Flippah | Články / Recenze | 09.10.2014
"... ačkoliv populární bonmot, podle něhož je hudba univerzálním jazykem, pravdivý není, řadu paralel mezi jazykem a organizovaným zvukem lze nalézt. Hudební teoretici mají často sklon dívat se na hudbu pouze perspektivou jednotlivých stavebních prvků nebo uzavřených děl. Zapomínají tak, že hudba je procesem probíhajícím mezi autorem, interpretem a posluchačem (...) Hudba je prostředkem komunikace..." Matěj Kratochvíl
V roku 2009, na festivale Melos-Étos, na dychberúcom koncerte Zeitkratzer, zaznel okrem osobitého prevedenia Xenakisa alebo Merzbowa v slovenskej premiére aj prvý part z Metal Machine Music. Na krátky "uchomih" sa zastavil Zeit a s ním sme okúsili, zatlačení a spotení v sedačkách Welt, očistnú, fenomenálnu skúsenosť Iného. Nachádzali sme sa v slovami neopísateľnej akustickej bubline a nechceli sme z nej odísť. Predstavenie ako energetický šok. Bola to katarzná poslucháčska udalosť, ktorá mi pootvorila dvere do sveta hudby odlišnej od čohokoľvek dovtedy počutého. Komorný (počtom, nie mohutnosťou) súbor v obsadení klarinet, trúbka, trombón, piáno, gitara, na ktorú sa hrá sláčikom, perkusie, husle, violoncello a kontrabas prehodnotilo definíciu (post)-modernej kompozície. Súbor sa bez ostychu orientuje v džungli nekonvečnej Novej hudby, v interpetácii avantgardných diel, a dokazuje, že medzi noisom a klasickou hudbou môže byť veľmi tenká línia.
Berlínsky label Karl Records (nocľaháreň pre podobné združenia námesačníkov ako Kammerflimmer Kollektief alebo Strings of Consciousness) sa postaral o to, aby sme mohli prvýkrát vedľa seba počuť všetky štyri časti nahraté v cisárovom novom šate na jednom nosiči, v podobe 2LP. Čo je na tom také famózne??? Lou Reed sa v 1975 nasral na hudobný biznis a s myšlienkou na slová Captaina Beefhearta, že síce netuší, čo je to zvuk, ani na čo presne je, ale určite nie je určený na zarábanie peňazí, odkráčal do štúdia, zatvoril sa s gitarou, bedňami, zosilovačmi, pedálmi nabudenými distortion a nahral v skratke podaný 64-minútový atonálny feedback. Nech už to bolo akokoľvek, Glenn Branca s kompozíciami pre 100 gitár, Sonic Youth alebo Boredoms zobrali Reedov úlet celkom zodpovedne a zasadili ho do vlastného kontextu.
Fatálny skok nastal, keď sa tento dez/organizovaný chaos rozhodol zbormajster Zeitkratzer Reinhold Friedl prepísať do notového zápisu a hrať naživo v plnej akustickej zostave. Meta-míľnik hudby.
Zeitkratzer - Lou Reed: Metal Machine Music (Karl records, 2014)
www.zeitkratzer.de
Live: Zeitkratzer with Keiji Haino and Svetlana Spajic
9. 10. 2014, Avant Art Festival, Vratislav, Polsko
Recenzia bude publikovaná vo Vlne č.60. Časopis o súčasnom umení a kultúre Vlna v ČR nájdete napr. v Rekomande alebo Cafe Na pul cesty.
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.