Články / Reporty

The Crimson ProjeKCt jako čerstvý gurmánský zážitek

The Crimson ProjeKCt jako čerstvý gurmánský zážitek

redakce | Články / Reporty | 31.03.2014

Divadlo Archa pro nás připravilo vskutku gurmánský zážitek a nikdo z přítomných si rozhodně na kvalitu pokrmu nemohl stěžovat. Dvouapůlhodinová hostina o více než dvaceti chodech precizně připravených z těch nejlepších ingrediencí a výtečně naservírovaných - to byli The Crimson ProjeKCt. Program se koncepčně skládal ze tří částí - zdvojené trio, které zahrálo skladby King Crimson, dále repertoár Stick Men a do třetice pár dobrot z dílny Adrian Belew Power Trio.

Úvodní skladba Soundscape Marcuse Reutera navodila tu správnou crimsonovskou atmosféru. Reuter tvoří s Levinem a Mastellotem kapelu Stick Men a jak už z názvu vyplývá, charakteristickým jevem je používání nástroje stick, jehož obrovské zvukové možnosti jsme si mohli vychutnat právě v první skladbě. Tóny vrstvené v pestrých barvách se klenuly vzhůru a byly limitovány jen stropem koncertního sálu. Poté na podium nastoupili ostatní hudebníci a spustili skladbu B´Boom z alba Thrak. Klíčovou částí je tady part pro dvoje bicí, který dokazuje, jak výteční jsou oba bubeníci hráči a jaký účinek může mít zdvojená rytmika. Stejně jako na desce následovala skladba Thrak. Nekompromisně servírované tvrdé rify, které by jim mohla závidět většina rádoby heavy boys, a přitom ze všech hráčů vyzařovala obrovská radost a nadhled, žádná silácká gesta a strojená agresivita. Tohle je přesně to, co King Crimson vždy skvěle zvládali - hrát poměrně komplikovanou, pro většinu lidí hůře stravitelnou hudbu, používat široké výrazové prostředky od ambientu až k brutálně hutným a tvrdým partům, a přitom mít pusu od ucha k uchu. Následovala Dinosaur, v níž tento večer poprvé zazněl zpěv.

Adrian Belew je fenomenální zpěvák, jeho hlas i barvu jsem měl vždycky moc rád a i naživo skvěle intonuje. Jako pátá přišla na řadu Frame by Frame z 33 let starého alba Discipline, pohodová hitovka s krásnou zpěvnou melodií a v době svého vzniku pro kapelu charakteristickými kytarovými běhy. U skladby Sleepless z desky Three of a Perfect Pair jsem si vždycky říkal, že ji podle nosné basové linky určitě napsal Levin (nebyl sám, pozn. a.); takhle si představuju pořádné disco. Stickmeni si šli odpočinout a na podiu zůstalo Power Trio. Adrian Belew si přibral mladou krev - bubeníka Tobiase Ralfa, který se předvedl už při B´Boom, a šikovnou bosou basistku Julii Slick, ovšem hravým dítětem je Belew a pozornými rodiči mladá rytmika. Belew si užíval každý zahraný tón a projevoval nelíčenou radost.

Hudba Stick Men, kteří nechali vydechnout Power Trio, má dost odlišnou atmosféru, postavenou především na souhře dvou sticků, podpořené chytrými bicími Pata Mastellota. Dvě hodiny utekly jak nic a na řadu přišla má oblíbená záležitost - One Time, křehká a poetická skladba, aby ji vzápětí vystřídala jedna z nejznámějších věcí z repertoáru King Crimson - Red ze stejnojmenného alba, vydaného před ČTYŘICETI lety! Další důkaz o tom, že hudba této kapely je nadčasová. Pánové a dáma si pro tohle turné připravili dva přídavky – Elephant Talk a úchvatně šlapající skladbu Thela Hun Ginjeet. Nadšené publikum si oba dva vyžádalo a po zásluze je dostalo. Přesto mezi přítomnými strávníky nebyly žádné známky přejedení a myslím, že bychom ještě několik pikantních porcí ten večer zvládli.

Info

The Crimson ProjeKCt (us)
27. 3. 2014, Divadlo Archa, Praha

text © Tomáš Zahoř
foto © Tomáš Moudrý

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Punkom slobode na stope (Chorobopop)

Jakub Veselý 06.05.2024

Počas koncertu Ctib prezentoval myšlienku o skutočnej definícii punku, polemiku o o význame životného štýlu, ktorý nedefinuje len tvrdá hudba.

Skrýt se v tygřím obleku (Raein)

Marek Hadrbolec 02.05.2024

Raein se před Kabinetem Múz pomyslně svlékají donaha a dávají se všanc. Lidi se nedočkavě chytají cizích slov a známých melodií.

Nothing Works (Declan McKenna)

Eva Karpilovská 29.04.2024

Britský písničkář Declan McKenna se po dvou letech vrátil do Prahy, s rozrostlou kapelou zahrál tentokrát v prostorném holešovickém klubu SaSaZu.

Rezignace v nejlepším smyslu slova (Still House Plants)

Alžběta Sadílková 28.04.2024

Koncert Still House Plants se odehrál jen pár dní poté, co si jejich nejnovější deska na serveru Pitchfork vysloužila označení Nejlepší nová hudba.

Panorama války nad městem (Mayssa Jallad)

Filip Peloušek 28.04.2024

Příběh vyprávěný mezi písněmi je temnější a temnější. Oči mi jen těkají mezi drobnou zpěvačkou naprosto ponořenou do hudby a panoramatem města za ní.

Zpěv odkvétajících slunečnic (White Ward)

Marek Hadrbolec 25.04.2024

Nový prostor brněnské Melodky obehnaný bílými kachličkami má navíc osobitou, mírně surrealistickou atmosféru.

Vpít se do ocelové hory (Deena Abdelwahed)

Michaela Šedinová 23.04.2024

Je sobota večer, ale sál kina Přítomnost je jako vždycky tak trochu v bezčasí. Loňská deska Jbal Rrsas tuniské producentky Deeny Abdelwahed je taky mezi časy a světy.

„Keď sa niečo páči všetkým…” (Berlin Manson)

Marek Hadrbolec, Veronika Vagačová 21.04.2024

Slovenští bojovníci za sociálně spravedlivou společnost a postpunk smíchaný s rapem vzali během malé české tour útokem nejprve vyprodanou Prahu a druhý den Brno.

Mezi hukotem velkoměsta a ptačím zpěvem (Shida Shahabi, BITOI)

Alžběta Sadílková 21.04.2024

My promlouváme k prostoru, prostor promlouvá k nám. Součástí oslav 40. narozenin Atria Žižkov byl i víkendový dvojkoncert pod taktovkou Heartnoize promotion.

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace