Jakub Koumar | Články / Recenze | 18.11.2019
Pro londýnskou kapelu The Comet Is Coming je rok 2019 mimořádně příznivý. Nejenže koncertují v neskutečném tempu, ale ještě zvládli vydat druhou desku The Afterlife. Trojice muzikantů složená z bubeníka Maxe Halleta (Betamax), hráče na samply Dana Leaverseho (Danalogue) a klarinetisty a saxofonisty Shabaky Hutchingse (King Shabaka) s ní plynule navazuje na březnovou nahrávku Trust in the Lifeforce of the Deep Mystery.
Kontinuita není pro The Comet Is Coming nic nového. Trust in the Lifeforce of the Deep Mystery přímo odkazovala na svého předchůdce v symbolice drtivého dopadu vesmírného tělesa na nebohou planetu a následném znovuzrození všeho živého. Na The Afterlife život opět bují a nachází tolik potřebný balanc. Už žádné dva hlavní prvky jako na předchozím albu, z jejichž polarity vyšlehla prvotní energie, The Afterlife je přehlídkou komplexnosti a stále se zpevňující stability. Kapela míchá afrobeat, nu-jazz, psychedelii i EDM tak, aby nově nabytá rovnováha nebyla narušena. Prozkoumávají místní život opatrně a s pokorou, aby nezpůsobili zhroucení systému.
Jakkoli dříve Hutchings zabíhal do divokých jazzových improvizací, nyní drží svoje nástroje na uzdě. Mazlí se s melodiemi a mnohem raději jejich úryvky opakuje, zatímco se kolem bohatě rozvětvují elektronické křoviny a temperamentní rytmika, přičemž tím nejvýznamnějším zvukovým faktorem je druhová rozmanitost. Elektronika je chvíli lehká, za okamžik hrubá i nelítostná. Atmosféra skladeb v určitý moment připomíná melodiemi nabitý, poetický soul šmrncnutý trip hopem (The Seven Planetary Heavens), po chvíli duní jako v natřískaném klubu (Lifeforce II). The Comet Is Coming si pohrávají s kosmickými zvuky a afrofuturistickým vizionářstvím Sun Ra (Lifeforce I), s nimiž si King Shabaka měl tu čest zahrát. Jsou ale zemitější a neskrývají určitou dávku (post)apokalyptičnosti (The Afterlife). Monotónnost je to poslední, co by se tu dalo najít.
The Comet Is Coming svým třetím albem dokončili triptych cyklu životní energie, který nezačal vznikem, ale zhroucením. Jednotlivé epizody zvukově vypráví trochu jinou část příběhu, přičemž největší smysl dávají ve vzájemném kontextu. Teprve díky němu se naplno obnažuje postupný a důmyslný hudební vývoj. Na život nelze nahlížet pouze z jedné strany.
The Comet Is Coming – The Afterlife (Impulse!, 2019)
album na Spotify
živě: The Comet Is Coming (uk)
19. 11. 2019 19:30
Palác Akropolis, Praha
fb událost
20. 11. 2019 20:00
Jazz Tibet Club, Olomouc
fb událost
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.