Články / Reporty

Jedna Annie vládne všem (Colours, den 2.0)

Jedna Annie vládne všem (Colours, den 2.0)

Shaqualyck | Články / Reporty | 18.07.2015

I přes lepivý vzduch a teploty atakující nová maxima si do Vítkovic našla cestu ještě početnější návštěva než během prvního dne. A ze Swans tentokrát nikdo neutekl.

Leckdo tvrdí, že populární festivalová kratochvíle známá jako „přebíhání“ je sportem pro sebevrahy, jenže s takhle nabitým lineupem nebylo zbytí. Kdo nesmrká strusku, jako by (tam) nebyl. Začátek s domácími Dirty Blondes na Drive stage nedopadl vůbec špatně. Jako by za sebe Márdi z Vypsané fiXy poslal na zteč dva mladší klony s blond přelivem. Trochu punk, trochu garáž, k tomu rázná divoška za mikrákem, o téhle partě ještě uslyšíme. Totéž platí pro lehce ostýchavé benjamínky z Hissing Fauna, kteří přetáhli bubeníka Black Tar Jesusovi a zhlédli se v nenucené kytarové melancholii odkazující až někam k The Cure a Robertu Smithovi. „Zdar, Brno!“ Fanouškovská základna první dámy českého femi punku roste geometrickou řadou, otázkou bylo, ustojí-li Mucha (a hlavně sprosťanda Nikola) odchod velkého učitele Martina Evžena Kyšperského. Zatím to vypadá, že s prstem v nose. Ondra Kyas si dává basu, jako by s kapelou hrál odjakživa, a nové songy (Kurt Cobain) šlapou stejně jistě jako dávno zlidovělý matroš z desek Slovácká epopej a Josefene.

Až do včerejška jsem netušil, že má Dave Gahan ve Francii jednovaječné dvojče, ale stačil jeden pohled na Arnauda Rebotiniho a bylo vymalováno. Black Strobe mě sundali přísně synthpopovým zvukem a zasmušilým coverem klasiky Folsom Prison Blues od legendárního Muže v černém. Jako by Depešáci hráli Johnnyho Cashe a dávalo to smysl. Další překvapení číhalo pod oranžovou vzducholodí pana Mittala. Ano, i Švéd se může jmenovat José a mít kilometrové zástupy náctiletých fanynek, i když jen tuctově brnká na kytaru a tklivě u toho kňourá. Prvoplánová pseudoromantika je, zdá se, stále v kurzu. Naštěstí jsem si záhy mohl spravit chuť s kulervoucně běsnící partou Toma Meighana. Jistě, britské kytarovky neprožívají dvakrát radostné období, ale jestli má smysl ztrácet s nějakou čas, jsou to právě Kasabian. Jednoduchá scéna, pár světel, totální nasazení. Aktuální deska s geniálně prostinkým názvem 48:13 sice není kdovíjaký zázrak, ale co by za takové album dali trápící se Kaiser Chiefs nebo Franz Ferdinand. Konečně si Sergio Pizzorno zase hledí víc kytary než mašinek. Vrchol? Jednoznačně omamná vypalovačka Club Foot věnovaná Janu Palachovi. Ještě teď mám husí kůži.

The Cinematic Orchestra by mohli nudit za vlast, takže jsem se po třech kusech v polospánku odšoural chytit flek na St. Vincent a s prvními tóny nadpozemské kytary jsem byl vzhůru raz dva. O jejím prstokladu se právem vyprávějí legendy. Vidět ji z první řady znamená pochopit, do koho se převtělil Hendrixův duch. Brilantní art rockové riffy nacházely dokonalou protiváhu v elektropopovém podkladu, kapela makala na plné obrátky. Annie Clark nesází na zmatené experimenty, ctí sílu melodie, žánrové finesy má v malíčku. Formulka „něco jako…“ u ní neplatí. Tahle dáma je originál se vším všudy. Ví, jak napsat hit, jak rozhýbat publikum, zároveň nemá problém vyšperkovat precizně šlapající set cupitavou choreografií, kdy v jeden moment ťapká vedle doprovodné klávesačky/kytaristky jak svatá na orloji, o chvíli později na nás shlíží coby rajcovní černá nevěst(k)a ze svatebního dortu. Doteď nevím, jestli se mi to nezdálo, ale mám pocit, že takhle nějak se píšou hudební dějiny. Dojezd? Šláftrunk na baru s Cash Savage and the Last Drinks, sebezpytný country bluesový frťan na dobrou noc.

Info

Colours of Ostrava, 17.07.2015
Dolní oblast Vítkovice, Ostrava
www.colours.cz

foto © žakelýna

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Punkom slobode na stope (Chorobopop)

Jakub Veselý 06.05.2024

Počas koncertu Ctib prezentoval myšlienku o skutočnej definícii punku, polemiku o o význame životného štýlu, ktorý nedefinuje len tvrdá hudba.

Skrýt se v tygřím obleku (Raein)

Marek Hadrbolec 02.05.2024

Raein se před Kabinetem Múz pomyslně svlékají donaha a dávají se všanc. Lidi se nedočkavě chytají cizích slov a známých melodií.

Nothing Works (Declan McKenna)

Eva Karpilovská 29.04.2024

Britský písničkář Declan McKenna se po dvou letech vrátil do Prahy, s rozrostlou kapelou zahrál tentokrát v prostorném holešovickém klubu SaSaZu.

Rezignace v nejlepším smyslu slova (Still House Plants)

Alžběta Sadílková 28.04.2024

Koncert Still House Plants se odehrál jen pár dní poté, co si jejich nejnovější deska na serveru Pitchfork vysloužila označení Nejlepší nová hudba.

Panorama války nad městem (Mayssa Jallad)

Filip Peloušek 28.04.2024

Příběh vyprávěný mezi písněmi je temnější a temnější. Oči mi jen těkají mezi drobnou zpěvačkou naprosto ponořenou do hudby a panoramatem města za ní.

Zpěv odkvétajících slunečnic (White Ward)

Marek Hadrbolec 25.04.2024

Nový prostor brněnské Melodky obehnaný bílými kachličkami má navíc osobitou, mírně surrealistickou atmosféru.

Vpít se do ocelové hory (Deena Abdelwahed)

Michaela Šedinová 23.04.2024

Je sobota večer, ale sál kina Přítomnost je jako vždycky tak trochu v bezčasí. Loňská deska Jbal Rrsas tuniské producentky Deeny Abdelwahed je taky mezi časy a světy.

„Keď sa niečo páči všetkým…” (Berlin Manson)

Marek Hadrbolec, Veronika Vagačová 21.04.2024

Slovenští bojovníci za sociálně spravedlivou společnost a postpunk smíchaný s rapem vzali během malé české tour útokem nejprve vyprodanou Prahu a druhý den Brno.

Mezi hukotem velkoměsta a ptačím zpěvem (Shida Shahabi, BITOI)

Alžběta Sadílková 21.04.2024

My promlouváme k prostoru, prostor promlouvá k nám. Součástí oslav 40. narozenin Atria Žižkov byl i víkendový dvojkoncert pod taktovkou Heartnoize promotion.

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace