Články / Rozhovory

Samaris: Neřešíme, teď si chceme užívat a cestovat po světě

Samaris: Neřešíme, teď si chceme užívat a cestovat po světě

Tereza Tůmová | Články / Rozhovory | 01.07.2014

V šatně Paláce Akropolis sedí v okně a kouří Áslaug (klarinet) a Þórður (elektronika), Jófríður (zpěv) je skloněná nad mobilem. „Hned začneme, jen musíme vyřídit tohle na Instagramu, děláme promo festivalu Iceland Airwaves a taky sobě tím, že dvakrát denně publikujeme fotku z tour, ale nedívej se na to, náš Instagram je fakt hroznej, nikdo by to neměl vidět!“ (@samarisamaris, @icelandairwaves, pozn. autora)

Jaké jsou vůbec festivaly na Islandu, je to z Evropy kus cesty, jezdí lidi?
Þórður: Posledních pár let jezdí na Island víc a víc turistů a na festivaly taky, v současnosti k nám dorazí na Island ročně asi dvakrát tolik lidí, než kolik máme obyvatel. Festivaly jsou stylem blízké indie a elektronice.

Áslaug: Eistnaflug je skvělej metalovej festival, moc se o něm neví. Chystáme se na něj každý rok, zatím to ale nevyšlo.

Jófríður: Na Islandu je teď velký boom turismu. Od té doby, co k nám létají lowcosty, se staví spousta hotelů, každý provozuje hostel. Ale je to fajn, příroda je u nás krásná.

Existuje něco jako národní pocit izolace? Přece jen Island je ostrovem uprostřed oceánu.
Jófríður: Určitě, je to mezi lidmi znát, pořád cítíš to, že jsi uprostřed oceánu a nemáš moc možností někam se dostat. Nedávno byla na našem jediném letišti stávka a to byl fakt divný pocit. Takhle to bylo ale donedávna normální, ještě před deseti lety byly letenky jen pro bohaté. Teď je to lepší, cítím, že se Evropě trochu přibližujeme.

Promítají se tyhle pocity do hudby?
Jófríður: Islandská hudba je temná a specifická a pocity izolace se na tom určitě podílí. I vzhledem k tomu, že obyvatel je málo a všichni, kdo dělají hudbu, se znají, pomáhají si. Hudbou si u nás nikdo na živobytí nevydělá, takže je v ní upřímnost.

Funguje to i v rámci elektronické scény, které jste součástí?
Þórður: Elektronická scéna je u nás něco jako underground, všichni si pomáháme s nahráváním, produkcí a tak. Je to dost přátelský.

Jak často doma hrajete, publikum se asi moc nemění?
Þórður: První dva roky jsme hráli často, ale pak to začala být nuda, pořád ty samý kluby, to samý publikum, už nás to nebavilo. Sice jsme zrovna minulý týden měli koncert doma, ale preferujeme hraní venku.

Áslaug, ty jsi loni několik měsíců cestovala po Asii, inspirovalo tě to?
Áslaug: Nene, já jsem necestovala kvůli inspiraci, klarinet jsem si s sebou nebrala a nemyslím, že by se nějaké exotická, asijská hudba k našemu stylu hodila. Ale je pravda, že mi spousta lidí říkala, že načerpám nápady. Chtěla jsem si na cestách koupit alespoň flétnu a hrát, ale nepovedlo se.

Þórður: Měla sis udělat flétnu z bambusu.

Jófríður: Nakonec jsme se s Áslaug potkali letos lednu v Austrálii, kde jsme měli koncert. To byl parádní zážitek, asi nejlepší koncert, co jsme kdy hráli. I když jsme tam přijeli bílí jak duchové a skoro nás nebylo vidět, taky to bylo pár měsíců, co jsme neviděli slunce. Od září je u nás totiž pořád tma.

Máte vysněnou zemi, kde byste chtěli vystoupit?
Jófríður: Kalifornii, určitě chceme do Států, tam jsme ještě nehráli.

Áslaug: Jo, počkáme ještě rok, než bude Jófríður jednadvacet, a pojedeme do Kalifornie a budeme si užívat.

Þórður: A já bych chtěl víc koncertovat ve východní Evropě, tam jsme byli málo.

Jste dost mladí. Chcete se držet muziky napořád, nebo to teď neřešíte?
Áslaug: Neřešíme, teď si chceme užívat a cestovat po světě.

Jófríður: Určitě chceme studovat. Já jsem loni nastoupila na univerzitu, ale nakonec to nešlo zvládnout, jsme pořád na cestě. Už dlouho se mi nestalo, že bych byla v jedný zemi dýl jak dva týdny, a to se nedá. Jasně, chybí nám rutina, je to dost frustrující, být pořád na cestě, lidi doma chodí do školy a do práce a když se jim ozvu, tak už pomalu neví, kdo jsem. Ale mě stejně nejvíc baví být s těmahle dvěma bláznama. Takže přes léto cestujeme a v zimě, kdy se opravdu nedá vůbec nic dělat, zkoušíme vymýšlet nový věci. V zimě na to zase sedneme.

Místo vlastních textů používáte básně z 19. století. Jak vás to napadlo?
Jófríður: Z počátku jsme si nebyli jistí, co použít, neměli jsme sebevědomí na vlastní texty a takhle to vyplynulo. Je to ve výsledku moc hezké, i když je to práce dosadit rytmus na každé slovo, je v tom dost pokory z naší strany, ale myslíme, že naše hudba se na tohle hodí. Ty básně jsou krásné a jsme rádi, že o nich takhle můžeme dát vědět. Nevadí, že jsou v islandštině a většina lidí jim nerozumí, snažíme se vytvořit určitou atmosféru a ne předávat názory nebo vlastní texty o zlomeném srdci a podobně.

Máte zprávy o tom, že fanoušky vaše hudba přivedla k poezii?
Jófríður: Ano, mladí říkají, že se jim básně líbí, a víc se zajímají, ale funguje to oběma směry, starší lidi, kteří už tuhle poezii znali, se začali zajímat o moderní a elektronickou hudbu, kterou by jinak asi nevyhledali. A přesně tohle nás těší.

Info

www.samaris.is

foto © Kateřina Motýlová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nenalezeny žádné záznamy.

Doug Robb (Hoobastank): Jak velí upřímnost

Eva Karpilovská 22.05.2024

„Já měl třeba vždycky trochu problém označovat nás za umělce. Jsem prostě jen člověk, co dělá hudbu.“ Rozhovor s frontmanem kapely Hoobastank pro Full Moon.

Curk: Většinou je to o lidech

Veronika Miksová 22.04.2024

Charismatického kluka z Jihlavy nebylo úplně snadné rozpovídat, než mi došlo, že všechno podstatné ze svého vnitřního světa sublimuje do hudby. Rozhovor.

Margaux Sauvé (Ghostly Kisses): Příběhy posluchačů ovlivňují proces psaní

Kristina Kratochvilová 29.03.2024

Kanadská zpěvačka Margaux Sauvé je středobodem Ghostly Kisses a ve snových zvukových krajinách rozpíná příběhy o lásce, touze a ztrátě. Rozhovor.

Václav Havelka (fyield): KEXP vnímám jako milník

Michal Pařízek 25.03.2024

Dostat se s kapelou do studia legendární radiové stanice KEXP v Seattlu je snem mnoha hudebníků z celého světa. Rozhovor.

Josef Buchta (B-Side Band): Vždycky jsem snil o tom, že budu mít big band

Jiří V. Matýsek 11.03.2024

„Spotify je skvělý nápad, uživatelsky neuvěřitelně fantastická věc. Člověk nemusí nic tahat, nic nosit. Ale všichni ti muzikanti jsou okradení," říká principál. Rozhovor.

The Bladderstones: Záskoky nevedeme

Jiří V. Matýsek 06.03.2024

Slánské artbluesové trio se po sedmi letech od debutu Without Cover vrátilo s chválenou studiovkou a zároveň slaví deset let na scéně. Rozhovor.

Boris Schubert (Skvot Czech): Tvorba úspešného kurzu je tímová záležitosť

Mariia Smirnova 05.03.2024

„... snažíme sa oslovovať naozaj zaujímavých a úspešných ľudí vo svojom obore. Základom je vzájomná dôvera, sympatie a ochota lektora s nami aktívne spolupracovať.“ Rozhovor.

Pragueshorts: Piotr Jasiński (Mimo), Natálie Durchánková (Přes střepy)

Viktor Palák 28.02.2024

Ve finálním díle ankety odpovídají Piotr Jasiński, v jehož filmu Mimo ztvárnili Josef Trojan a Jakub Kalián kamarády, kteří narazí na situaci, která může být spouštěčem revize jejich vztahu.

Julie Martinková, Anna Horáková (FAMUFEST): Nesmíme se strachem nechat odradit od růstu

Mariia Smirnova 27.02.2024

„V programové dramaturgii si hrajeme hodně s pocity či smysly a chceme, aby i diváci při návštěvě festivalu mohli více reflektovat tuto část sebe sama..." Rozhovor.

Pragueshorts: Greta Stocklassa (Bzukot Země), Marie-Magdalena Kochová (3MWh)

Viktor Palák 26.02.2024

Bzukot Země zachycuje absurdní i povědomou šarvátku o to, jak formulovat zprávu mimozemským civilizacím. V kontaktu se současnými tématy je i film 3MWh, který volí atmosféričtější cestu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace