Články / Reporty

Ženy v černém a v kuchyni (Mileniny recepty)

Ženy v černém a v kuchyni (Mileniny recepty)

Dominika Prokopová | Články / Reporty | 28.02.2014

Co dalšího se objevilo při Malé Inventuře? Dne 25. 2. byl návštěvníkům ve Studiu Hrdinů podán recept na vynikající kávu a rozervaný život se šlehačkou. Poté bylo všem důkladně vysvětleno, kam mají jít a co (si) můžou. Ve festivalovém Hnízdě se setkaly matka (Milena Jesenská) a dcera (Honza Krejcarová), ač proti sobě jako dospělé ženy nikdy nestály. Hrdinové z Prahy a Múzy z Kabinetu spojily své síly a vzniklo silné autorské představení založené na textech režisérky Kamily Polívkové a Simony Petrů. Dramaturgie se ujal hlavní Hrdina Jan Horák.

Kde jinde se nekonečná řada generací matek a dcer setkává než v kuchyni. V dětství to většinou probíhá tak, že dcera, sahající matce do pasu, olizuje vařečku od žloutků s cukrem a pozoruje matku-kouzelnici, jak vyvařuje. V dospělosti si otevírají lahváče, lahve vína, klapačky a lednice. U nedělních obědů na bílých ubrusech se vedou strategické debaty i velké hádky stejně dobře jako u vlašáku s rohlíkama. Záleží na tom, jak velká jste hospodyňka. Milena sice sepisovala a abecedně řadila unikátní recepty pro ženy, ale doma se přikláněla spíš ke druhé variantě. Což ji samozřejmě dcera, sedící pod ledničkou, nezapomene vyčíst. Zážitky obou žen se prolínají a ony se trýzní a utěšují navzájem. Když Honza vypráví o svých zážitcích z vězení – strávila rok v ženské věznici v Pardubicích pro zanedbávání pěti dětí –, uvrhne do vězení svou matku a německý rozkaz, který zůstane chvíli viset ve vzduchu, zároveň odkazuje k tragickému konci Mileny Jesenské, která zemřela v koncentračním táboře Ravensbrück. Mezitím, co dcera řve do všech světových stran, že není nic horšího než zdravý rozum, matka tiše pláče v koutku. Snaží se ze všech sil udržet si svou tvář, ale nakonec stejně povolí. Nekonečných osm vídeňských let platila účty svého marnotratného prvního manžela Ernsta Pollaka, toužila po jiném, lepším životě a dítěti. Sponzorovala páry jelenicových rukaviček pro vídeňské dámičky, které cupitaly císařskými ulicemi, když se ona se svými tlustými lýtky a kulatým českým obličejem řítila za prací. Kvůli nízkým příjmům manžela si začala přivydělávat překlady a věnovat se novinařině. Touha po dítěti ji nakonec přiměla odejít a Milena Jesenská se vrátila zpátky do Čech. Šla pro Krejcara daleko.

Vyprávění o tíživé finanční situaci je vyváženo komickou scénou, kdy se obě ženy společně přežírají, koupou ve vodce a vzpomínají na Jana Jesenského, rodiče a prarodiče, díky jehož dědictví si mohla Honza dovolit být ten správný bohém. Jak sama při velké žranici vykřikne: „Dědictví pro každého!“ Je paradoxní, že brilantní novinářka i uznávaná prozaička českého undergroundu se proslavily především jako milenky nebo přítelkyně slavnějších mužů. Nutno vyzdvihnout, že během představení jméno Franze Kafky, jehož korespondenční přítelkyní Milena Jesenská byla, nepadne ani jednou a Egon Bondy (alias Ivana Uhlířová), jehož obdivovatelkou a milenkou byla Honza Krejcarová, se objeví pouze na okamžik jako Honzin sekundant s kyticí mrkví při proslovu o nezkrotnosti jejího lůna. V Mileniných receptech se tak můžou obě ženy věnovat výhradně těm svým rolím, na které měly v životě nejméně času.

Vzhledem k tomu, kolik výstižných sdělení nad jevištním sporákem padlo, je škoda, že největší spád má představení hlavně na svém začátku a později se stává popisnějším, než je třeba. Herecké výkony obou představitelek svědčí o nesporných kvalitách, některé monology v druhé části představení bohužel vyznívají poněkud na prázdno a nepůsobí už tak sugestivně jako v úvodu. Příliš se opakuje to, co už bylo řečeno. Lehké rozpaky přinesl i závěrečný salónek barokních dam, kdy se najednou střízlivě oděné intelektuálky změní v dámy v tylových sukních s napudrovaným obličejem. Proč se figurant (Tomáš Kadlec), jež v předchozích inscenacích symbolizoval mužské plémě, do salónku nedostavil, nevím. Třeba dámy přišly na to, že muže již netřeba více popisovat, ani popichovat.

Info

Malá Inventura: Mileniny recepty (Kamila Polívková / Simona Petrů)
25. 2. 2014, Studio Hrdinů, Praha

foto © Jan Dvořák

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Zpěv odkvétajících slunečnic (White Ward)

Marek Hadrbolec 25.04.2024

Nový prostor brněnské Melodky obehnaný bílými kachličkami má navíc osobitou, mírně surrealistickou atmosféru.

Vpít se do ocelové hory (Deena Abdelwahed)

Michaela Šedinová 23.04.2024

Je sobota večer, ale sál kina Přítomnost je jako vždycky tak trochu v bezčasí. Loňská deska Jbal Rrsas tuniské producentky Deeny Abdelwahed je taky mezi časy a světy.

„Keď sa niečo páči všetkým…” (Berlin Manson)

Marek Hadrbolec, Veronika Vagačová 21.04.2024

Slovenští bojovníci za sociálně spravedlivou společnost a postpunk smíchaný s rapem vzali během malé české tour útokem nejprve vyprodanou Prahu a druhý den Brno.

Mezi hukotem velkoměsta a ptačím zpěvem (Shida Shahabi, BITOI)

Alžběta Sadílková 21.04.2024

My promlouváme k prostoru, prostor promlouvá k nám. Součástí oslav 40. narozenin Atria Žižkov byl i víkendový dvojkoncert pod taktovkou Heartnoize promotion.

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace