Články / Reporty

Zběsilý balkan-dechno-pop Mahala Rai Bandy

Zběsilý balkan-dechno-pop Mahala Rai Bandy

Anna Mašátová | Články / Reporty | 15.03.2013

Mahala Rai Banda je sázkou na jistotu – řízná směs tradiční balkánské dechovky, okořeněná disko rytmy a flambovaná rakií, by k tanci donutila i mrtvého.

Samotné slovo „mahala“ pochází z arabštiny a znamená čtvrť, v rumunštině a bulharštině však brzy zdomácnělo spíše s hanlivým nádechem, označujícím ghetto či slum. Zakladatel Aurel Ionitsa pochází z líhně nejlepších rumunských muzikantů, vesnice Clejani, jež leží nedaleko hlavního města. Navíc je sám pokrevně spřízněn se členy proslulé skupiny Taraf de Haidouks. Dechová sekce Bandy pochází z druhé hudební kolíbky, Zece Prajini, kde se zrodili Fanfare Ciocarlia.

Jejich první album vznikalo během roku 2004 v Bukurešti, druhé Ghettoblasters, až o pět let později pod producentskou taktovkou berlínského DJ Shantela. Kromě něj spolupracovali s Nouvelle Vague, Balkan Beat Boxem či DJ Clickem, Mahala Rai Banda je také součástí projektu The Gypsy Queens and Kings, který jste mohli spatřit před dvěma lety na Colours of Ostrava. Jejich píseň Mahalageasca, která taktéž zahájila a ukončila pražský koncert, se objevila na soundtracku k filmu Borat. A jen pouhých deset dní zbývá do vydání nové desky Balkan Reggae u Asphalt Tango Records.

Svojí živelností již pošesté infikovali české publikum a jen málokdo vydržel sledovat dění bez hnutí. Postupný příchod rumunského dechna byl doprovázen potleskem i hvízdotem. Music Bar jemně rozehřál bubeník Albert Gheorghe, postupně však na pódium vybíhali další členové. Početné kapele velká stage viditelně svědčila, mohla tak bez omezování rozjet svou show. Přeci jen desetičlenná hyperaktivní parta potřebuje prostor, který bohužel málokdy dostane. Zatímco jednu stranu pódia s přehledem opanoval harmonikář Ionita Florinel a basista Marian Tudor, sám zakladatel Ionitsa se o místo vpředu dělil s majestátním zpěvákem Nicusorem Manolem. Druhá strana složená z dechové sekce byla ještě akčnější. Těžko říct, jak velký podíl má spontaneita, či kolik z toho je jen efektní hra. Setlist je už pár měsíců (ne-li let) neměnný, kapela ale vyniká v komunikaci s publikem a rozhodně vás nenechá vydechnout, natož abyste se byť jen chvíli nudili. Obzvláště když se ke slovu dostala omladina – tedy Trifan Andrei, který se ujal jakéhosi balkan rapu, doprovázejícího akrobatickou exhibici trombonisty Mariana Zahanagiu. Ten téměř metal kozelce, divím se, že mu při roznožkách neruply kalhoty. Rozjařené fanynky pod pódiem tak dostal do ještě většího varu a nejen je, neboť za Mahalou dorazila početná rumunská výprava, které kapela věnovala odrhovačku Iest Sexi. Plíce a nohy nešetřili ani trumpetista Cristinel Cantea a saxofonista Cristi Tarpalion. Tihle miláčci objektivů pózovali přítomným fotografům až s dětskou dychtivostí.

Mahala Rai Banda není jen strnulá dechovková záležitost a pražský koncert potvrdil její směřování. Je mnohem popovější, odlehčenější i dovádivější než kdy dříve, a i když ztratila mnoho ze syrovosti folklórní hudby, neubrala ze svého zběsilého tempa. Propocené svršky návštěvníků by mohly vyprávět...

Info

Mahala Rai Banda
11. 3. 2013, Lucerna Music Bar, Praha
foto © Barka Fabiánová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace