Články / Profily/retro

Za Stormem Thorgersonem (Dark Side of the Moon)

Za Stormem Thorgersonem (Dark Side of the Moon)

Libor Švitorka | Články / Profily/retro | 25.05.2013

Promítačka se rozehřála, místnost se rozsvítila projekcí prvního snímku. Nahý člověk se krčí před obřím okem v prérii. Byznysmeni si třesou rukama, jeden z nich hoří. Pouštní zasedání čtyř holohlavých podivínů u stolu s miniaturními lichokopytníky. Spáč probudivší se během pádu s postelí z výškové budovy. Zlatá vejcovitá hlava na chirurgické misce, křičící kužel světla… Takhle nějak by začínala přednáška o umění hudebního obalu a velké množství zmiňovaných věcí by pocházelo z jednoho pracovního stolu. Stolu, ke kterému už nikdo nezasedne.

Zemřel Storm Thorgerson, legendární britský grafický designér, režisér a autor bezpočtu ikonických přebalů rockových desek.

Vše začalo v roce 1968 během studií na Royal College of Art v Londýně, kdy byl Thorgerson, společně s Aubrey Powell, osloven kamarády ze střední školy, jestli by jim neudělali obal k jejich druhé desce. Vzniklo A Saucerful of Secrets od Pink Floyd s detailem lidského ucha pod vodou a nová graficko-výtvarná skupina dostala jméno Hipgnosis, podle graffiti, které jim někdo napsal na dveře. Práce Hipgnosis se časem stala synonymem pro experiment, inspiraci, manipulaci s fotografií, precizní typografii a nevšední, často surreálné provedení odkazující na hudební texty. Jako absolventi filmového oboru Thorgerson a spol. kombinovali různé přístupy k zadání. Triky v temné komoře, vícenásobné expozice, retušování, koláž, airbrush. Dalo by se říci, že se stali pionýry dnešního běžného photoshoppingu. K pořizování snímků používali výhradně fotoaparáty švédské výroby Hassellblad středního formátu, ideální pro čtvercový formát hudebních nosičů.

„I like photography because it is a reality medium, unlike drawing which is unreal. I like to mess with reality... to bend reality.“

Nejslavnější prací Hipgnosis je rozklad světla na obalu desky Dark Side of the Moon z roku 1973, dodnes pokládaný za jeden z nejlepších v hudební historii. Po jeho úspěchu se služby Hipgnosis staly horkým zbožím a studio bylo oslovováno, kromě stálých klientů Pink Floyd a The Pretty Things, množstvím umělců, mimo jiné Led Zeppelin (Houses of the Holy), Black Sabbath (Technical Ecstasy), Genesis (And Then There Were Three) nebo Scorpions (Lovedrive). Velmi ceněnou prací studia byl také design původní obálky Adamsova Stopařova průvodce po Galaxii. O studiu Hipgnosis a produkci jednotlivých projektů koluje mnoho legend, počínaje ulétnutím nafukovacího prasete při focení Animals pro Pink Floyd a konče volným honorářem za odvedenou práci stylem „zaplaťte tolik, nakolik si to ceníte.“

Thorgerson rozpustil Hipgnosis v roce 1983. Před založením vlastních, až do jeho smrti velmi produktivních, Storm Studios fungoval Thorgerson čtyři roky ve filmové společnosti Green Back Films jako tvůrce hudebních videoklipů. Uměl vyprávět jediným obrazem a neopakovatelně doprovázel akustickou složku nahrávek svými vizemi. V půli dubna 2013, v nedožitých 70 letech podlehl boji s rakovinou. Šťastnou cestu utopickými krajinami, mistře.

Info

Storm Thorgerson (uk)
www.stormthorgerson.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Track týdne: Soccer96 - I Was Gonna Fight Fascism (ft. Alabaster dePlume)

Jiří Špičák 02.04.2020

Jako správný politický track má groove: vzpomeňte si na kultovní revolucionářský motorik Crest milovaných Stereolab a hned vám bude jasné, kde se pohybujeme a kde skončíme.

Ngoni pro třetí tisíciletí (Bassekou Kouyaté)

Akana 25.02.2020

Brilantní instrumentalista se nijak netají snahou oslovit co nejširší spektrum posluchačů a myslí přitom jak na své krajany, tak na západní publikum.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Ženy v angažovaném popu

Aneta Martínková 02.01.2020

V mainstreamovém vnímání bylo boření stereotypů pořád vnímané trochu jako padlé na hlavu. A umělkyně, které se o něj pokoušely... Jeden z nejlepších loňských textů Full Moonu nyní online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Kde se vzal sad boy? (Depresivní pop)

Jiří Špičák 02.01.2020

Citlivý chlapec, plachý introvert. Sad boy. A jeden z nej-textů roku 2019, který vyšel v magazínu Full Moon, nyní online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Padesát let narušování vašeho klidu (Yoko Ono)

Jiří Špičák 02.01.2020

Nevídanou kreativní erupci první poloviny sedmdesátek zakončila Yoko Ono deskou Feeling the Space, píše se v článku, který vybíráme v rámci best of textů Full Moonu. Teď online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Bez růžových brýlí (Ženy v beat generation)

Anna Mašátová 02.01.2020

Své místo v učebnicích literatury si ženy beat generation zatím zcela nenašly a těžko říct, zda se tak stane. Vybraný text z loňského ročníku tištěného Full Moonu online.

Full Moon Stage 2019: The Kill Devil Hills

redakce 14.04.2019

Australský Divoký západ v Ostravě? The Kill Devil Hills představí na Full Moon Stage svou aktuální desku.

Full Moon Stage 2019: Holy Motors

redakce 12.04.2019

Čarovnou náladu a cinematické westernové motivy násobí mohutný zvuk tří kytar, zkreslený spoustou efektů a reverbu.

Full Moon Stage 2019: Uniform

redakce 11.04.2019

O nejtvrdší koncert letošního festivalového programu, jak Full Moon Stage, tak celých Colours, se postarají američtí Uniform.

Full Moon Stage 2019: Bo Ningen

redakce 10.04.2019

Čtyři Japonci a létající kytary? Bo Ningen a jeden z vrcholů Colours of Ostrava? Na Full Moon Stage zcela nepochybně.