Články / Reporty

Když Jack White nemizí - Two Gallants

Když Jack White nemizí - Two Gallants

Popluh | Články / Reporty | 06.11.2015

Sanfranciskému folkrockovému duu Adam H Stephens & Tyson Vogel to trvalo třináct let a pět studiových desek, než svůj hudební stan rozbalili v Praze. Nakonec se tak stalo jednoho podzimního večera v pražské MeetFactory.

Za předkapelu si pro nejen pražskou zastávku, ale i pro celý zbytek evropského turné, chalani vybrali tuzemské Please the Trees. Ti zažívají poměrně rušný závěr roku. Jejich novince Carp nešlo uniknout už týdny před vydáním, hodně se toho namluvilo jak o samotném vzniku alba, tak následně i o živých show. Nakonec jsem tomu všemu nějakým nešťastným zázrakem utekl a tak první oťukávačka s Carp přišla právě před Two Gallants. A znělo to tak nějak asi jako hudební verze nálady v chovném rybníce plném kaprů pár týdnů před Vánoci. Neskutečný nářez plný až postrockově budovaných přímočarých riffů doprovázených místy masivními hlukovými stěnami vystavěnými rozvazbenou kytarou. Metoda cukru a biče, jak se starší věci míchaly s novinkami. Člověk se chvílemi osahával, aby se ubezpečil, že má v hrudním koši vše na svém místě. Dokonce i frontman Two Gallants na chvíli povylezl z backstage, aby se podíval, co za týpky si vlastně pozval na pár zbývajících gigů. Asi mu to vzalo vítr z plachet, protože po konci relativně krátkého setu (až moc krátkého) trvalo celou půlhodinu, než posbíral odvahu vylézt na pódium.

Ve Full Moonu se prý o poslední desce Two Gallants We Are Undone psalo, že se jedná o "další duo s vlastní představou o tom, jak by dneska mělo vypadat blues". A Two Gallants opravdu přišli s vlastní kolekcí blues-rockovějších kousků. Z mého pohledu to mělo jeden problém, a to ten, že chlapci přišli na zdánlivě nevyhnutelný fakt. Dnešní blues totiž vypadá a zní jako Jack White. A já bohužel z jejich aparatury (až na pár výjimek) nic jiného neslyšel. S tím rozdílem, že to, co Two Gallants prezentují ve dvou, už má detroitský wunderkin(d/g) dávno za sebou a současné (nejen) bluesové vize naplňuje ve větších hudebních uskupeních. A s větší invencí a eklektičností, jak už se na geniálního floutka sluší a patří. Čímž neříkám, že by We Are Undone ve stylu "bluesové standardy pro špinavou přeefektovanou elektrickou kytaru" bylo špatné. Tím jen říkám, že jsem po celou dobu koncertu viděl oběma hudebníkům za krkem sedět Whitea a on ne a ne zmizet. Nebýt dvou krásných a silných balad, možná by nezmizel vůbec.

Tou první byla na piano vyvedená Fly Low Carrion Crow, tou druhou už zase na elektrickou kytaru hraná Seems Like Home to Me. Od sebe je dělil ještě jeden pianový kousek Invitation to a Funeral (vítej zpátky, Jacku) a od zbytku setu i fakt, že šlo o jediné dvě skladby, které mě nějakým způsobem dokázaly vtáhnout a chytit. Ale ve slušně zaplněném sálu jsem podle nadšené odezvy patřil k menšině...

Info

Two Gallants (usa) + Please the Trees
3. 11. 2015 MeetFactory, Praha

foto © Elina Richter

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Punkom slobode na stope (Chorobopop)

Jakub Veselý 06.05.2024

Počas koncertu Ctib prezentoval myšlienku o skutočnej definícii punku, polemiku o o význame životného štýlu, ktorý nedefinuje len tvrdá hudba.

Skrýt se v tygřím obleku (Raein)

Marek Hadrbolec 02.05.2024

Raein se před Kabinetem Múz pomyslně svlékají donaha a dávají se všanc. Lidi se nedočkavě chytají cizích slov a známých melodií.

Nothing Works (Declan McKenna)

Eva Karpilovská 29.04.2024

Britský písničkář Declan McKenna se po dvou letech vrátil do Prahy, s rozrostlou kapelou zahrál tentokrát v prostorném holešovickém klubu SaSaZu.

Rezignace v nejlepším smyslu slova (Still House Plants)

Alžběta Sadílková 28.04.2024

Koncert Still House Plants se odehrál jen pár dní poté, co si jejich nejnovější deska na serveru Pitchfork vysloužila označení Nejlepší nová hudba.

Panorama války nad městem (Mayssa Jallad)

Filip Peloušek 28.04.2024

Příběh vyprávěný mezi písněmi je temnější a temnější. Oči mi jen těkají mezi drobnou zpěvačkou naprosto ponořenou do hudby a panoramatem města za ní.

Zpěv odkvétajících slunečnic (White Ward)

Marek Hadrbolec 25.04.2024

Nový prostor brněnské Melodky obehnaný bílými kachličkami má navíc osobitou, mírně surrealistickou atmosféru.

Vpít se do ocelové hory (Deena Abdelwahed)

Michaela Šedinová 23.04.2024

Je sobota večer, ale sál kina Přítomnost je jako vždycky tak trochu v bezčasí. Loňská deska Jbal Rrsas tuniské producentky Deeny Abdelwahed je taky mezi časy a světy.

„Keď sa niečo páči všetkým…” (Berlin Manson)

Marek Hadrbolec, Veronika Vagačová 21.04.2024

Slovenští bojovníci za sociálně spravedlivou společnost a postpunk smíchaný s rapem vzali během malé české tour útokem nejprve vyprodanou Prahu a druhý den Brno.

Mezi hukotem velkoměsta a ptačím zpěvem (Shida Shahabi, BITOI)

Alžběta Sadílková 21.04.2024

My promlouváme k prostoru, prostor promlouvá k nám. Součástí oslav 40. narozenin Atria Žižkov byl i víkendový dvojkoncert pod taktovkou Heartnoize promotion.

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace