Články / Offtopic / / Movie/dox

Život je kolektivní nemožnost (Climax)

Život je kolektivní nemožnost (Climax)

Jakub Peřina | Články / Offtopic / / Movie/dox | 29.03.2021

Je trochu zvláštní najednou všude číst, jak se Gaspar Noé vrátil do formy a natočil dost možná svůj nejlepší film. Jde totiž spíše o klasický případ tzv. vzácného umělce, takového, který si nikdy nepoškodil kariéru nějakým výrazně nepovedeným dílem a zároveň rozhodně netrpí nadprodukcí (pauza šest, sedm let mezi filmy je pro něj běžná věc), takže se něco podobného vlastně dá říct pokaždé, když udělá něco nového. Snad s výjimkou posledního filmu Láska, kde dal Noé až moc prostoru jedné věci, které mu nikdy nešla – dialogům. Jeho zbraně byly totiž odjakživa jinde: v síle obrazu, která díky halucinogenní kameře velmi často zafunguje podobně, jako kdyby byl divák pod vlivem nějaké psychedelické látky, v ledabylém a uvěřitelném přepínání mezi zuřivou agresivitou a chlácholivým objetím, v zachycení něčeho pravdivého v banalitách a snad i něčeho krásného mezi vší tou bolestí a zoufalstvím.

Moje první setkání s Noém bylo skrze Zvráceného (2002). A přesto kdykoliv si na ten film vzpomenu, první slova, co mě napadají, jsou něha, oddanost, starostlivost, láska… Ty dvě slavné naturalistické scény přijdou na mysl až pak. Fyzicky mnohem nepříjemnější zážitek je sledování Noého prvních filmů, bezvýchodného existenciálního příběhu pařížského řezníka, který se objevuje v krátkometrážním, ani ne hodinovém Carne (1991), a pak v klasickém debutu Sám proti všem (1998). Marnost a malost lidské existence, chlad, bezcitnost, prázdnota, osamělost, zoufalství, nenávist, nasranost, rezignace, nic jiného tam nenajdete. Svým způsobem extrémní verze Scorseseho Taxikáře nebo spíše toho nejdepresivnějšího od Abela Ferrary. Na rozdíl od něj se během celé doby ani jednou nezasmějete, víte, že se díváte „jen“ na film, ale stejně vám je špatně. To je přístup, který však Noé od svého třetího filmu Vejdi do prázdna (2009) přestal používat. Hranice mezi filmovým a reálným světem je jasnojasně vymezena, o jeho postavy už se ani nebojíme, netrpíme s nimi. Hlavním vypravěčem se už definitivně stává kamera a hrdinou tak můžete být vy sami.

Text vyšel ve Full Moonu #91

Jestli je Climax něčemu podobný, je to právě Vejdi do prázdna, jen tentokrát zažíváme takzvaný bad trip. Je rok 1996, taneční skupina se schází v jakési chatě, aby zde nacvičila svojí show a užila si následující večírek. Rok 1996 není moc důležitý, Noému šlo asi hlavně o to, aby mohl beztrestně používat estetiku devadesátek. DJ pouští Aphexe Twina, Daft Punk, Soft Cell, Garyho Numana, tanečníci předvádějí neskutečně nasnímané kreace (choreografie je o světelné roky dopředu před současnými klipy), věnují se banálním rozhovorům o sexu a utrpení, které jsou trapné i vtipné, protože je herci improvizují – a k tomu popíjejí sangrii. Do té ovšem někdo asi přidal LSD. Všem začíná být divně, ale každému nějak jinak. Lidé se třesou, potí, říkají nesmysly, mají strach, je jim fyzicky zle, úzko, dostávají panické záchvaty, prostě špatný trip. Anebo jen přemíra alkoholu, kdo ví. A to je zhruba všechno, zbývá instrumentální verze Angie od The Rolling Stones a je konec.

Climax často ani nepůsobí jako plnohodnotný Noého film (i s postprodukcí trval celý proces od námětu po výsledek lehce přes čtvrt roku), ale spíše jako pocta tomu, co v mládí nejradši sledoval a četl. V samotném úvodu sledujeme statický záběr kamery, tentokrát ale neslouží k zachycení něčeho brutálního, ale k tomu, abyste měli čas si během pár minut dobře prohlédnout, jaké knížky a videokazety Noé adoruje. A pak se můžete radovat, když odhalení všemožných odkazů, od těch zjevných (podivné místo, taneční soubor – Suspiria či zmítání se kolem zdi – Posedlost) až po ty hlouběji ukryté. O čem to ale, sakra, celé je? Netuším, vážně. Během hodiny a půl ve filmu nikdy nepřestane hrát hudba, iluze nekonečné zábavy neustále trvá, krutostem navzdory. To, že lidé odpadávají, nevadí, přijdou jiní. Tak snad že by se Noé snažil říct, ať na sebe dáváme trochu pozor a neděláme zbytečné píčoviny?

Info

Climax
režie Gaspar Noé, 2018
film na Aerovodu

foto © distributor

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Tati, chci, aby to mezi námi bylo lepší (Milý tati)

Ondřej Oharek 04.06.2022

Příběh otce a dcery byl uvedený v Locarnu a Torontu, u nás získal dva České lvy. Čím si zasloužil tolik ohlasů?

Běda tomu, kdo v sobě skrývá poušť (Lidi krve)

Štěpán Nezbeda 16.03.2022

Nejvhodnější by bylo film promítat na rozpadající se zeď domu v troskách jedné z opuštěných sudetských vesnic. Proč?

Koukat je to jediné, co umím (Boží ruka)

Štěpán Nezbeda 06.01.2022

Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání.

Oba jsme lidi (Zrcadla ve tmě)

Lukáš Masner 12.12.2021

Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...

Přípravy k filmu T: Posmutnělé čekání na konec světa

Štěpán Nezbeda 09.12.2021

Do kin tento měsíc vstupuje Zvláštní cenou poroty MFDF Ji.hlava oceněný snímek Přípravy k filmu T. šestapadesátiletého debutanta Milana Klepikova.

Divný, alebo výnimočný? (Nitram)

Jakub Blaho 02.11.2021

Kurzel sa vydal na riskantnú cestu, keď sa rozhodol s pochopením preskúmať osobnosť a život Martina Bryanta, ktorý je zodpovedný za masaker v Port Arthur.

Ľudskosť neumiera (Drahí súdruhovia!)

Jakub Blaho 24.10.2021

Prehliadka toho najlepšieho z európskej festivalovej tvorby posledného roka, Be2Can, priniesla aj nový film ruského režiséra Andreja Končalovskijho.

Umenie nám pomáha rásť (The New Bauhaus)

Jakub Blaho 03.10.2021

Festival Film a architektura sa nevenuje len postavám a témam výhradne spätým s architektúrou. Príkladom môže byť dokumentárna snímka The New Bauhaus.

Plány, utópia a mimozemšťania (A Machine to Live In)

Jakub Blaho 29.09.2021

A Machine to Live In je kontemplatívnym dokumentárnym filmom o unikátnom architektonickom projekte plánovania a výstavby brazílskej metropoly.

Uši sú na počúvanie (Muž so zajačími ušami)

Jakub Blaho 04.08.2021

Za výslednou kvalitou filmu je do značnej miery podpísaný aj Miroslav Krobot, ktorému bola rola ušitá na mieru.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace