Články / Recenze

Zrní jiskřící, spící

Zrní jiskřící, spící

Barbora Kadlíčková | Články / Recenze | 30.10.2018

Při dokončování loňského alba Jiskřící stála kapela Zrní před nelehkým rozhodnutím – kvůli jeho délce musela z výsledného celku vyřadit čtyři písně. A z těch vzniklo EP Spící.

Úvodní Kdo budí medvěda? je původně singl z roku 2016. V nově přemíchané podobě a kratší stopáži je údernější, v aranžmá průzračnější a na poslech návykový. Text, inspirovaný Jungovou filozofií i Nolanovým filmem Počátek, zpracovává témata snění, reality a podvědomí. Úvodní hradba temných tónů houslí a kytar představuje procitání, sen se rozplývá v chytlavém tepu bicích a problikávající elektronice. Do té vzápětí proniká hlas podvědomí v podobě zpěvu Jana Ungera, pobízejícího k probuzení a dosažení vytouženého cíle. „Běžíš, běžíš, běžíš…,“ kolem se s povzbuzující dravostí míhají vyhrávky smyčců a netrpělivé odpovědi kytar, „... až najednou vzlítneš. Vstávej, probuď se.“

Pomalá, strukturně rozvolněná Do vody vznikla ve spolupráci s tibetským zpěvákem Lotenem Namlingem a vyčnívá právě díky fúzi dvou vzdálených, přesto příběhy propojených světů. Lidově baladická nálada, navozená téměř cimbálovým zvukem tlumených kytar a melancholií houslí s flétnou, se zde prolíná s alikvótním zpěvem, transovým bubnem, drsnými kytarami a Namlingovým naléhavým vokálem.

Jakoby bloumající nočním městem rozvíjí Unger surrealistickou polemiku o spáčích s názvem Kde jsou ty oči? Ta, uvozená pevným beatem, se odehrává v melancholicky zkreslených kytarách, stínech houslí a ke konci se do krajnosti vyostřuje přebuzeným zvukem ochromujícím mysl. Předposlední Ať je vztahovým duetem doplněným křehkým hlasem Báry Ungerové, pojednávajícím o lásce i nevyhnutelném rozloučení. Co je ten kousek neklidu, který nás nutí odejít, i když nám na druhém stále záleží? Závěrečná Z vody je krátkým dovětkem. Sólo pro akordeon, které na způsob varhanního preludování vroucně rozvíjí melodii Do vody, v pozadí doplněnou ukolébavkovým broukáním a dětským hláskem - symbolem nových začátků a otevřené mysli?

Spící je pro Zrní první oficiální nahrávkou krátkého formátu. I na této ploše necelých devatenácti minut se podařilo vytvořit přirozeně fungující minikolekci písní, které se na předešlé album, snad kvůli rozdílnému charakteru, nedostaly. S tématy krize, přerodu a hledání nového směru je pak obsahovým dozněním Jiskřící. Zrní nadále poutavě zkoumají hranice vlastního zvukového terénu, experimentují se strukturou písní a nebojí se přiostřit hrany elektroniky, osobitou textovou výpověď zachycují vyzrále volenými hudebními prostředky. Co asi před sebou dále vidí „spící“ skupina, která dokáže vyprodat Forum Karlín i hrát na tak speciálních místech, jako je vila Tugendhat?

Info

Zrní – Spící (vlastní náklad, 2018)
www.zrni.cz

Křty EP Spící:
1. 11. 2018 19:00
Klub Fléda, Brno
fb událost

17. 12. 2018 20:00
Lucerna Music Bar, Praha
fb událost

foto © Laura Kovanská

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Snový trip Coals

Vojtěch Rakouš 22.09.2020

Docusoap imponuje atmosférou srovnatelnou s Beach House, ale progresivnější produkcí dělá z Coals osobité představitele současné indiepopové scény.

Sofistikovaný meditačný mood (Owen Pallett)

Matej Kráľ 18.09.2020

Ostrov je pre Palletta samota aj prázdnota, na ktorú vôbec netreba nahliadať výhradne negatívne. Objavujú sa v nej totiž obligátne úlomky svetla.

Omamnými bylinkami vyvoněná potní chýše (Fadex)

Vadim Petrov 16.09.2020

Fadex se dlouho utápěl v různých podobách dubstepu – pomalém, rychlém, smutném, veselém, sám poznal, že už stačilo.

Věčně pomíjivé pocity (Aiko)

Michaela Šedinová 14.09.2020

Album spojuje příjemné stránky popu s upřímnými texty, které odkrývají často bolestivé hledání sebe sama i k ostatním bytostem.

Pokoj na celé léto (Pottery)

Štěpán Sukdol 02.09.2020

Žánrově Pottery originálně přistupují k postpunku a art popu, nebojí se ale zapracovat i další stylotvorné prvky, například funky a groovy basové party.

Konců se nebojme, naopak je vítejme (Protomartyr)

Max Friedrich 31.08.2020

Ultimate Success Today je ucelené dílo, které demonstruje konečnost jako takovou, ať už je to, jak říká Casey, život kapely nebo život soukromý.

Izolace i nekonečná samota (Fur)

Ondřej Rudel 28.08.2020

Facing Home Mixtape obsahuje sedm skladeb připomínajících nostalgické melodie The Beatles, The Beach Boys a The Monkees.

Fantazijné podoby budúcnosti (Deerhoof)

Richard Michalik 24.08.2020

Motív apokalypsy zvukovo definuje roztržitosť jednotlivých skladieb. Deerhoof sa príliš neohliada za melódiou alebo harmóniou.

Všetko zlé raz predsa musí skončiť (Old Man Gloom)

Filip Švantner 22.08.2020

OMG na svojej novinke vstávajú doslova z popola a je potrebné podčiarknuť, že smútok je integrálnou súčasťou nahrávky.

Ničivě přesný hlas T. S. Eliota

Libor Staněk 21.08.2020

„Do dnešní doby žádný z básníků Eliotovu Pustinu nepřekonal,“ zapsal si do deníku zkraje šedesátých let Jiří Kolář.