Články / Reporty

Kdo neskáče není Čech. Nebo Skepta.

Kdo neskáče není Čech. Nebo Skepta.

Jakub Béreš | Články / Reporty | 10.04.2016

Grime je původní britský žánr z počátku nulté dekády kombinující klubové taneční beaty spolu s explicitním rapem, jenž je označován za nejrealističtější ostrovní hudební hnutí od dob punku. Jde o hlas vyloučených periferií, které jsou převážně osídleny černošskou populací. Tyto hlasy dostaly větší prostor zhruba před deseti lety, kdy MCs jako Wiley nebo Dizzee Rascal (Mercury Prize 2003) zažívali své první komerční úspěchy. Žánrová bublina však začala splaskávat v době, kdy se výše zmiňovaní snažili marně proniknout z vrcholu ostrovních hitparád na americký kontinent.

Na doznívající generaci začátku nulté dekády navazují noví MCs. Tím nejvýraznějším je rapper a producent Skepta, kterému se povedlo restartovat svoji kariéru v momentu, kdy přestal dělat podbízivé hity atakující top desítky hitparád a vrhl se na agitační kousky. Jeho vlajkový hit nové vlny grimu Shut Down byl totiž přímou kritickou reakcí zavrhující vystoupení Kanyeho Westa na předminulých Brit Awards, kdy si na podium přizval řadu MCs, kteří v hlavním vysílacím čase vyvolali u řady televizních diváků strach a nejistotu. Britský časopis NME rázem ocenil skladbu Shut Down jako singl roku 2015 a tím dal prostor mladším jménům jako Stormzy nebo Novelist, kteří pokračují ve společenské kritice.

Stejně jako v Británii je i u nás grime upozaďován a není mu věnována patřičná pozornost. V médiích jsou protežováni umělci ohrazující se proti současným extremistickým náladám, viz včerejší vyhlašování Andělů, přitom většina z nich točí neangažované neutrální desky. Smack jako jediný dokáže ostré výroky zkombinovat s hudebním podkladem, příkladem může být píseň Kdo neskáče není Čech, kterou vydal po aféře z loňského sedmnáctého listopadu.

Smack záměrně přeskočil klasiku Iscream Dance, aby ve dvaceti minutách představil průřez svou tvorbou, kde vedle sebe postavil nové kousky o strachu ve společnosti z prosincové desky Sick a starší úderné typu Mosh Pit, během níž nebylo v prvních řadách bezpečno. Skepta navázal na davové šílenství a po českém plnohodnotném předkrmu naservíroval ještě výživnější hlavní chod. Zlověstný britský rap dokonale padnul do servírovaných beatů, které vždy ve správný čas ustoupily do pozadí, aby daly vyniknout umělcově přednesu jako v předposlední Top Boy. Zato v otvíráku That’s Not Me se nenechaly zahanbit a díky svému tanečnímu nádechu rozpohybovaly natěšený dav, který nevydechl až do závěrečné Shut Down. Tu následně odzpíval jednohlasně spolu s hvězdou večera, a tak opět smetl ze stolu otázku, jestli lze úspěšně kombinovat současné beaty se závažným sdělením.

Info

Skepta (uk) + Smack
6. 4. 2015 MeetFactory, Praha

foto © Filip Kůstka

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Zpěv odkvétajících slunečnic (White Ward)

Marek Hadrbolec 25.04.2024

Nový prostor brněnské Melodky obehnaný bílými kachličkami má navíc osobitou, mírně surrealistickou atmosféru.

Vpít se do ocelové hory (Deena Abdelwahed)

Michaela Šedinová 23.04.2024

Je sobota večer, ale sál kina Přítomnost je jako vždycky tak trochu v bezčasí. Loňská deska Jbal Rrsas tuniské producentky Deeny Abdelwahed je taky mezi časy a světy.

„Keď sa niečo páči všetkým…” (Berlin Manson)

Marek Hadrbolec, Veronika Vagačová 21.04.2024

Slovenští bojovníci za sociálně spravedlivou společnost a postpunk smíchaný s rapem vzali během malé české tour útokem nejprve vyprodanou Prahu a druhý den Brno.

Mezi hukotem velkoměsta a ptačím zpěvem (Shida Shahabi, BITOI)

Alžběta Sadílková 21.04.2024

My promlouváme k prostoru, prostor promlouvá k nám. Součástí oslav 40. narozenin Atria Žižkov byl i víkendový dvojkoncert pod taktovkou Heartnoize promotion.

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace