Milan Bátor | Články / Recenze | 20.09.2017
Beránci a vlci jsou „crossoverový“ projekt, který zastřešuje čtyři různorodé muzikantské rodiny. Hlavním strůjcem alba je kontrabasista Marian Friedl, který se pokusil spojit svůj pohled na moravskou lidovou hudbu s jinými folklorními oblastmi i jazzem. Proto si přizval houslistku Jitku Šuranskou s Triem, Sdružení nezávislých jazzmenů, Ženský sbor z Kudlovic (taktéž vedený Šuranskou) a soubor pištců a dudáků vtipně pojmenovaný RukyNaDudy.
Z celého sdružení vynikajících instrumentalistů prýští muzika všemi póry, jak je patrné od první (Do hory) až k poslední třinácté (Svatební) písni. Ústní lidová slovesnost se na nahrávce mísí s textovou i hudební tvorbou Friedla, která svou filozofickou i osobní výpovědí stoupá jako míza od kořenů ke košatě rozvětvené world music. Friedl autorsky zazářil v písni Kyčera, kterou vyplňují dvě náladově kontrastní roviny, v nichž jsou ženy živlem a sršícím elementem. Friedl je také tvůrcem většiny aranží, jež se stávají po několika posleších nezapomenutelné.
Jednou z nejsilnějších stránek nahrávky jsou jazzové variace na folklorní melodii písně Hradiště, která získala propojením Ženského sboru z Kudlovic se Sdružením nezávislých jazzmenů mystický rozměr. Archetypální odvěkostí rovněž rezonuje podivuhodná píseň Aj, starala sa, a to díky neučesaným sborům i zvukomalebnosti, na níž se podílí broušení kosy, výkřiky radosti i cinkání kravských zvonců.
Dramaturgie celého alba by možná snesla větší podíl jazzové složky, ve výsledku mírně převládá folklorně-folková cesta. Beránci a vlci strhávají bezbřehou muzikalitou, která vyzařuje z každého tónu saxofonů, mandolíny, dud, kontrabasu, fléten, houslí a všech dalších lidových nástrojů. Název nahrávky pak vystihuje i její obsah, příčina vznítí následek a ten pak nezní jako učesaný folklórní exponát. Spíš přesvědčuje, že vše je dílem neodolatelného puzení.
Beránci a vlci – st (Indies Scope, 2017)
www.indies.eu/alba/3448/beranci-a-vlci
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.
Veronika Tichá 25.01.2024
Deska je mixem nostalgických stesků i veselí v podobě melancholických balad, bedroom popových lovesongů nebo rychlejších kytarovek.
Jaroslav Myšák 23.01.2024
Už předchozí deska projektu Metro Riders, za kterým stojí švédský hudebník Henrik Stelzer, pracovala se zvukovým prostředím, který si asociujeme s filmy osmdesátých let.
Eva Karpilovská 19.01.2024
Flat Worms na albu Witness Marks v krátkých a úderných písních skvěle pracují s doplňujícími se nástroji a efekty.
Veronika Vagačová 16.01.2024
V porovnaní s predchádzajúcimi albumami vidno posun, Babie leto v podzemí je mierne serióznejšie, vyspelejšie.
Mária Karľaková 28.12.2023
Adichie poznáme ako bojovníčku za práva žien skrz knihy Feminizmus je pro každého a Milá Ijeawele aneb Feministický manifest v patnácti doporučeních.