Články / Reporty

Chvála ozubeným kolesům i vesmírným potulkám (Laibach)

Chvála ozubeným kolesům i vesmírným potulkám (Laibach)

Michal Smrčina | Články / Reporty | 23.11.2023

Kdo by se nebál do Divadla Hybernie. Toto místo si příliš nespojuji s kapelami typu Laibach. Pořadatelům z Obscure Promotion se v tomto ohledu podařilo něco výjimečného, ale není takový snad každý koncert Laibach? Na druhou stranu, hořkost z rozpačitých snímků Iron Skies mi mnoho důvodů k očekáváním nedávala, když jsem tušil, kudy se bude ubírat linie jejich vystoupení.

Koncert na sezení? Opodstatněné, jde totiž hlavně o spektákl, podívanou, promyšlený i živelný prodej konceptů. Na začátku jsem spíš nevěřící, neusnu během souvislého podání EP Love Is Still Around? Neslušelo by tomu víc pražské planetárium? Možná ano, ale právě se mi před očima rozvíjí vesmírná, kovbojská balada, o osmi částech. Přitom jeden stejný hudební základ, píseň, v mnoha polohách, pojmenovaných dle všemožných nálad, látek i planet. Zemi i Měsíc jsme zničili, míříme na Mars v krautrockovém marši, abychom se nakonec propadli do mrazivých, ambientních ploch.

Následuje intermezzo na pivo a cigárko. Je to vhodné rozptýlení, protože druhá polovina se už ubírá jiným směrem, pochmurnějším, více dystopickým. Industriální tvrdost ostře kontrastuje s variací na předchozí country, krautrock či ambientní plochy, co jsme slyšeli v prvním dějství. Nemusím asi představovat subversivní estetické ataky Laibach na oči i uši, pohybujeme se na pomezí kýče, propagandy, něčeho ničivého i osvobozujícího. Návštěvníci v depešáckých, potažmo vojenských uniformách cestou ze sálu vrávorají, už jim také není nejméně a do Prahy vážili cestu z různých krajů – tuzemských i zahraničních. Sám taktéž mířím kamsi k toaletě, přesto mě staronové, poslední album Sketches of the Red Districts fyzicky rozkládá a skrze výpravné blikání rudě zabarvených reflektorů sotva nacházím dveře. Při návratu mě vítá projekční plátno v plamenech a na něm hořící Putin, Laibach se rozhodně nevyhýbají aktuálním tématům, když navíc dokreslují jejich étos.


fotogalerii z koncertu najdete tady

Jestli se druhé dějství neslo ve znamení války, poslední praví „repent“. Nápravu však cover ikonického tracku Sympathy for the Devil nepřináší, spíš rýsuje další rudé obzory. Závěr už sklouzává blíže k duchu Iron Sky, podvratnému, epickému popu. Skladba The Coming Race je známou stálicí, zatímco The Engine of Survival patří k novějšímu repertoáru. Přitom jde o rearanžovanou verzi doprovázenou skupině věrnou zpěvačkou Donnou Marinou Mårtensson. V setlistu navazuje na další cover Leonarda Cohena, Future. Je to příznačné. V eklekticismu a nuancích kapely se ztratí snad každý a ztracení je to příjemné, i když někdy míří až k zatracení. Poslední track doprovází střídavě se rozsvěcující nápisy „Maybe Not / Maybe Yes“. Bude encore?

Je. Když pak vycházím ven, říkám si, že jsem po delší době zažil něco výjimečného. Místy nemístný pocit nějakého cringe si ospravedlňuji, že to přece k divadlu někdy patří. Navíc když za sebou protagonisti táhnou už čtyři dekády existence. Was ist Kunst, Marinela Koželj?

Info

Laibach (sl)
20. 11. 2023 Hybernia, Praha

foto © kubuthor

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Panorama války nad městem (Mayssa Jallad)

Filip Peloušek 28.04.2024

Příběh vyprávěný mezi písněmi je temnější a temnější. Oči mi jen těkají mezi drobnou zpěvačkou naprosto ponořenou do hudby a panoramatem města za ní.

Zpěv odkvétajících slunečnic (White Ward)

Marek Hadrbolec 25.04.2024

Nový prostor brněnské Melodky obehnaný bílými kachličkami má navíc osobitou, mírně surrealistickou atmosféru.

Vpít se do ocelové hory (Deena Abdelwahed)

Michaela Šedinová 23.04.2024

Je sobota večer, ale sál kina Přítomnost je jako vždycky tak trochu v bezčasí. Loňská deska Jbal Rrsas tuniské producentky Deeny Abdelwahed je taky mezi časy a světy.

„Keď sa niečo páči všetkým…” (Berlin Manson)

Marek Hadrbolec, Veronika Vagačová 21.04.2024

Slovenští bojovníci za sociálně spravedlivou společnost a postpunk smíchaný s rapem vzali během malé české tour útokem nejprve vyprodanou Prahu a druhý den Brno.

Mezi hukotem velkoměsta a ptačím zpěvem (Shida Shahabi, BITOI)

Alžběta Sadílková 21.04.2024

My promlouváme k prostoru, prostor promlouvá k nám. Součástí oslav 40. narozenin Atria Žižkov byl i víkendový dvojkoncert pod taktovkou Heartnoize promotion.

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace