Články / Profily

Zvukový most až na věčnost / Kyklos Galaktikos

Zvukový most až na věčnost / Kyklos Galaktikos

Jakub Koumar | Články / Profily | 08.05.2013

Hiphopová deska Osa dobra nastavila limity stylu způsobem, na nějž diktující komunita bude těžko reagovat. Skupina lidí kolem skladatele Jana Buriana ml. představuje hip hop, jehož hlavní devízou není metoda, ale smysl.

Bude to i tím, že tohle divadelně-hudební seskupení není žádná hiphopová crew. V době vydání byla Osa dobra překvapením. Kyklos, jež stojí za skvělou experimentální deskou Mataiotechnia, byli spojováni spíše s moderní kompozicí a hledali byste je spíš na Wakushoppu. Jenže tahle skvadra nově poskládala album plné zvukových koláží, ostré rytmiky hlasu a podivuhodné atmosféry. Posluchač je nepřipravený a dá mu několik poslechů, než se zorientuje ve skrumáži. Vyžaduje to čistý přístup poslechu, stejně čistý, jaký používá Kyklos při skládání, bez odkazů a limitů, pouze s možností daného prostoru jedné hudební škatulky. Album nezpochybňuje hranice hiphopového prostoru, snaží se ho nahlížet jinak. Formuje a tvaruje.

Skladby drtí reprosoustavu nekompromisně, s elektrizujícím nadšením a bohatou paletou zvuků. Ostré pazvuky koketují s noisem a deformacemi hlasu, objevují se potutelné hrátky na prahu slyšitelnosti. Rozvíjí se tu hra se střihem a loopy i praskot vinylové desky, zároveň se balancuje na hraně melodických refrénů, z níž jste vždy smeteni ostrou dikcí až na samotné dno rytmiky. Zapomeňte ale na nějaký dunivý beat, naopak, rytmus pramení jakoby sám ze sebe. Pohyb hlavy nebude následovat chvění okenních tabulek, spíš resonanci hlasu.

Osa dobra se asi jen těžko zbaví nálepky kuriozity a recese. A to i přesto, že sice komerční rapovou kulturu ironizuje, není to však její hlavní záměr, takže texty kolaborují od těch filozofujících až k dadaistickým hrám. Nesnaží se tvářit vážně a zároveň nabízejí přesah, jaký by čekal asi málokdo, spletité teorie se nebojí rozvinout na pozadí erotizujících vzdechů.

Písně se ubírají zcela neočekávatelně: track Zapomněl je dada hra s vyšperkovanou koláží zvuků, Karkulka je cítit děsivou touhou a v Genu si můžete promítnout třeba Dawkinse. Ve Firmě je slyšet uhrančivá přítulnost použitého jazyka a I.N.R.I. voní mystikou. Dojde i na vsuvky z Ivana Wernische a co by to bylo za českou alternativu, kdyby nekončila Dunajem.

Osu dobra je potřeba vnímat spíše jako zjevení, které se bude jen těžko opakovat. Pokud při jejím poslechu dokážete odhodit všechny předsudky, zkušenosti i znalosti, odvděčí se vám novým přístupem. Kritikou a zároveň oslavou nás samých. Pokud ovšem nedokážete přistoupit na nová a překvapivá pravidla hry, už se k ní nevrátíte. A bude to vaše škoda.

Info

Kyklos Galaktikos - Osa dobra (KGRECORDS, 2011)
www.kyklosgalaktikos.cz/kgrecords.html

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Full Moon Stage 2024: ||ALA|MEDA||

redakce 22.03.2024

Hutné a pestré taneční rytmy doplňuje industriální produkce i jasně psychedelické poselství, daleko nejsou karibští experimentátoři a rukodělná elektronika Nyege Nyege.

Full Moon Stage 2024: Lenhart Tapes

redakce 21.03.2024

Projekt, za kterým stojí někdejší srbský kulturní publicista, bývalý člen noiserockové kapely Klopka za pionira a dua Pamba Vladimir Lenhart.

Full Moon Stage 2024: Aunty Rayzor

redakce 20.03.2024

Její rýmy vždy krájející správný beat s precizností skalpelu jsou jedním z nejvýraznějších exportních produktů Hakuna Kulala po boku dalších raperek jako MC Yallah.

Full Moon Stage 2024: Fat Dog

redakce 20.03.2024

Pětice pokračuje v ADHD produkci scény okolo klubu Windmill (Black Midi, Squid), tamní kapely se nerozpakují mixovat téměř cokoli, co projde kolem nich.

Full Moon Stage 2024: Derya Yıldırım & Grup Şimşek

redakce 19.03.2024

Fenomén anatolské psychedelie pronikl do širších kruhů před více než dekádou, skupiny jako Baba Zula jej prosadily mezi hudební fajnšmekry.

Full Moon Stage 2024: Irreversible Entanglements

redakce 18.03.2024

Jejich improvizovaný, konfrontační způsob hraní v propojení s mluveným slovem je zbaven jakékoliv abstrakce a místo toho volí formu jasného, ritualistického apelu plného hněvu.

Full Moon Stage 2024: Freekind.

redakce 18.03.2024

Za jemnými elementy R&B, jazzu a neosoulu nasátými něžností a křehkostí na míru Lauryn Hill se skrývá prosté motto „be free. be kind“.

Vojde francúz do potravín a vypýta si melón (Mezerg)

Dušan Šuster 29.06.2023

Donútiť jazz a tanečnú hudbu, aby existovali v symbióze, je neľahká výzva. Mezerg však práve na nej vybudoval svoj autorský rukopis.

Spodní proudy moderního žití (Dry Cleaning)

Jan Krejča 24.03.2023

Nikdy jsem nevěřil v linearitu hudebního vývoje, nikdy jsem neuctíval interprety ani kapely víc, než bylo nutné. Počítal jsem vždy s niternou intuicí, která mě přivábí k něčemu výjimečnému.

Full Moon Stage 2023: Tramhaus

redakce 15.03.2023

Nizozemská postpunková senzace stihla za dva roky existence vydat sotva hrst písní a už se z nich stala jedna z nejžhavějších evropských nadějí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace