Lucie Poskočilová | Články / Recenze | 02.07.2014
Britský projekt Current 93 se hudebně rozprostírá od post-industriálu a spirituálního neofolku k dark ambientu a jazzu. Skupinu založil roku 1982 David Tibet a její složení se nahrávku od nahrávky proměňuje. U zrodu stáli společně s Tibetem také John Balance a Fritz Haaman. Každý z nich se ale po čase vydal svou vlastní cestou a Tibet se stal středobodem, kolem jehož umělecké vize se seskupují nejrůznější hudebníci. Druhým pilířem je Steven Stapleton. Ten se sice ke Current 93 připojil později, nicméně od té doby figuruje na všech deskách, kterých za svou kariéru vydali přes dvacet. Pro Currenty je typická nejen experimentální hudba, ale také svébytné okultní texty, ve kterých se odráží Tibetův zájem o křesťanství, mysticismus, buddhismus, gnosticismus a další příbuzná témata.
Prodej nové desky I Am the Last of All the Field That Fell: A Channel byl zahájen 8. 2. 2014 a jak je pro Currenty zvykem, její vydání doprovázel speciální večer s živým vystoupením a představením nového materiálu. Tato událost se tentokrát konala v Londýně v Union Chapel. Společně s deskou byl také zahájen prodej dlouho očekávané knihy Sing Omega.
Alba Current 93 se vyznačují různorodými kolaboracemi a ani novinka není výjimkou. Mezi hostujícími muzikanty se objevuje pianista Reinier Van Houdt, saxofonista John Zorn nebo třeba zpěvák Nick Cave. Výsledkem je naprosto soudržné album, jehož vnitřní struktura je však značně proměnlivá, pohybuje se v rámci avantgardního jazzu s prvky minimalismu. Zazní expresivní freejazzový saxofon, klasický klavír, jemné bručení basového klarinetu, samply, ruchy, flétny a významným prvkem jsou také ženské backvokály, které dotvářejí Tibetovu typickou, tajemně snovou zpívanou recitaci.
Ačkoliv každá z jedenácti písní přináší rozmanitý hudební zážitek, spojuje je jednotná atmosféra, jejíž vývoj posluchače unáší od The Invisible Church k I Could Not Shift the Shadows. Jednotlivé skladby nabízí specifické hudební momenty, ať už jde o zajímavou instrumentaci, zpěv, proměnlivý způsob klavírní hry, strukturu, formu či melodiku. Hudební stopy jsou natolik vyrovnané, že jde jen stěží vypíchnout jednotlivosti. A tato nemožnost může být i největší předností alba. Jako v tomto případě.
Current 93 - I Am the Last of All the Field That Fell: A Channel (The Spheres, 2014)
www.brainwashed.com/c93
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.