Články / Recenze

Zatažené záclony a ďábel (Nick Cave)

Zatažené záclony a ďábel (Nick Cave)

mArcElkrIz | Články / Recenze | 14.02.2013

Vědomí stále ještě prapodivně rotuje bez záchytného bodu, v nepravidelných záblescích vydává mozek signály, že pochopil, že tahle cesta je ta chimérická, fatální a finální. Jenže úder byl tak silný a opakovaný, že je stále těžké čemukoli uvěřit. Přitom varování přicházela. Čas změny. Návrat domů. Návrat na místa, která už beztak nejsou stejná. Návrat s varováním...

K Push the Sky Away vedla řada indicií - na jednom konci kazatel Nick rozhazující mlžné vzkazy a na druhé skutečnost, že odkaz neonové duše předešlého eskamotérského evangelia Dig, Lazarus, Dig!!! byl povznesen do nejvyšších pater okultním svazkem řeznické dcerky s elektrickým cowboyem v chrámu Grinderman 2. To vše ve zběsilých obrátkách, plamenech a beatech. Hranice byly zasaženy. Čas dozrál. Čas probudit k životu spodní proudy, otevřít skrytá dvířka, z osvětlených ulic vstoupit do zašitých úzkých chodbiček pod schody.

Album plné šedé a černé, plné všemožných podob samoty, zhroucených možností a cest překypujících špatnými odbočkami. Album z nejsilnějších, nejniternějších a nejtišších. Místo okamžitě rozkódovatelných riffů a špíny i lesku všeobjímajícího rock&rollu přichází zlověstný šum, zdánlivý klid a minimalistické postupy (ach, ta mantrická basa ve We Real Cool a evokativní motivy ve Water's Edge). Jednotlivé fragmenty (ideové, textové, melodické) prorůstají jednotlivými písněmi celého alba. Sounáležitost, zacyklenost, nedohledno... Nástroje všemožně odtikávají, pulsují, vlní se, lámou (Wide Lovely Eyes), hypnotizující plochy jsou protínány dívčím, křehce poletujícím a opojným vokálem (Finishing Jubilee Street, We No Who U R). Houslové motivy Warrena Ellise démonizují pouze v občasných, ale extra silných dávkách. Ostatně, celý sound je tentokrát o náznacích a zdánlivé křehkosti, která však postupně nabírá na intenzitě (Jubilee Street ) s extrémní schopností uhranout, pozřít. Ani po vrcholné dávce (Higgs Boson Blues) nepřijde vysvobození, jen slastné omotání (Push the Sky Away). Tuhnutí šíje, hřejivý pocit, neschopnost se pohnout. Jsou tu hymnické perly, které budete milovat (Mermaids, We No Who U R , Jubilee Street), a před rozšířenými zorničkami rotují ikonické stíny chlápků s velkým C: Cash, Cale, Cohen... Cave s úšklebkem vypráví, lamentuje, předkládá vize i bujaře kráká, potkává na křižovatce Roberta Johnsona s kytarou za hrst dolarů, části mumifikované kočky klade po bok Miley Cyrus a Hannah Montany, krev je pravá a paměť mizerná (ano, absolutní vrchol, orgasmická změť obrazů Higgs Boson Blues), ženy rozevírají stehna jak Bibli, záclony jsou zatažené a ďábel je vždy na blízku.

Může existovat ještě hlubší rána? Ještě více deptající, bouřlivější a smyslnější... Hlava zůstává zakloněná, oči upřené do prázdné skříně, šelest na srdci k smíchu a pnutí pod pasem nepostradatelné. Kompromis nepřichází v úvahu. Vstoupíš-li, neexistuje návrat. Po vstupu, varován, zůstávám.

Info

Nick Cave & The Bad Seeds - Push the Sky Away (Bad Seed Ltd., 2013)
www.nickcave.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Prosvítající naděje ve světě izolující samoty (Malcuth & Facutum)

Viktor Hanačík 17.04.2024

Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.

Historky otců zakladatelů budou těžko hledat čtenáře (Neviditelné řemeslo)

Martin Šinkovský 14.04.2024

I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.

Marko Damian a úpadok menom Skeeter

Matej Žofčín 09.04.2024

Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.

Kolekce rozmanitých emocí (Page Turners)

Tereza Bartusková 01.04.2024

Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.

Dva svety (Eva Sajanová & Dominik Suchý)

Veronika Vagačová 29.03.2024

Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.

Hudba ze zapomenutých míst minulosti (Garlands)

Filip Peloušek 25.03.2024

Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.

Esence The Beatles (Milan Bátor)

Jiří V. Matýsek 10.03.2024

Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace