Články / Recenze

Z pozice žánrové elity? (Shxcxchcxsh)

Z pozice žánrové elity? (Shxcxchcxsh)

Tomáš Kaňka | Články / Recenze | 25.12.2018

Hudba, vizuál, tajemství. Shxcxchcxsh má vše, co podobný dystopický kult potřebuje. Dvě zahalené postavy v mlze, tři výborné desky, shluky písmen. Shxcxchcxsh je důsledná zvěstovatelská hra, která káže skrze rytmy industriálního techna. Za šest let si dvojice osvojila hned několik poloh, někdy typicky žánrových, jindy více hledačských a vynalézavých. Debut byl přímočarý start, nechyběla mu ale atmosféra a zapamatovatelné chvíle, dvojka přišla s rozvitějšími skladatelskými strukturami, trojka obohatila základní zvukové spektrum o špinavý ambient. Těžko přitom mluvit o postupném vývoji. Jde o dílčí, uzavřené epizody, které ze zásady nenaznačují, co bude dál. Než přijde na konci roku řadovka s pořadovým číslem čtyři, máme tu Shulululu, po loňských titulech Rösten 1 a 2 další minialbum.

Nové EP však nepřináší do diskografie příliš nového. Jde o nahrávku s klasicky mysteriózním onomatopoickým názvem, povědomým skladatelským rukopisem a všemi neduhy i duhy, na něž jsme si u švédského projektu zvykli. Pětice skladeb je vystavěna na obdobném principu. Určujícím prvkem tracků je jednoduchý rytmický úsek, který až na drobné výjimky vytrvale smyčkuje a je stavěn do nového a nového kontextu okolních zvukových smítek a nečistot. Skladatelský princip, který je uplatňován napříč celou deskou, je vedle konstantní emoční a zvukové jednoty hlavním tmelem celé nahrávky. Ve schopnosti zajistit celku čitelné zastřešení byli Shxcxchcxsh ostatně vždycky dobří.

Jakkoli se dvojici daří držet materiál pospolu, na ploše jednotlivých skladeb občas tápe. Problémem není ani tak repetitivnost, ale nosnost rytmické báze, na níž je ten který dílek vystavěn. Mluvím především o druhém a třetím tracku, v nichž masivní synkopický beat působí jako ústřední téma těžkopádně a okolní ruchy, které mohou téma efektivně rozvíjet, zbytečně zanikají. A je to škoda, protože jinak je tu k nalezení spousta nápadů. Zbylé stopy vyznívají mnohem lépe. Například Shumumumu osvěžuje dění bezvadnou prací s dynamikou – do tichých pasáží jsou tu důmyslně vkliňovány náhlé sonické pulsy. V titulní Shulululu se zase bravurně daří rozvinout rytmické téma a překlenout dojem skici. Právě v takových momentech k nám Shxcxchcxsh promlouvají z pozice žánrové elity, kultu hodného uctívání.

Info

Shxcxchcxsh - Shulululu (Avian, 2018)
fb kapely

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Snový trip Coals

Vojtěch Rakouš 22.09.2020

Docusoap imponuje atmosférou srovnatelnou s Beach House, ale progresivnější produkcí dělá z Coals osobité představitele současné indiepopové scény.

Sofistikovaný meditačný mood (Owen Pallett)

Matej Kráľ 18.09.2020

Ostrov je pre Palletta samota aj prázdnota, na ktorú vôbec netreba nahliadať výhradne negatívne. Objavujú sa v nej totiž obligátne úlomky svetla.

Omamnými bylinkami vyvoněná potní chýše (Fadex)

Vadim Petrov 16.09.2020

Fadex se dlouho utápěl v různých podobách dubstepu – pomalém, rychlém, smutném, veselém, sám poznal, že už stačilo.

Věčně pomíjivé pocity (Aiko)

Michaela Šedinová 14.09.2020

Album spojuje příjemné stránky popu s upřímnými texty, které odkrývají často bolestivé hledání sebe sama i k ostatním bytostem.

Pokoj na celé léto (Pottery)

Štěpán Sukdol 02.09.2020

Žánrově Pottery originálně přistupují k postpunku a art popu, nebojí se ale zapracovat i další stylotvorné prvky, například funky a groovy basové party.

Konců se nebojme, naopak je vítejme (Protomartyr)

Max Friedrich 31.08.2020

Ultimate Success Today je ucelené dílo, které demonstruje konečnost jako takovou, ať už je to, jak říká Casey, život kapely nebo život soukromý.

Izolace i nekonečná samota (Fur)

Ondřej Rudel 28.08.2020

Facing Home Mixtape obsahuje sedm skladeb připomínajících nostalgické melodie The Beatles, The Beach Boys a The Monkees.

Fantazijné podoby budúcnosti (Deerhoof)

Richard Michalik 24.08.2020

Motív apokalypsy zvukovo definuje roztržitosť jednotlivých skladieb. Deerhoof sa príliš neohliada za melódiou alebo harmóniou.

Všetko zlé raz predsa musí skončiť (Old Man Gloom)

Filip Švantner 22.08.2020

OMG na svojej novinke vstávajú doslova z popola a je potrebné podčiarknuť, že smútok je integrálnou súčasťou nahrávky.

Ničivě přesný hlas T. S. Eliota

Libor Staněk 21.08.2020

„Do dnešní doby žádný z básníků Eliotovu Pustinu nepřekonal,“ zapsal si do deníku zkraje šedesátých let Jiří Kolář.