Jiří V. Matýsek | Články / Recenze | 25.12.2020
Vydavatelství Galén pokračuje v rozšiřování své řady knižních rozmluv s osobnostmi českého bigbítu. Po rozhovorech s Vladimírem Mišíkem, který si brzy dočká již čtvrtého rozšíření, a kytaristou Lubošem Andrštem, když o oba se postaral publicista Ondřej Bezr, je tu kniha s názvem Ztráty a návraty. Novinář Michal Bystrov v ní vyzpovídal Michala Prokopa.
Prokopovy životní peripetie, na rozdíl od jmenovaných umělců, vedly i po jiných cestičkách než jen těch hudebních. Záběr je tak podstatně širší a jakkoliv je hudba nejpodstatnější součástí, není tou, na níž by ležela pomyslná váha. Prokop strávil dlouhá léta v politice i jako televizní moderátor a Bystrov je v těchto částech velice důkladný a zvídavý. Stejně tak nechává Prokopa prozkoumávat oblasti spíše zastřené tajemstvím: o prvotním okouzlení rhythm & blues, kontaktech s Josefem Kainarem při zrodu desky Město Er i okolnostech vzniku alba Kolej Yesterday už byly popsány stohy stránek. Méně toho zaznělo o období sedmdesátých let, kdy se Prokop hudbou sice živil, ale coby doprovod Hany Zagorové trpěl, méně toho rovněž víme o podepsání Anticharty nebo samotném politickém působení. V tomto ohledu se Bytrovovovi podařilo vytvořit komplexní portrét, který navíc překračuje obvyklou svázanost interview s časem jejich vzniku, a v náznacích předjímá i teprve připravované album.
Kladené otázky se nevyhýbají ani nepříjemným tématům, Bystrov nebulvarizuje, nepodsouvá, nehodnotí, spíše si zachovává zdrženlivý, profesionální odstup. Rozhovoru tak sice nechybí spád, ale fluidum uvolněného přátelského povídání, kterým se mohly pyšnit zmíněné Bezrovy rozhovory, ano. Jako by se mezi tázajícím a respondentem nacházela neviditelná hráz.
Samotný rozhovor doplňují další čtyři části: dvě jsou fajnšmekrovské, tedy kompletní diskografie, vč. singlů a hostování na albech jiných interpretů, a rejstřík. Další dvě představují vzpomínky spolupracovníků a přátel, v poslední části pak najdeme chronologický výběr Prokopových citací z nejrůznějších médií napříč kariérou. Bohužel poněkud bez kontextu, ten si musí čtenář na základě vročení domýšlet sám.
Michal Prokop: Ztráty a návraty jsou důstojným shrnutím zpěvákova životního příběhu. Kniha neobjevuje objevené, nepokouší se o nový pohled či interpretaci, tudíž ani příliš nepřekvapuje. Jako čtivý, informačně nasycený knižní rozhovor ale funguje velmi dobře.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.
Veronika Tichá 25.01.2024
Deska je mixem nostalgických stesků i veselí v podobě melancholických balad, bedroom popových lovesongů nebo rychlejších kytarovek.
Jaroslav Myšák 23.01.2024
Už předchozí deska projektu Metro Riders, za kterým stojí švédský hudebník Henrik Stelzer, pracovala se zvukovým prostředím, který si asociujeme s filmy osmdesátých let.
Eva Karpilovská 19.01.2024
Flat Worms na albu Witness Marks v krátkých a úderných písních skvěle pracují s doplňujícími se nástroji a efekty.
Veronika Vagačová 16.01.2024
V porovnaní s predchádzajúcimi albumami vidno posun, Babie leto v podzemí je mierne serióznejšie, vyspelejšie.
Mária Karľaková 28.12.2023
Adichie poznáme ako bojovníčku za práva žien skrz knihy Feminizmus je pro každého a Milá Ijeawele aneb Feministický manifest v patnácti doporučeních.