Články / Rozhovory

Nekupuju desky, abych je vlastnil: Frederyk Rotter (Zatokrev)

Tereza Tůmová | Články / Rozhovory | 18.08.2014

Švýcaři Zatokrev brzy zahrají na DIY akci Psy-High 2014. Z Basileje nám píše Frederyk Rotter. „Chtěl bys taky mluvit o tom, co tě spojuje s Českou Republikou?“ - „ Popravdě, oba moji rodiče byli Češi, česky mluvím docela dobře, zato gramatiku mám příšernou a spoustu slov jsem zapomněl. Rodiče se do Švýcarska přestěhovali v roce 1968, víš, o co jde. Já se narodil v roce 1977 a vyrůstal s češtinou coby mateřským jazykem. V Čechách mám příbuzné a našel jsem tam dobré kamarády. Určitě znáš skvělou kapelu FDK, na ty byste měli být hrdí, párkrát jsme spolu byli na turné, výborný chlapi.“ A pak jsme si povídali o tom, jaké zvukové formáty má nejraději a jak vášnivý je sběratel desek a vinylů. Na podobné téma se budeme bavit i s dalšími, začátek nové série rozhovorů.

Poslední album The Hat, the Wheel and a Long Road to Nowhere jste mimo jiné vydali na vinylu. Jaké další formáty využíváte?
Máme rádi CD a vinyly. Je hezké nabídnout posluchačům pěkný vinyl. A taky je to o tom, že jsme pořád zvyklí nosiče používat. Pro nás je to normální.

Dává podle tebe formát a vizuály albu další významy? Snažíte se tak prezentovat?
Mám rád, pokud výtvarná stránka nese sdělení a celkově ladí s hudbou. Je to důležité pro mě jako tvůrce, i jako uživatele. Na našich deskách je většina uměleckého provedení silně spojena s mými texty, mívám vizi, kterou se snažím předat grafikovi. Dá se to uskutečnit ve všech formátech, ale vinyly jsou klasika.

Kolik kopií děláváte?
Vinylů bylo 300, CD netuším, to je starost vydavatelství. Nemám nejmenší představu.

Chcete aby vaše desky kupovali fanoušci, nebo sběratelé? Jak se na sbírání desek díváš?
Upřímně, já nosiče vůbec nesbírám. Nejsem ten chlápek, co tě vezme k sobě domů a předvede ti jich tisíce. Většinu času se věnuju poslechu desek z mého okolí, takže kapel, se kterýma kamarádím, kapel na mém labelu nebo těch z labelu, kde vydáváme. Určitě je tady spousta skvělých skupin, které produkují úžasný nosiče, ale já mám kapacitu poslechnout si jen pár z nich a nekupuju desky, jen abych je vlastnil. Takže i kdybych je sbíral, sháněl bych jen to, co skutečně poslouchám, a moje sbírka by byla docela malá. Snažím se poslouchat hlavně to, co vytváří moji přátelé, a to vnímám dobře, protože je chci pochopit. Pokud si něco pustím, chci na to mít čas a věnovat se tomu pečlivě a je mi jedno, jaký je nosič, jestli digitální, CD nebo LP, je to fuk. Jde o album samé, které nese ducha umělce a které se tě nějak dotkne. Někteří moji kamarádi si poslech užijou víc, když si pustí vinyl. Chápu, že to může být fajn, ale mně na tom nezáleží. Hudba je v mém světě nejemotivnější způsob uměleckého vyjádření. Pokud tedy poslouchám, snažím se do toho vložit něco ze sebe a dobré album mi tu energii vrátí, nebo dá i víc. Žádná jiná forma umění se mě tolik nedotýká. Tragický film bude vždycky dojemnější s dobrou hudbou než bez ní. Ale jenom hudba umí rozplakat, aniž by jeden věděl proč. A vůbec, když se bavíme o hudebních nosičích, jenom dobré album budeš poslouchat pořád dokola, i když bude cover hnusnej nebo bude deska v horší kvalitě a na kazetě. Špatnou muziku nebudeš poslouchat ani z toho nejhezčího vinylu.

Takže fyzická podoba alba nebo digitální, na to kašleš.
Je mi to vážně jedno. Jasně, je fajn mít skutečně hezkou desku, ale digitální trh je tady a je praktický. A pro někoho můžou být hudební nosiče přílišný luxus. Já si rád občas koupím CD, třeba po působivém koncertě, abych podpořil kapelu a protože mám v autě přehrávač. Na druhou stranu mladí studenti nebo lidi v chudších zemích si prostě nemůžou dovolit každé album v krámě. Spousta lidí, které znám, si kupuje jen desky, které pro ně opravdu něco znamenají. Pro mě je to o muzice, ne o tom, které médium má vyhrát. Dokud je možné poslouchat muziku, kterou se podařilo nahrát a zachytit s duší, je jedno, jestli je na CD, LP, kazetě nebo digitální, a já děkuju každému, kdo má tento dar v našem podivném světě.

Info

www.zatokrev.com

Psy-High 2014
22. - 23. srpna 2014
lom u sv. Josefa, Hořice
www.facebook.com/events/1503940179833269

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Curk: Většinou je to o lidech

Veronika Miksová 22.04.2024

Charismatického kluka z Jihlavy nebylo úplně snadné rozpovídat, než mi došlo, že všechno podstatné ze svého vnitřního světa sublimuje do hudby. Rozhovor.

Margaux Sauvé (Ghostly Kisses): Příběhy posluchačů ovlivňují proces psaní

Kristina Kratochvilová 29.03.2024

Kanadská zpěvačka Margaux Sauvé je středobodem Ghostly Kisses a ve snových zvukových krajinách rozpíná příběhy o lásce, touze a ztrátě. Rozhovor.

Václav Havelka (fyield): KEXP vnímám jako milník

Michal Pařízek 25.03.2024

Dostat se s kapelou do studia legendární radiové stanice KEXP v Seattlu je snem mnoha hudebníků z celého světa. Rozhovor.

Josef Buchta (B-Side Band): Vždycky jsem snil o tom, že budu mít big band

Jiří V. Matýsek 11.03.2024

„Spotify je skvělý nápad, uživatelsky neuvěřitelně fantastická věc. Člověk nemusí nic tahat, nic nosit. Ale všichni ti muzikanti jsou okradení," říká principál. Rozhovor.

The Bladderstones: Záskoky nevedeme

Jiří V. Matýsek 06.03.2024

Slánské artbluesové trio se po sedmi letech od debutu Without Cover vrátilo s chválenou studiovkou a zároveň slaví deset let na scéně. Rozhovor.

Boris Schubert (Skvot Czech): Tvorba úspešného kurzu je tímová záležitosť

Mariia Smirnova 05.03.2024

„... snažíme sa oslovovať naozaj zaujímavých a úspešných ľudí vo svojom obore. Základom je vzájomná dôvera, sympatie a ochota lektora s nami aktívne spolupracovať.“ Rozhovor.

Pragueshorts: Piotr Jasiński (Mimo), Natálie Durchánková (Přes střepy)

Viktor Palák 28.02.2024

Ve finálním díle ankety odpovídají Piotr Jasiński, v jehož filmu Mimo ztvárnili Josef Trojan a Jakub Kalián kamarády, kteří narazí na situaci, která může být spouštěčem revize jejich vztahu.

Julie Martinková, Anna Horáková (FAMUFEST): Nesmíme se strachem nechat odradit od růstu

Mariia Smirnova 27.02.2024

„V programové dramaturgii si hrajeme hodně s pocity či smysly a chceme, aby i diváci při návštěvě festivalu mohli více reflektovat tuto část sebe sama..." Rozhovor.

Pragueshorts: Greta Stocklassa (Bzukot Země), Marie-Magdalena Kochová (3MWh)

Viktor Palák 26.02.2024

Bzukot Země zachycuje absurdní i povědomou šarvátku o to, jak formulovat zprávu mimozemským civilizacím. V kontaktu se současnými tématy je i film 3MWh, který volí atmosféričtější cestu.

Pragueshorts: Philippe Kastner (Deniska umřela), David Payne & Tomáš Navrátil (Baroko)

Viktor Palák 25.02.2024

V národní soutěži největší domácí přehlídky krátkých filmů se potkalo ke dvěma desítkám titulů, oslovili jsme tvůrce a tvůrkyně některých z nich.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace