redakce | Články / Profily | 21.03.2024
On, čtyři walkmany, mixážní pult a sampler. Projekt Lenhart Tapes, za kterým stojí někdejší srbský kulturní publicista, bývalý člen noiserockové kapely Klopka za pionira a dua Pamba Vladimir Lenhart navzdory svým skromným prostředkům plodí tracky znějící jako zvuky Země slyšené z vesmíru. V samotném procesu produkce, ve které se tvrdé industriální rytmy otírají o tradiční balkánskou hudbu, se nachází nádech DIY mediálního kutilství, fascinace dezintegrací, musique concréte a etnickou hudbou.
Lenhart, nyní usazený v Novém Sadu, vyrůstal ve slovenské diaspoře ve Vojvodině na severu Srbska. Na druhém a nejnovějším albu Dens, který vyšel na lublaňském labelu Glitterbeat, se mimo jiné vrací k efemérním vzpomínkám na hudbu svých kořenů jako například v tracku Vodu brala inspirovanou lidovou písní vojvodinské slovenské minority. „Poprvé jsem tu píseň slyšel na vyřazené kazetě, když staré analogové aparáty zastaraly vlivem digitalizace lokálních rozhlasových stanic,“ popisuje v newsletteru Izvorišta.
Kolekce starých kazet, o kterých žertovně říká, že je nakupuje „na kila“, stanoví většinu zdrojového materiálu. Kde na Dens samply nestačí, tam je nahrazují živé hlasy talentovaných zpěvaček. Mezi ně patří například redaktorka Radia Belgrade a zkušená etnomuzikoložka Tjiana Stanković, klíčová postava za finálním vyzněním nahrávky, která přetavuje tradiční hudbu regionu, pohrává si s hranicemi její formy a zbavuje ji balastu minulosti. „Je to jako tvořit hudebního Frankensteina, spojuji motivy, které opravdu miluji,“ říká Lenhart pro Rhythm Passport. Lenhartovy pásky doprovodí na Colours of Ostrava oceňovaná srbská zpěvačka Svetlana Spajić.
Lenhart Tapes (rs)
web
živě:
Colours of Ostrava
17.–20. 7. 2024
Dolní oblast Vítkovice, Ostrava
web festivalu
foto © Aleksa Savulov
redakce 22.03.2024
Hutné a pestré taneční rytmy doplňuje industriální produkce i jasně psychedelické poselství, daleko nejsou karibští experimentátoři a rukodělná elektronika Nyege Nyege.
redakce 20.03.2024
Její rýmy vždy krájející správný beat s precizností skalpelu jsou jedním z nejvýraznějších exportních produktů Hakuna Kulala po boku dalších raperek jako MC Yallah.
redakce 20.03.2024
Pětice pokračuje v ADHD produkci scény okolo klubu Windmill (Black Midi, Squid), tamní kapely se nerozpakují mixovat téměř cokoli, co projde kolem nich.
redakce 19.03.2024
Fenomén anatolské psychedelie pronikl do širších kruhů před více než dekádou, skupiny jako Baba Zula jej prosadily mezi hudební fajnšmekry.
redakce 18.03.2024
Jejich improvizovaný, konfrontační způsob hraní v propojení s mluveným slovem je zbaven jakékoliv abstrakce a místo toho volí formu jasného, ritualistického apelu plného hněvu.
redakce 18.03.2024
Za jemnými elementy R&B, jazzu a neosoulu nasátými něžností a křehkostí na míru Lauryn Hill se skrývá prosté motto „be free. be kind“.
Dušan Šuster 29.06.2023
Donútiť jazz a tanečnú hudbu, aby existovali v symbióze, je neľahká výzva. Mezerg však práve na nej vybudoval svoj autorský rukopis.
Jan Krejča 24.03.2023
Nikdy jsem nevěřil v linearitu hudebního vývoje, nikdy jsem neuctíval interprety ani kapely víc, než bylo nutné. Počítal jsem vždy s niternou intuicí, která mě přivábí k něčemu výjimečnému.
redakce 15.03.2023
Nizozemská postpunková senzace stihla za dva roky existence vydat sotva hrst písní a už se z nich stala jedna z nejžhavějších evropských nadějí.
redakce 14.03.2023
Fascinující výprava do hlubin slovanského folklóru, která přináší zcela nový kontext, strukturu a výhled do budoucna.