Články / Offtopic / / Movie/dox

Život před Disneylandem (The Florida Project)

Život před Disneylandem (The Florida Project)

Jakub Kurnas | Články / Offtopic / / Movie/dox | 17.03.2018

Amerika miluje zábavní parky. Po horských dráhách, zmrzlině a jízdách strašidelnými hrady prahnou další a další generace dětí. Jaké je to ale žít před Disneylandem bez nároku na lístek dovnitř?

Režisér Sean Baker se ve své tvorbě věnuje především sociálnímu dramatu. Daří se mu ale vyhýbat jak moralizování, tak agitaci. Ve filmu The Florida Project překlenuje žánrové hrozby tím, že si jeho postavy bezvýchodnost své situace prostě nepřiznávají. Mladá nezaměstnaná matka Halley a její sedmiletá dcerka Moonee působí šťastně a své existenční problémy přechází s dětskou bezstarostností a samozřejmostí.

Ústřední lokalitou je zašlý motel s příznačným názvem Magic Castle Inn, nedaleko orlandského lunaparku Walt Disney World Resort. Místo zábavychtivých návštěvníků v něm ale žijí prostitutky a bývalí vězni – spolu se svými dětmi. A právě děti tvoří jádro filmu, většinu času sledujeme lumpárny čtyř sedmiletých sígrů. Explicitně dramatických scén, kdy se trýznivé realitě bublající na pozadí nedá uniknout, je ve dvou hodinách jen několik. Děj plyne pomalu a klidně, chvílemi až zdlouhavě. Pozornost udržuje mimořádný herecký výkon hlavní dětské herečky Brooklynn Prince nebo Williama Dafoea, ten si ostatně za ztvárnění údržbáře Bobbyho vysloužil nominaci na Oscara.

Baker často pracuje s kontrasty, ať už v rovině příběhové či formální: do očí bije geografická blízkost a „sociální“ nedosažitelnost zábavního parku, do uší zase oplzlé nadávky vykřikované roztomilými dětmi. I střih buduje emocionální horské dráhy, třeba když kamera z úsměvné scénky s nešikovnou holčičkou přeskočí na rozplakaný obličej dívky, pro kterou si právě přišla sociálka. A kontrast můžeme vidět i v tom, že zatímco sedmileté Moonee se dá spratkovství odpustit, pro její dvaadvacetiletou matku Halley už tolik shovívavosti nezbývá.

Vizuální stránka snímku podtrhuje naivitu postav. Kameraman Alexis Zabé, který krom jiného natáčel několik videoklipů pro Die Antwoord, vytváří působivé obrazy v zapomenutém prostoru mezi zaprášenými dálnicemi. Betonové plochy ani děti v potrhaných tričkách nepůsobí tíživě, záběry srší plnými barvami a chutnají jako cukrová vata.

The Florida Project otázky spíše klade, než zodpovídá. Je to tak v pořádku, protože místy patrná snaha o „vysvětlení“ postav je scenáristicky fádní a patetická. Film působí zejména v druhém plánu, a to plíživě a nepříjemně. Všechny hry, kterými Halley a Moonee přebíjejí svou neutěšenou situaci, totiž neodvratně dláždí cestu k závěrečnému rozvratu, před kterým dívky a diváky neochrání ani Disneyho Sleeping Beauty Castle.

Info

The Florida Project
režie: Sean Baker, 2017
web distributora

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Pestrobarevná nálož lidského úpadku (The Island)

Tereza Bonaventurová 14.12.2022

Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.

Rap a drogy stranou (Banger.)

Julie Pátá 01.12.2022

Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.

Ako spolu prežiť karanténu a všetko ostatné (Sami doma)

Jakub Blaho 14.11.2022

Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.

Prizmatem ňader, staré dobré časy (Černé brýle)

Jaroslav Kejzlar 01.10.2022

Italský režisér Dario Argento, který stojí třeba za kultovním hororem Suspiria (1977), se vrací z režisérského důchodu mysteriózním thrillerem Černé brýle.

Není lehké býti rodičem (C’mon C’mon)

Andrea Kubová 29.09.2022

Joaquin Phoenix navštěvuje různá města v Americe, kde se ptá dětí a mladých lidí, jak si představují svoji budoucnost a jak vnímají svět kolem sebe.

Vzpomínky na písek (Desolation Center)

Štěpán Nezbeda 17.09.2022

Na pozvání platformy Synapse Knowledge přijede do pražské MeetFactory americký producent a režisér Stuart Swezey. Recenzujeme jeho dokument Desolation Center.

Tati, chci, aby to mezi námi bylo lepší (Milý tati)

Ondřej Oharek 04.06.2022

Příběh otce a dcery byl uvedený v Locarnu a Torontu, u nás získal dva České lvy. Čím si zasloužil tolik ohlasů?

Běda tomu, kdo v sobě skrývá poušť (Lidi krve)

Štěpán Nezbeda 16.03.2022

Nejvhodnější by bylo film promítat na rozpadající se zeď domu v troskách jedné z opuštěných sudetských vesnic. Proč?

Koukat je to jediné, co umím (Boží ruka)

Štěpán Nezbeda 06.01.2022

Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání.

Oba jsme lidi (Zrcadla ve tmě)

Lukáš Masner 12.12.2021

Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace