Články / Reporty

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář | Články / Reporty | 13.04.2024

Z hudebního festivalu Faun jsem kvapem spěchal mezi fauny, dryády a hejkaly do Kabinetu múz. Po improvizačním běsnění na JAMU mě vábilo zklidnění, ba možná usebrání, nabízené poslechem mysticky opojného dark folku, který dává vzpomenout na mlžné hvozdy i lidové rituály. Třídenní miniturné tu začali Tábor a Cardo & Decumanus. Kdo chodí do lesa výhradně za deště a má rád škrábance na vybledlých fotografiích, jistě nebyl jejich tajemnou atmosférou zklamán.

Na set jednočlenného projektu Cardo & Decumanus se mi povedlo napojit až ve chvíli, kdy jsem zavřel oči. Intimní verše místy odkazující na básně Jiřího Wolkera, jindy opěvující středočeské Brdy, se zkrátka zdály v přesvětleném sále jaksi až příliš obnažené. Proto bylo lepší se vůči okolí izolovat, nechat blaživé tóny akustické kytary, foukací harmoniky a zpěvu, aby si samy našly cestu do mých uší. Zvukem Cardo & Decumanus upomínal na tradičnější písničkářské spřátelení country a folku. Na jediné studiové nahrávce Pospolitost sice zaznívají také housle a bicí, nicméně v živé one-man-show to skladbám slušelo rozhodně víc. Působily méně stylizovaně, vtahovaly především přirozeností.

Když dohrál, z reproduktorů se rozezněla skladba Screen Shot od Swans. Jako by svým mysteriózním vyzněním vytvořila vhodný odrazový můstek pro Tábor a překlenula tak hřejivý folk do méně jednoznačných a chladnějších spodních proudů i tónů čtyřčlenné kapely. Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel. Nevidí se moc často, aby první deska, jíž navíc nepředcházelo žádné EP, tak jasně definovala, jak chce kapela znít a jakou estetikou se profilovat. Nebylo třeba něco hledat, už se našli. Nové album Údolí hvězd bylo neméně zdařilé a já si obě desky v den koncertu vychutnal ještě jednou – při delší procházce lesem, napříč oborou Holedná.


fotogalerii z koncertu najdete tady

Koncert Tábor otevřela jejich patrně nejzdařilejší skladba, Jazyky. Ke svůdně táhlé melodii harmonia se přidaly baskytara a bicí, poté mocné tóny elektrické kytary. Umělá mlha houstla, lidi usedali na zem či skládací židle, které jsem v Kabinetu viděl prvně. V průběhu osvětlovaly kapelu zlatavé paprsky světla a zpěvu se postupně ujímali všichni čtyři muzikanti. Tajemná a zádumčivá atmosféra pomalých skladeb ve mně vyvolávala vzpomínky na dětství. Vybavovaly se mi cesty prosluněnými lesy plnými borovic na Vranově i osamělé putování po jesenických horských hřebenech. Je skvělé, že krom Toma Necrococka a jeho vynikajícího alba Lesní hudba, se tu vyskytují další hudebníci, kteří svedou takto sugestivně zprostředkovat dojmovost přírody.

A nepochybuji, že na experimentálních Hradbách samoty, na nichž v červenci Tábor zahrají, si výrazně rozšíří posluchačskou základnu. Nenapadá mě v blízkém okolí jiný festival, kde by mohla jejich hudba oslovit tolik lidí. A koncert v Kabinetu múz mě přesvědčil, že já se jí tam nechám oslovit opět v první řadě, přičemž nadšeným řevem budu odpovídat zpátky.

Info

Tábor + Cardo & Decumanus
11. 4. 2024 Kabinet múz, Brno

foto © Dag Markl

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nothing Works (Declan McKenna)

Eva Karpilovská 29.04.2024

Britský písničkář Declan McKenna se po dvou letech vrátil do Prahy, s rozrostlou kapelou zahrál tentokrát v prostorném holešovickém klubu SaSaZu.

Rezignace v nejlepším smyslu slova (Still House Plants)

Alžběta Sadílková 28.04.2024

Koncert Still House Plants se odehrál jen pár dní poté, co si jejich nejnovější deska na serveru Pitchfork vysloužila označení Nejlepší nová hudba.

Panorama války nad městem (Mayssa Jallad)

Filip Peloušek 28.04.2024

Příběh vyprávěný mezi písněmi je temnější a temnější. Oči mi jen těkají mezi drobnou zpěvačkou naprosto ponořenou do hudby a panoramatem města za ní.

Zpěv odkvétajících slunečnic (White Ward)

Marek Hadrbolec 25.04.2024

Nový prostor brněnské Melodky obehnaný bílými kachličkami má navíc osobitou, mírně surrealistickou atmosféru.

Vpít se do ocelové hory (Deena Abdelwahed)

Michaela Šedinová 23.04.2024

Je sobota večer, ale sál kina Přítomnost je jako vždycky tak trochu v bezčasí. Loňská deska Jbal Rrsas tuniské producentky Deeny Abdelwahed je taky mezi časy a světy.

„Keď sa niečo páči všetkým…” (Berlin Manson)

Marek Hadrbolec, Veronika Vagačová 21.04.2024

Slovenští bojovníci za sociálně spravedlivou společnost a postpunk smíchaný s rapem vzali během malé české tour útokem nejprve vyprodanou Prahu a druhý den Brno.

Mezi hukotem velkoměsta a ptačím zpěvem (Shida Shahabi, BITOI)

Alžběta Sadílková 21.04.2024

My promlouváme k prostoru, prostor promlouvá k nám. Součástí oslav 40. narozenin Atria Žižkov byl i víkendový dvojkoncert pod taktovkou Heartnoize promotion.

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace