Články / Reporty

Z českých luhů a hájů (Colours: závěr)

Z českých luhů a hájů (Colours: závěr)

Shaqualyck | Články / Reporty | 22.07.2013

Z rádia je neuslyšíte, reklamní znělku si od nich nikdo nekoupil, přesto mají i v odpoledním horku plno. A zaslouženě. O kom je řeč? O brněnských Květech. Papoušek noci, housle a podmanivá kytara Martina Evžena Kyšperského. Žánrově tak nějak mezi. Krása, domácí mají vůbec po celé čtyři dny silné zastoupení. Potěší košatý výběr interpretů: Wanastovky, ale i Pražský výběr. Xindl X, ale i Plastici a Umakart. A Zrní a Kittchen a Luno a vůbec…

Vybere si každý. Barvám šlo vždycky hlavně o pestrost a je dobře, že nezůstalo jen u proklamací. Jistě, leckdo bude reptat a ptát se, jestli takový festival opravdu potřebuje Vojtu Dyka. Vtip je v tom, že Colours není festivalem alternativním, nýbrž alternativu (krom jiného) nabízí. A osobně mě nepohoršuje, když si můžu jeden večer s tisícihlavým davem zaskákat na Tatáče a následující odpoledne věnovat intimněji posazenému Václavu Havelkovi nebo komorním poetům Kieslowski a jejich klavírní onanii a zpívánkám o močbě. Od toho přece máme žánry a pódia malá, větší a ještě větší. Pevně doufám, že tomu v příštích letech nebude jinak. Pro mě za mě může hrát Markéta Irglová v Gongu každý rok. Hlavně když zůstane zachována možnost zběhnout k Radůze. Nebo třeba k The Tap Tap, jejichž neotřelé a nebojácné vystoupení na hlavní scéně přihlížela kulisa víc než důstojná. Dokonale to ilustruje fakt, že vítkovický happening je akcí skutečně bez bariér, ať už jde o publikum nebo účinkující. Respekt, Ostravo! Kéž by vašeho příkladu následovaly i ostatní podniky.

Čtvrtý den potvrdil starou festivalovou pravdu, že ať děláte, co děláte, všechno stejně nestihnete a volba bývá nelehká. Nakonec sázíme na Botanicu a jejich dovádivé čardášové kreace, které plac zaplnily rychlostí blesku. Paul Wallfish je démon, stejně jako před třemi lety na Muzejce šplhá po všem, co mu přijde do cesty, drtí klaviaturu a s nezbytným ampliónem strhává dav. Jen ta šílená maska chybí. A z jeho I Desire mám husinu i na stopadesátý čtvrtý poslech. Spokojenej jak želva se loudám do osvěžovny. Slunko pere, počasí letos přálo, za celé čtyři dny ani kapka. Únava už je značná, ale Colours jdou do finále a Tomahawk jsou silná motivace, takže kafe, kafe a ledový proud vody za krk (i jinam). Mike Patton, ač obklopen špičkovými spoluhráči, na sebe logicky strhává veškerou pozornost a náramně si to užívá. V případě Tomahawk jde o posun k ostřejšímu a výrazně razantnějšímu zvuku proti někdejším Faith No More, legitimní hardrockové struhadlo. Božský Mike orálně stimuluje pozlacený mikrák a v mezičase laškuje s obecenstvem. „What movies have you seen lately?“ Oběť z publika nesměle šeptne, že Argo, načež Patton udělá z oscarového hitu „some east european porn“. Ten kocour to má pořád v ruce, s takhle širokým záběrem nikdy nevydržíte přešlapovat na místě.

S posledními slunečními paprsky opouštíme Vítkovice. Víc už se do nás letos nevejde. Propotili jsme pár triček, nabrali do bot něco strusky a nechali se čtyři dny unášet svojskými móresy zdejšího světa. Pocity smíšené, ale intenzivní. Příště zas! P.S.: Za celou dobu jsme zahlédli jedno jediné batikované tričko, za to hipsterů bylo jak much. Ale to není můj problém.

Info

Colours of Ostrava
20. 7. 2013, Dolní oblast Vítkovic, Ostrava

foto © Barka Fabiánová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace