác Akropolis, Praha

foto © Tomáš Moudrý

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

For k-punk 2021: postkapitalistické touhy

Mia Kordová 07.02.2021

Čtyřhodinový zážitek odstartoval Tim Lawrence videem nazvaným What is post-capitalism? Oslava života a díla britského kulturního teoretika Marka Fishera.

Galerie Průchod: veřejný výstavní prostor pro nikoho

Minka Dočkalová 21.01.2021

Umělci z Brna uspořádali vernisáž „pro nikoho“. Ve veřejném průchodu domu na Údolní nainstalovali velkoformátové grafiky.

Eurosonic Noorderslag 2021: Možnosti tu jsou

Aneta Martínková, su, Jakub Béreš, David Čajčík 18.01.2021

Přesun kultury na síť pokračuje. V online prostředí proběhl během minulých pár dní i největší a nejrespektovanější evropský showcase festival.

Vpřed! (Move Fest)

Veronika Mrázková 14.10.2020

"Za Hitlera se pálily knihy, dnes se na Facebooku skrývají nevhodné komentáře." Co je nevhodné? Hned první večer došlo na českou premiéru kusu Brave New Life.

Zvláštní magie (Jazz Goes to Town)

Jiří Vladimír Matýsek 11.10.2020

Může mít jazz punkovou energii? Může unést do jiných dimenzí? Může uspávat? Drtit sonickou stěnou? Samozřejmě. All That Jazz!

Takhle bude vypadat jazz budoucnosti? (Jazz Goes to Town 2020)

Jiří Vladimír Matýsek 09.10.2020

Navzdory okolnostem i letos - už po šestadvacáté - kráčí Hradcem Králové jazz. Tentokrát se táže: Kam směřujeme? Otázka vskutku aktuální...

Mezi Smetanou a music clubem (Bez ambicí)

Michaela Šedinová 09.09.2020

Ve skvělém prostředí – venkovní Smeták stage stála u Smetanova domu a vnitřní v industriálním klubu Kotelna.

Setkání v sadu: Sedmá pečeť, rok nejtemnější (Pelhřimovy 2020)

Václav 04.09.2020

Posledních několik let jsem měl pochybnosti o přínosnosti celé akce. Proč dělat něco, čeho je v Čechách nyní dosti. Hluboce jsem se mýlil.

Něco nadčasového (Tata Bojs & Filharmonie Brno & „mladí Mozarti“)

Adéla Polka 04.09.2020

Funguje to. Nenásilně a vkusně.

Darkshire v jeskyni skrývá budoucnost

Vadim Petrov 01.09.2020

Nová vlna dnb. Tady nejde o formality v rámci jednoho žánru, ale o estetiku nastupující generace.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace