Články / Reporty

Zastavit čas i způsobit amok (The Smile)

Zastavit čas i způsobit amok (The Smile)

Tomáš Jančík | Články / Reporty | 15.06.2024

Netrvalo to dlouho. Necelé dva roky po debutu A Light for Attracting Attention vydala skupina okolo Thoma Yorka druhou desku Wall of Eyes, politicko-kritickou i osobní, a v podobný čas jako před dvěma lety se The Smile vrátili do pražského Fora Karlín. Yorke tu společně s Tomem Skinnerem a Jonny Greenwoodem připravili jemný i agresivní, emočně vyčerpávající večer.

Ještě před nástupem tria je ze sálu slyšet taneční hudba. Anglický DJ a producent James Holden s hostujícím saxofonistou dělají všechno, jen ne konkrétní elektronický žánr. Loopy ze syntezátorového modulu vlastní výroby kombinují s prvky reggae a jazzu, ze kterého si zvuky saxofonu berou nahodilost a improvizaci. Propojení s Holdenovými beaty tvoří nečekanou, ale chytlavou kombinaci, během níž nemá muzikant nikdy volné ruce. Když neovládá syntezátory, vezme si flétnu a volně doplňuje rychle gradující rytmus.

Wall of Eyes v podání The Smile začíná jen akustickou kytarou a končí komolenými pazvuky elektrické kytary Jonnyho Greenwooda. Za jeho zády se prolínají horizontální pruhy světel na půlkruhové zdi, k jednotlivým členům poutají malé černobílé obrazovky, na nichž se prolínají jejich obličeje či nástroje, a vytváří tak intimní atmosféru. Tu přeruší pouze razantnější, ostře laděné písničky jako třeba Read the Room. „These massive egos, so big they bend the light,“ kritizuje Yorke současný vzestup autokratů. Tomu odpovídá agresivní atmosféra – silné červené nasvícení, Skinnerova zběsilá hra na bicí a Greenwoodovy prudké pohyby, při nichž klesá hlavou téměř k podlaze a rukou projíždí struny jako v záchvatu šílenství.


fotogalerii z koncertu najdete tady

Ani při pomalejších skladbách nezvolní, neustále střídá nástroje. Vezme si klávesy, ty vymění za cello a znovu se chopí elektrické kytary, na kterou si bere smyčec, Yorke falsettem střídá táhnoucí se neartikulované zvuky s palčivým: „When we realize, that we are broken and nothing mends.“ (Skrting on the Surface). Závěr předešlého alba dokazuje lehkost songwritingu spojeného s těžkými tématy, v tomto případě omezeného času, kterým nemá cenu plýtvat.

Nakonec přichází song Bending Hectic. Greenwood jen lehce vybrnkává, Skinner tiše bubnuje a čas se převaluje. „Time is kinda frozen,“ umocňuje situaci Yorke a se slovy „Iʻm letting go of the wheel“ jako by na moment upustil od kontroly. Té se opět chopí až po dramatickém stupňování sílících smyčců a přeruší je emotivním: „I'll forcе myself to turn.“ The Smile zvládají střídat průbojnou rockovou hru s krásnými, až orchestrálně znějícími tóny a v obou polohách dokáží reflektovat jak nejniternější pocity, tak společenskou frustraci. Yorkův skromný úsměv na konci večera ale jakýkoliv hněv (dočasně) vylučuje.

Info

The Smile (uk) + James Holden (uk)
12. 6. 2024 Forum Karlín, Praha

foto © Mária Karľaková

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Hořet bezpečně (Creepy Teepee 2024)

Timon Láska 17.07.2024

Tak intenzivní komunitní vibe jsem na žádném festivalu necítil. Soustřednost a jedinečnost vzájemného porozumění navíc sahá přes různé faktory.

Pohoda (2024) počasí navzdory

Jakub Béreš, Dominik Polívka 16.07.2024

Strach o nejbližší střídá po návratu domů obavy o samotný festival. Pohoda je místem s jedinečnou reputací a bezpečným prostorem pro všechny, kterým není dobře ve vlastní zemi.

Asijský koktejl v Sudetech (Eastern Tunes 2024)

Václav Valtr 16.07.2024

Místní spolek Thonmi chová jaky, provozuje restauraci s exotickou kuchyní, buduje tibetský dům či asijskou poznávací stezku. Decentní festival coby vrchol sezóny.

Transforma 2024: Přijít k sobě

Aneta Martínková 15.07.2024

Dramaturgie, prostor, ve kterém se festival odehrává, světla, ozvučení. Všechny podmínky jsou tu zkonstruované k tomu jít úplně na dřeň.

Eartheater, s tebou je vše jednodušší

Jakub Béreš 14.07.2024

Zatímco se před osmi lety na scéně ještě hledala, dnes pravidelně spolupracuje se jmény jako Sega Bodega nebo Caroline Polacheck... Eartheater v Praze.

Pohodu potrebujeme (Pohoda 2024)

Richard Michalik 14.07.2024

Headlinerom poobedia bolo po prvých šuškandách sledovanie radaru SHMÚ a neustále návštevy osviežovacích staníc. Väčšinu návštevníkov, ale vysoké teploty neodradili...

Oáza neklidu a divnosti (Hradby samoty 2024)

Kryštof Kočtář 14.07.2024

Kdo je schopen najít krásu nejen v hroutících se novostavbách, ale rovněž prastarých ruinách, jistě by ocenil zámeček. Okna byla potažena...

Opäť doma (Pohoda 2024)

Richard Michalik 12.07.2024

Na flákanie nie je príliš priestor, trojboj Arlo Parks - Skepta - James Blake čaká.

Odpojené (Bear Stone 2024)

Ema Klubisová 11.07.2024

Po dvoch dňoch sa neznáme tváre stávajú známymi a z krátkej pauzy na wc sa môže stať popíjanie chorvátskeho piva Karlovačka s päťdesiat ročnými metalistami pod mostom.

Na konci kolonády (KVIFF 2024)

Štěpán Nezbeda 09.07.2024

Směs nespokojenosti, nadšení, znechucení a odchodů ze sálu vyvolal i všeobecně nejočekávanější kousek z kategorie chytrých žánrovek, v Cannes vychvalovaná Substance.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace