Články / Recenze

Entartete kunst! Entartete musik! (Laibach)

Entartete kunst! Entartete musik! (Laibach)

David Vo Tien | Články / Recenze | 01.04.2014

Když se zmíní jméno slovinské skupiny Laibach, často následuje litanie kleteb, ve kterých za sebou pochodují slova jako kontroverzní, fašisti, komunisti. Laibach jsou provokatéři a jejich počínání má být kamínkem v botě ze své podstaty. Ale pokud je jejich militaristická image chápána jako glorifikace jakékoli totalitní ideologie, jde o interpretační selhání. Laibach vždy podkopávali autoritu propagandy a demagogie jako takové a zesměšňovali ji. Když použili svastiku, byla to svastika Johna Heartfielda, umělce, který si rozhodně o víkendu nedával s Hitlerem crystal meth. „Jsme asi tak fašisty, jako byl Hitler malířem.“ Vůdce se nezesměšňuje. Vůdci se heiluje a říká ano. Vůdce má pravdu a malovat umí.

Co čekat od kapely, která osm let nevydala desku, když nepočítáme soundtrack k filmu, v němž nacisté po své porážce utekli na měsíc a píchají afroamerickým kosmonautům árizující sérum, přičemž na posledním desce naložila se státními hymnami po svém? To je řečnická. Rammstein pro dospělé už neplatí. Pokud jde o kytary, kde nic tu nic, to ale platí už spoustu let. V případě Laibach kytary nikdy nebyly ústředním nástrojem propagandy. Úvodní Whistleblowers začíná radostným pohvizdováním laibachjugend (čti chlapců), které je nosným melodickým prvkem skladby. Počáteční pochodový rytmus se mění ve skočný beat doprovázející hvízdání až do konce. Jedním výstřelem - martial pop. Těmi Whistleblowers, o kterých je řeč, jsou Snowden, Manning a Assange. Ano, pořád se bavíme o nové desce Spectre od Laibach. Videoklip sdíleli WikiLeaks a třeba i Soap&Skin. Kontroverzní, velice.

Kromě toho, že se texty zabývají aktuálními politickými tématy a absentují cover verze, Spectre se vymyká předešlé tvorbě i zvukově. Industriální dance? Martial? Pop? Blitzkrieg pop?! To i hymny na Volk byly uchopitelnější. I když k těm má Spectre asi nejblíže. Bicí s elektronickým zvukem, synťáky, rázně deklamované texty pancéřovým hlasem (Milan Fras) a zpěv, jehož poslech nechá vojáky zapomenout i na šrapnely v břiše (Mina Špiler). Její sametově něžné podání Across the Universe či Ohne Dich by si zajisté pochvaloval i milovník hollywoodských muzikálů Josif Stalin, na Spectre ale na tak procítěný zpěv není místo, místo anděla přichází Ilsa vlčice. Přestože převažují nakažlivě chytlavé disco momenty, něco glitche a tu a tam dub, v případě skladby No History dokonce dubstep, diskotéku bortí texty - „No God, no rules to scare you all“, Occupy Wall Street a nakonec i Arabské jaro. Nemluvě o tom, že o Bossanově prohlásili, že je „vyhlášením války proti všem macho-posedlým tyranským vládcům a politickým systémům“. Hotový Mein Kampf. S takovými kamínky se špatně tancuje.

Jde o posluchačsky nejvlídnější album v jejich historii. Na rozdíl od posledního WAT, Spectre těžko vyvolá touhu dobýt Polsko nebo si leštit těžké boty. Ať už je to jak chce, Laibach opět nutí zamyslet se nad tím, kam je možné zajít, hudebně i tematicky, a pokládají otázku, jak se posluchač popere s na první pohled nejednoznačným obsahem. Pokud tedy přistoupíte na manipulativní pravidla jejich cynické satiry. Čekat stagnaci od kapely, která převedla Bachovy fugy do elektronické hudby pomocí počítačového programu, není nenaplněné naivní posluchačské (ne)očekávání, ale automatické očekávání nenaplnitelného. Těžko se tomu divit. Resistance is futile. We are Laibach.

Info

Laibach – Spectre (Mute, 2014)
http://www.laibach.org

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Superhrdinský noir (Inkognito)

3DDI3 27.04.2024

Zack Overkill je klasický noirový protagonista, který zahání depresi vzpomínkami na staré dobré časy a užíváním silných drog.

Prosvítající naděje ve světě izolující samoty (Malcuth & Facutum)

Viktor Hanačík 17.04.2024

Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.

Historky otců zakladatelů budou těžko hledat čtenáře (Neviditelné řemeslo)

Martin Šinkovský 14.04.2024

I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.

Marko Damian a úpadok menom Skeeter

Matej Žofčín 09.04.2024

Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.

Kolekce rozmanitých emocí (Page Turners)

Tereza Bartusková 01.04.2024

Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.

Dva svety (Eva Sajanová & Dominik Suchý)

Veronika Vagačová 29.03.2024

Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.

Hudba ze zapomenutých míst minulosti (Garlands)

Filip Peloušek 25.03.2024

Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.

Esence The Beatles (Milan Bátor)

Jiří V. Matýsek 10.03.2024

Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace