Články / Reporty

The Pyramids - epochální výlet do Afriky aneb All That Jazz!

The Pyramids - epochální výlet do Afriky aneb All That Jazz!

Jakub Pech | Články / Reporty | 01.12.2013

Návštěvnost koncertu plně odpovídala přízvisku „kultovní“, které je ve spojitosti s The Pyramids často zmiňováno. Pár desítek posluchačů – snad ještě o pár (d)uší méně než minule – jako by přišlo na zasvěcovací rituál. Kapela se nejprve ve svých nápadných oblecích/krojích vmísila do publika a pomocí různých lidových nástrojů vytvořila atmosféru, která je i na Akropoli nebývalá. Troubení didgeridoo a jakési mušle z balkonu ohlásilo začátek obřadu, jehož cílem není nic menšího než podivuhodná cesta časem.

Pro samotné The Pyramids, v jejichž čele stojí saxofonista Idris Ackamoor, šaman a principál v jedné osobě, začala tahle cesta už začátkem sedmdesátých let. Skupina muzikantů z Ohia se rozhodla putovat po stopách (free)jazzu přes Evropu až do Afriky a dobrodružná výprava je zavedla do Ghany a později do Nairobi, k původním kmenům a jejich hudbě. A touto metodou pronikli k podstatě jazzu hlouběji než drtivá většina studentů konzervatoří a akademií. V podání The Pyramids najednou nejde o složité harmonie a krkolomnou instrumentální ekvilibristiku, nýbrž o neučesaný, takřka dredatý výraz, který srší autenticitou.

K čerpání z historického hudebního kontextu odkazují i názvy některých skladeb: Memory Ritual, Time Capsule, Reincarnation či Ancient Funk!. Vedle kusů, které už pražské publikum mohlo znát, představili například i čerstvou, teprve dva dny starou kompozici Rhapsody in Berlin; nová deska vzniká teď na podzim právě v německé metropoli. Aktuální sestava umí hrát hodně groovy a bubeník Babatunde Lea dokáže ve svých pětašedesáti zatloukat virbl do země s takovou vervou, že si říkám, proč se lehké době říká lehká.

V kapele se snížil počet původních členů, ale „náhradníci“ jsou stejné krevní skupiny, a tak charakter zůstal nezměněn. Nově tak posluchače oblažila houslemi a elektrickou violou Sandy Poindexter, za bicí soupravu usedl zmíněný Babatunde Lea, který je sám o sobě legendou, a na kontrabas hrál výborný Mark „Heshima“ Williams, jenž se na hlubokých frekvencích kolegiálně prolínal s původní minimalistickou baskytarou Kimathiho Asanteho.

Dramaturgie vystoupení byla obdobná jako před dvěma lety a stále dobře fungující; jazzové kusy utržené z řetězu konvencí se plynule střídaly s etnickými improvizacemi. Nablýskaný modrý oblek Idrise Ackamoora jak z kabaretu se bez předsudků potkal s náčelnickou opeřenou čelenkou a obřadní tanec se naprosto přirozeně proměnil ve stepovací číslo. Pyramidám se přisuzuje schopnost ohýbat čas a přesně toto dělá tahle kapela s jazzem; v jakési zpětnovazební smyčce se zakousla do vlastních hudebních kořenů jako had do svého ocasu.

Info

The Pyramids (usa)
29. 11. 2013, Palác Akropolis, Praha

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nothing Works (Declan McKenna)

Eva Karpilovská 29.04.2024

Britský písničkář Declan McKenna se po dvou letech vrátil do Prahy, s rozrostlou kapelou zahrál tentokrát v prostorném holešovickém klubu SaSaZu.

Rezignace v nejlepším smyslu slova (Still House Plants)

Alžběta Sadílková 28.04.2024

Koncert Still House Plants se odehrál jen pár dní poté, co si jejich nejnovější deska na serveru Pitchfork vysloužila označení Nejlepší nová hudba.

Panorama války nad městem (Mayssa Jallad)

Filip Peloušek 28.04.2024

Příběh vyprávěný mezi písněmi je temnější a temnější. Oči mi jen těkají mezi drobnou zpěvačkou naprosto ponořenou do hudby a panoramatem města za ní.

Zpěv odkvétajících slunečnic (White Ward)

Marek Hadrbolec 25.04.2024

Nový prostor brněnské Melodky obehnaný bílými kachličkami má navíc osobitou, mírně surrealistickou atmosféru.

Vpít se do ocelové hory (Deena Abdelwahed)

Michaela Šedinová 23.04.2024

Je sobota večer, ale sál kina Přítomnost je jako vždycky tak trochu v bezčasí. Loňská deska Jbal Rrsas tuniské producentky Deeny Abdelwahed je taky mezi časy a světy.

„Keď sa niečo páči všetkým…” (Berlin Manson)

Marek Hadrbolec, Veronika Vagačová 21.04.2024

Slovenští bojovníci za sociálně spravedlivou společnost a postpunk smíchaný s rapem vzali během malé české tour útokem nejprve vyprodanou Prahu a druhý den Brno.

Mezi hukotem velkoměsta a ptačím zpěvem (Shida Shahabi, BITOI)

Alžběta Sadílková 21.04.2024

My promlouváme k prostoru, prostor promlouvá k nám. Součástí oslav 40. narozenin Atria Žižkov byl i víkendový dvojkoncert pod taktovkou Heartnoize promotion.

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace