Jakub Šilhavík | Články / Profily | 17.06.2014
Nevyzpytatelný americký písničkář Beck se vždy prezentoval osobitou hudbou, která v sobě s lehkostí mísila různorodé žánry jako folk, hip hop nebo alternativní rock, kolekce skladeb Song Reader (2012) se však vymyká všem jeho předchozím počinům – album totiž vyšlo pouze v podobě notového zápisu. Nápad vydat album ve formě notového zápisu dostal Beck už v průběhu 90. let, když mu vydavatel poslat transkripci jedné z jeho desek v notovém zápisu pro piano a zpěv. Původní nahrávka obsahovala mnoho různých nástrojů a zvuků, které byly při transkripci odstraněny, tudíž výsledný notový zápis poskytoval velký prostor pro improvizaci a vlastní vklad hudebníka. Beck si zároveň uvědomil, že mnohem lepším postupem bude složit hudbu přímo pro vydání ve formě notového zápisu, než přepracovat už stávající skladby.
Hudba ve formě notového zápisu byla hlavním produktem hudebního průmyslu 19. století a vyžadovala od skladatelů zcela jiný přístup než studiově nahrávaná hudba současnosti. Kromě samotného kritéria líbivosti se vyznačovala důrazem na jednoduchost skladeb, aby si je mohl bez problémů zahrát jakýkoliv amatérský muzikant. Toto pravidlo se při skládání alba Song Reader snažil Beck maximálně dodržovat. Většina posluchačů však nedokáže číst noty a hrát na hudební nástroj, proto byl výsledný produkt obohacen o další dimenze a začleněny moderní technologie.
Kolekce skladeb vyšla ve standardní a limitované edici. Obsahem standardní edice byla 108 stránková notová kniha s 20 novými skladbami, průvodním slovem a barevnými ilustracemi od uznávaných výtvarníků. Limitovaná edice nabízela zmíněný obsah a také Beckův autogram. Cena běžné edice byla stanovena na 24 dolarů a limitovaná edice byla nabízena za 50. Distribuce byla zajištěna prostřednictvím knižního vydavatelství McSweeney's.
Záhy byla spuštěna oficiální webová stránka songreader.net, kde bylo fanouškům umožněno nahrát své interpretace skladeb a podělit se o ně s ostatními. Mezi další funkcionality webu patřily komentáře, hodnocení, žebříčky a rychlé sdílení na sociálních sítích. Jako upoutávka posloužila možnost stažení jednoho notového zápisu zdarma. Nejzajímavější interpretace byly pravidelně zveřejňovány na facebookovém profilu Becka.
Důležitou roli v propagaci sehrála exhibice Song Reader v losangeleském Sonos Studio. Její součástí byla výstava uměleckých ilustrací k albu, doplněná o Beckovu sbírku historických notových zápisů. Významným prvkem bylo kompletně vybavené studio umístěné uprostřed expozice, které umožňovalo návštěvníkům nahrát svou verzi skladeb přímo na místě a okamžitě ji zveřejnit na oficiálním webu. V průběhu slavnostní vernisáže dále proběhlo vystoupení vybraných skupin a hudebníků, kteří odehráli své interpretace Song Reader, a nezbytná tisková konference. Jako nástroj propagace posloužily také nejrůznější více či méně profesionální hudební skupiny, které nezávisle organizovaly speciální koncerty věnované interpretaci alba. Pravděpodobně největší vystoupení se konalo v Bostonu, kde koncertní verzi nastudovalo 150 hudebníků a tanečníků. Samotný Beck se následně vyjádřil, že v budoucnosti plánuje zahrát několik skladeb z kolekce Song Reader, což otevírá další zajímavé možnosti jako např. inspirování se zveřejněnými interpretacemi nebo přizvání fanoušků a známých hudebníků.
Notové listy s hudbou nejsou převratnou novinkou, ale jejich využití jako hlavního nosiče je v současnosti naprosto výjimečné, což vzbudilo celosvětovou publicitu. Další mediální prostor byl získán na základě vystoupení nejrůznějších hudebních uskupení interpretujících Song Reader. Opravdovou inovaci však přinesly dnešní technologie umožňující fanouškům snadno nahrát vlastní verze skladeb, zveřejnit je na oficiálních stránkách a být ve vzájemné interakci.
Díky přidané hodnotě v podobě kvalitního provedení a autogramu dokázal Song Reader oslovit také fanoušky a sběratele, kteří nejsou schopni vlastní interpretace songů. Doposud nejsou známy žádné údaje o počtu prodaných kusů, ale lze odhadovat, že se již z podstaty produktu nebude jednat o enormní tržby. Hlavní cílem dle Becka bylo poskytnout fanouškům nevšední zážitek. Úspěch lze posuzovat pouze z dosavadních 800 interpretací na oficiálním webu nebo 4770 videí na serveru youtube.com, z nichž některé dosahují desetitisícových zhlédnutí.
http://www.beck.com
http://songreader.net
redakce 22.03.2024
Hutné a pestré taneční rytmy doplňuje industriální produkce i jasně psychedelické poselství, daleko nejsou karibští experimentátoři a rukodělná elektronika Nyege Nyege.
redakce 21.03.2024
Projekt, za kterým stojí někdejší srbský kulturní publicista, bývalý člen noiserockové kapely Klopka za pionira a dua Pamba Vladimir Lenhart.
redakce 20.03.2024
Její rýmy vždy krájející správný beat s precizností skalpelu jsou jedním z nejvýraznějších exportních produktů Hakuna Kulala po boku dalších raperek jako MC Yallah.
redakce 20.03.2024
Pětice pokračuje v ADHD produkci scény okolo klubu Windmill (Black Midi, Squid), tamní kapely se nerozpakují mixovat téměř cokoli, co projde kolem nich.
redakce 19.03.2024
Fenomén anatolské psychedelie pronikl do širších kruhů před více než dekádou, skupiny jako Baba Zula jej prosadily mezi hudební fajnšmekry.
redakce 18.03.2024
Jejich improvizovaný, konfrontační způsob hraní v propojení s mluveným slovem je zbaven jakékoliv abstrakce a místo toho volí formu jasného, ritualistického apelu plného hněvu.
redakce 18.03.2024
Za jemnými elementy R&B, jazzu a neosoulu nasátými něžností a křehkostí na míru Lauryn Hill se skrývá prosté motto „be free. be kind“.
Dušan Šuster 29.06.2023
Donútiť jazz a tanečnú hudbu, aby existovali v symbióze, je neľahká výzva. Mezerg však práve na nej vybudoval svoj autorský rukopis.
Jan Krejča 24.03.2023
Nikdy jsem nevěřil v linearitu hudebního vývoje, nikdy jsem neuctíval interprety ani kapely víc, než bylo nutné. Počítal jsem vždy s niternou intuicí, která mě přivábí k něčemu výjimečnému.
redakce 15.03.2023
Nizozemská postpunková senzace stihla za dva roky existence vydat sotva hrst písní a už se z nich stala jedna z nejžhavějších evropských nadějí.