Články / Reporty

Z ušaté LFŠ III.

Z ušaté LFŠ III.

Veronika Havlová | Články / Reporty | 15.08.2021

Tradiční rekapitulace, kterou si snad každý dělá s chladnou hlavou po skončení festivalu, je v případě Filmovky ze všech českých filmových akcí nejpestřejší. Z nejrůznějších sekcí, jejichž primární funkcí už od počátků LFŠ zůstává vzdělat návštěvníky, si můžete připravit divokou cestu po nejrůznějších koutech světa, extrémně rozdílných žánrech i velice vzdálených koutech filmové historie.

Do toho časově nejvzdálenějšího nás zavedla sekce Příběh jednoho filmu: Fantomas. Pětidílný filmový seriál superplodného filmaře Louise Feuillada z let 1913/14 je adaptací série brakových románů neméně plodné dvojice novinářů Marcela Allaina a Pierra Souvestra. Už po prvním díle bylo jasné, že nejstaršího filmového Fantomase nebude třeba sledovat jen přes sklíčka shovívavosti a zvídavosti filmového vědce. Ty filmy jsou totiž opravdu zajímavé a opravdu napínavé, přestože je Feuillade staví pomocí pro dnešního člověka nezvykle dlouhých záběrů. Každý z nich má však svoji výraznou dynamiku, a to nejen díky charismatickému Renému Navarrovi v titulní roli.

Silný zážitek nabídla i závěrečná čtvrteční projekce sekce němých filmů s živou hudbou. Už proto, že se na pódiu díky pestré sestavě Nauzea Orchestra objevilo skoro tolik lidí, kolik dohromady provázelo zbylé filmy sekce, šlo spíš o koncert s obrazovým doprovodem než o film s živou hudbou. Murnaův Faust ale není žádná lehká váha a velmi rázně rozhodl, že nebude sedět v koutě. Emotivní hudba původně ústecké kapely vytvořila s Murnauovými obrazy a především s expresivní tváří Emila Janningse v roli Mefista krásně děsivý a děsivě krásný zážitek. Ideální tečku za letošním ročníkem.

Z opačného konce filmové historie se mi asi nejsilněji zapsala hned první projekce, polský film 25 let neviny ze sekce Východní přísliby. Většina tvůrců by si pravděpodobně vystačila jen se silným příběhem podle skutečné události a vznikl by formálně nezajímavý film ždímající emoce a pobouření nad nespravedlivě odsouzeným Tomkem Komendou, jenž si kvůli podvrženým důkazům a falešným svědectvím odseděl 18 let za zločin, který nespáchal. Jan Holoubek pojal svůj celovečerní debut jako funkční hru s časovými rovinami, kdy se nejistota hlavní postavy zrcadlí v nejistotě divácké. Stejně jako se Komenda ztrácí v právnických kličkách a v temné realitě vězení, i my postupně ztrácíme přehled i naději ve šťastný konec, přestože zpráva o Komendově propuštění a rekordním odškodnění pronikla nedávno i do našich médií. Tvůrci nesahají ani k laciné exploataci, a přestože je film místy hodně syrový, ty nejstrašnější momenty se odehrají mimo obraz. Za zmínku stojí i samo zobrazení poměrů ve vězení. Aniž bych měla osobní zkušenost, dovolím si tipovat, že se za mřížemi většinou nesetkáte s charismatickými padouchy a moudrými starci, které známe z mainstreamových filmů a seriálů. Bližší realitě bude spíš tupost, rezignovanost a primitivnost, která mladého Tomka od počátku obklopí. Jediný trochu zbytečně doslovný je závěrečný záběr skutečného Tomka a jeho hrdinných osvoboditelů. I když v polském kontextu se tomu nejspíš nešlo vyhnout. Ostatně těžko přehlížet fakt, že je film i obžalobou všeho, co je v současném polském soudnictví a policii špatně.

fotogalerii z festivalu najdete tady, tu i tadyhle

Před karlovarskou premiérou Omerzova nového celovečerního filmu Atlas ptáků proběhla na filmovce premiéra šestnáctiminutového Posledního dne patriarchátu. Snad se zadaří dostat tuhle povedenou propracovanou miniaturu k co největšímu počtu diváků, i přes nevýhody, jaké mají krátké filmy v distribuci.

Ovšem ze všeho nejvíc mě letos potěšila ochota naslouchat. Před takovými deseti patnácti lety jsem byla upřímně otrávená z diváků, kteří nebyli ochotni projevit citlivost nejen k filmům, které to ostatně nějak vydrží, ale ani k živým lidem, jejichž většinou zasvěcené úvody byly tím, co dělalo Filmovku výjimečnou. Typy, které si zjevně přijely do Hradiště hlavně zachlastat a ve své tuposti klidně vybučely i legendární Galinu Kopaněvu, mě od LFŠ na pár let úplně odradily. Tentokrát jsem viděla publikum otevřené, trpělivé a vstřícné. Možná vlivem digitalizace a mnohem větší přístupností filmů už na filmové festivaly jezdí povětšinou ti, kteří ocení to něco navíc. Což je skvělé, protože například úvody Radomíra Kokeše, nebo masterclass režiséra Viktora Tauše či střihače Jarosława Kamińského patřily k tomu nejzajímavějšímu, co mohly letos vaše vnímavé uši vyslechnout.

A kdo je citlivý k mimofilmovým podnětům, mohl si cestou z posledních projekcí díky kvalitní hradišťské tmě užít meteorický roj Perseidy, jejichž vrchol spadal na konec letošní LFŠ. Tento jev krásně doplnil sekci virtuální reality, jejíž tématem byl tentokrát vesmír. Tak dovi příští rok s ochotou naslouchat v nás a hvězdným nebem nad námi.

Info

47. Letní filmová škola Uherské Hradiště
6.–12. 8. 2021, Uherské Hradiště

foto © Tyn Týna

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Sdílená vyznání (Damien Rice)

Akana 28.03.2023

Jelikož ale nepostrádá smysl pro poutavou pódiovou prezentaci, své nedělní vystoupení v Divadle Hybernia pojal mnohem rafinovaněji...

Když si kapela vozí léto s sebou (Bukahara)

Václav Valtr 25.03.2023

Dlouho dopředu oznámený koncert měl být původně v komorním prostoru pražského Café V lese. Mé obavy, že se tam fanoušci jen sotva vejdou, byly oprávněné a koncert byl přesunut.

Bez nich a o všem (Robot Koch + Mickael Le Goff: Sphere)

Michal Smrčina 25.03.2023

Kopule planetária pohasíná, kosmos se rodí. V rozsahu necelé hodiny sledujeme etapy, ve kterých se vesmír nacházel, nachází a třeba zas bude nacházet...

Pot, smrad a Nové Dillí (Bloodywood)

Václav Valtr 16.03.2023

Rychle rostoucí legenda indických folk-metalistů Bloodywood je evidentně silným lákadlem, jenže když se pražské Rock Café vyprodá, nejde o nejpřívětivější místo.

Takhle nás nevítají ani matky (Warhaus)

Maria Pyatkina 15.03.2023

Sehraná parta etablovaných belgických muzikantů svému vystoupení možná nevědomky nadělila jakýsi rodinný rozměr. Warhaus uhranuli vyprodanou Lucernu.

Žádná planeta B (King Gizzard & The Lizard Wizard)

Tomáš Hambálek 15.03.2023

Vyprodaný a vydýchaný Velký sál Lucerny zažil dvě kapely v excelentní formě, byl to jeden ze vzácných večerů, kde nehraje prvně team z planety B a později Ačko.

Pohádky na Rýně (Peel Slowly and See 2023)

Michal Pařízek 13.03.2023

Po večeři se vydáváme do zmíněného klubu Resistor, kde se odehrává otevírací večer festivalu, po cestě Richard Foster udílí přednášku, co všechno musíme v Leidenu vidět, kam všude je třeba…

Slovo tíseň (Preoccupations)

David Stoklas 12.03.2023

Když se to ale potkalo, bylo to intenzivní. Skladby plné deziluze, rezignace a úzkosti.

Memento mori (Murcof + Sergi Palau)

prof. Neutrino 12.03.2023

Vskutku spektakulární audiovizuální show předvedla dvojice umělců, mexický skladatel Fernando Corona aka Murcof a španělský vizuální umělec Sergi Palau.

Pivo, pot a cizí krev na triku (Dune Rats)

Tomáš Hambálek 07.03.2023

Bubeník BC Michaels dosurfoval na rukou až na bar pro několik lahvových plzní, zatímco kapela hrála dál s holkou z publika...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace