Články / Reporty

Jen růžová to může být (Girli)

Jen růžová to může být (Girli)

Tomáš Hambálek | Články / Reporty | 18.04.2023

Nedělní koncert Girli byl oslavou feminismu, tolerance, LGBTQ+ a zářivých barev na vlasech. Skoro vyprodaný klub Bike_Jesus nabízel možnost propracovat se do první řady pro intimní kontakt s hlavní hrdinkou, nebo šanci dostat se na její sociální sítě.

První se mikrofonu chopil Louis III z jižního Londýna a zpěv byl po celou dobu jeho vystoupení jediný prvek, který neobstarával počítač. Louisovi to zpívalo, ale celek působil až nelidsky dokonale. Jeho hudba představuje mix RnB, hip hopu a popu, sedí jeho vlastní charakteristika „pop songs about mental health“. A písničky o duševním zdraví byly jedním z témat večera. Na mnohé výzvy, jestli se nám chce tančit, byla slabá odezva, ale když zpěvák zakončil větu slovem Girli, dav mohutně reagoval. Louis III se choval přátelsky, učil nás hláskovat m o o d, f u c k, na jeho poslední píseň už tancovali skoro všichni.

Když na podium vešla Girli, vlastním jménem Milly Toomey, nebylo pochyb o tom, kdo je hlavní hvězda. V doprovodu vokalistky a bubenice zahájila písní Has Been. Bicí dodávaly písničkám drsnější podobu, než jakou známe z nahrávek a vokály s vydatnou podporou publika působily jako malé hymny, viz Not That Girl, More Than a Friend nebo Imposter Syndrome. Zvuk byl povedený, snad jen v Girl I Met on the Internet nástroje přehlušovaly vokál.

Vrcholem koncertu byla písnička Hot Mess. Choreografie s vokalistkou, rap a hyperpop se potkávají ve feministickém manifestu, kde Girli rapuje, že přijela na skateboardu, je zpocená, a nemusí se přizpůsobovat mužské představě o tom, jak by žena měla vypadat a chovat se. Vše kondenzované v refrénu: „I'm messy as a boy. And I don't give a fuck.“ Na čem Girli ovšem velmi záleží, jsou fanoušci, s nimiž se neustále snažila komunikovat. Když vzpomínala, že Českou republiku naposledy navštívila na Prague Pride, dle odezvy nebyla jediná. Působila přirozeně a přístupně, což byla vzhledem k menšímu prostoru ideální kombinace. Když jí fanynka hodila na podium balonek chválící její outfit, řekla, že takovým způsobem ji ještě nikdo nebalil.

Podobné momenty Girli zlidšťovaly a dodávaly jejím písničkám váhu i autentičnost. Ať už jde o boj s muži, kteří se jí snažili řídit kariéru, aby jí následně z labelu vyhodili, pocity dysmorfie nebo o cestu k vlastní queer identitě. Převážně mladší publikum na všechno reagovalo velmi intenzivně. Nebyl to anonymní dav, ale komunita jednotná ve své odlišnosti. Navzájem se podporující a tancechtivá.

Info

Girli (uk) + Louis III (uk)
16. 4. 2023 Bike_Jesus, Praha

foto © Pavla Hartmanová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Fantasy v kulisách hororu (Jeden kmen + Ďyvina + Budeč)

Kryštof Kočtář 21.05.2024

Drnčivé legato niněry, bezpočet fléten sytících sál tančivým pískáním, ale také všemožné samply a moderní elektronika. V nové Melodce.

Vibrující kosti (Bell Witch)

Marek Hadrbolec 20.05.2024

Ticho nikdy není tak hlasité, jako když Jesse Shreibmann zkříží paličky nad hlavou před dalším úderem do bicích.

Jak v Motownu nezestárnout (Danny Brown)

Michal Smrčina 19.05.2024

Show je vizuálně strohá, blikačky, nic moc navíc, Brown má specifické charisma a pozornost poutá sám o sobě.

Punkom slobode na stope (Chorobopop)

Jakub Veselý 06.05.2024

Počas koncertu Ctib prezentoval myšlienku o skutočnej definícii punku, polemiku o o význame životného štýlu, ktorý nedefinuje len tvrdá hudba.

Skrýt se v tygřím obleku (Raein)

Marek Hadrbolec 02.05.2024

Raein se před Kabinetem Múz pomyslně svlékají donaha a dávají se všanc. Lidi se nedočkavě chytají cizích slov a známých melodií.

Nothing Works (Declan McKenna)

Eva Karpilovská 29.04.2024

Britský písničkář Declan McKenna se po dvou letech vrátil do Prahy, s rozrostlou kapelou zahrál tentokrát v prostorném holešovickém klubu SaSaZu.

Rezignace v nejlepším smyslu slova (Still House Plants)

Alžběta Sadílková 28.04.2024

Koncert Still House Plants se odehrál jen pár dní poté, co si jejich nejnovější deska na serveru Pitchfork vysloužila označení Nejlepší nová hudba.

Panorama války nad městem (Mayssa Jallad)

Filip Peloušek 28.04.2024

Příběh vyprávěný mezi písněmi je temnější a temnější. Oči mi jen těkají mezi drobnou zpěvačkou naprosto ponořenou do hudby a panoramatem města za ní.

Zpěv odkvétajících slunečnic (White Ward)

Marek Hadrbolec 25.04.2024

Nový prostor brněnské Melodky obehnaný bílými kachličkami má navíc osobitou, mírně surrealistickou atmosféru.

Vpít se do ocelové hory (Deena Abdelwahed)

Michaela Šedinová 23.04.2024

Je sobota večer, ale sál kina Přítomnost je jako vždycky tak trochu v bezčasí. Loňská deska Jbal Rrsas tuniské producentky Deeny Abdelwahed je taky mezi časy a světy.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace