Články / Recenze

Zábavná hudební archeologická výprava (Yaeji)

Zábavná hudební archeologická výprava (Yaeji)

Jiří Akka Emaq | Články / Recenze | 18.08.2020

Za obřími kulatými brýlemi, které se před pár lety společně s mrkváči a roláky prokopírovaly skrz časoprostorovou anomálii do současnosti, se skrývá americko-korejská hudebnice a DJka Yaeji. Živé sety odehrála mimo jiné na platformě Boiler Room a legendárním kalifornském festivalu hudby a umění Coachella. Na svém druhém EP si střihla předělávku Passionfruit od Drakea a pod jejíma rukama se protočily remixy pro Charli XCX, Robyn či Calypso Rose.

Její první dlouhohrající nahrávka začíná osmdesátkovým synťákem, jako vystřiženým z databanky FM7. S každou další písní se ale prolamuje dál a dál hudební historií i imaginací. Od toxicky houseových ploch, přes k-popové reminiscence až k tomu nejlepšímu z tradice hiphopových podkladů. Ve slušivém střihu DIY estetiky vše lemují ledabyle odříkávané texty s rádoby unuděným flow. Vokál je místy deformovaný a záměrně přeefektovaný. Lehce přepíná mezi angličtinou a korejštinou. I když je hlavním nástrojem elektronika, nestaví Yaeji na charakteristických repetitivních linkách, ale neustále mění nálady a přidává nové nápady ve kterých nečekaně a invenčně mění styly. Poslech What We Drew je tak zábavnou hudební archeologickou výpravou. Zpočátku slyšíme jen další vkusně vystavěný mixtape s exotickým nádechem asijské estetiky. Opakovaným poslechem ale odkrýváme invenčně vystavěné vrstvy a otevíráme tak komplexní mozaiku jejího vnitřního světa. Přiznaný odkaz na píseň Karmacoma od Massive Attack ve When I Grow Up vlastně ani není důležitý. Yaeji předkládá širokou škálu vlastních invenčních nápadů a žádné berličky nepotřebuje.

Od prvních dvou EP se dlouhohrající debut liší hlavně uhlazenější produkcí a větším důrazem na líbivost. I přesto, že si bere inspiraci z mnoha zdrojů, si ale zachovává svou vlastní tvář. Nevinně dívčí, a přesto zrale vyspělou.

Info

Yaeji – What We Drew (XL, 2020)
bandcamp interpretky

foto © Micaiah Carter

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Prosvítající naděje ve světě izolující samoty (Malcuth & Facutum)

Viktor Hanačík 17.04.2024

Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.

Historky otců zakladatelů budou těžko hledat čtenáře (Neviditelné řemeslo)

Martin Šinkovský 14.04.2024

I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.

Marko Damian a úpadok menom Skeeter

Matej Žofčín 09.04.2024

Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.

Kolekce rozmanitých emocí (Page Turners)

Tereza Bartusková 01.04.2024

Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.

Dva svety (Eva Sajanová & Dominik Suchý)

Veronika Vagačová 29.03.2024

Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.

Hudba ze zapomenutých míst minulosti (Garlands)

Filip Peloušek 25.03.2024

Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.

Esence The Beatles (Milan Bátor)

Jiří V. Matýsek 10.03.2024

Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace