Galerie

Chyba, nebo experiment? (I)

Chyba, nebo experiment? (I)

Foto: Iveta Křenková | Galerie | 21.04.2020

Vždycky říkám, že nerozumím "artu", ale teď jsem zjistila, že jsem možná nějaký omylem vytvořila. Můj přístup k focení kapel vždycky byl jasný – snaha o co největší ostrost, zachycení výrazů v obličejích a vychytávání těch nejzajímavějších okamžiků od skoků po divoké otočky s kytarou. Zkrátka žádný prostor pro šum, rozmazané fleky a kompozice, které nic neříkají. K tomu všemu patří i tvrdá disciplína, takže na fesťácích oběhat co nejvíc kapel a nebýt u zavíračky baru, ale press centra.

Jenže ono možná všeho moc škodí. Po pár týdnech v karanténě jsem začala prohledávat složky s fotkami a našla spoustu failů. Když jsem je dala dohromady, smála jsem se sama sobě a kamarádi psali, že je to ten mnou opovrhovaný art. Vybrala jsem prvních šest snímků, sami posuďte, jestli je to chyba, nebo "art".

Chvrches, Sziget, 2019
Začneme zlehka. Pokud fotíte na manuál, určitě znáte situaci, když si foťák nastavíte na nějakou scénu a pak vám takzvaně „blbě zasvítí“ přímo do objektivu. Ostrost a zřetelnost jde pak stranou. To se stalo tady. Plus jsem na Szigetu poprvé měla svůj nový Canon EOS 6D Mark II a nebyla zvyklá na to, že si můžu nastavit vyšší ISO a na fotkách pořád nebude přebytek šumu. Takže jsem tuto fotku cvakala na čas 1/200 a clonu f/2,8, což ostrosti taky nepomohlo.

Cage the Elephant, Rock for People, 2017
Tohle si pamatuju přesně. Zdržela jsem se na jiné stagi a na focení Cage the Elephant přišla pozdě. No jo, i chronickému plánovači se to občas stane. Takže jsem místo tří songů měla jeden a půl a ještě se mi v průběhu focení vybila baterka. Skvělý prostor pro zmatky.

Florence and The Machine, Sziget, 2019
Na Florence mě nepustili do pitu, což jsem oplakávala půl dne, ale nakonec jsem šla bojovat do davu. Tam jsem potkala Francouze, který se učil česky. Nabídl mi, že mě na pár písniček vezme na ramena, což se mi s mou výškou náramně hodilo. Tohle je jediná fotka, kde je Florence trochu blíž, ale nad hlavou jí zrovna poletuje kamera. Díky bohu to šlo ořezat! Foceno s 200 mm objektivem na plných 200 mm, takže to vypadá, že stojím blízko, ale ve skutečnosti to tak vůbec není.

Twenty One Pilots, O2 Arena, 2019
Takhle to dopadá, když máš 159 cm a snažíš se fotit kapely – občas máš na půlce fotky podium. Na většině koncertů musím mít foťák nad hlavou, ale vždycky se snažím nezaclánět ostatním.

Billy Talent, pivovar Staropramen, 2017
Tohle taky souvisí s výškou. Občas procházím alba a mám tam samé fotky hlav lidí, kteří stáli přede mnou. Někdy to jde ořezat, jindy ne.

Evanescence, Rock for People, 2017
Jedna z kapel mých teenagerovských let, na jejíž focení jsem se moc těšila. Taky můj první Rock for People. Chtěla jsem, aby fotky vypadaly, ale tehdy jsem měla ještě špatný foťák - můj stroj smrti Canon EOS 100D, kde nejde jít na vyšší ISO než 800, aby bylo přes šum vůbec něco vidět. Tak jsem si půjčila aspoň objektiv z půjčovny, Sigmu s clonou f/1,8. Lepší světelnost jsem potřebovala jako sůl, takže to byla dobrá volba. Padla na to velká část mých ušetřených peněz a pak jsem se celý festival bála, že se s objektivem něco stane. Ve stanu jsem batoh s foťákem používala jako plyšáka. Na Evanescence se s ostřením kvůli protisvětlu obecně moc nedařilo a bohužel takhle dopadla většina fotek.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vivat Vila, 23.7.2021, Kralova vila, Prachatice

Jakub Václavek 24.07.2021

Druhý ročník festivalu v objektu funkcionalistické Kralovy vily.

Pop Messe, 23.7.2021, Za Lužánkami, Brno

Zdeněk Němec 24.07.2021

Tak jsme se dočkali. První ročník nového brněnského festivalu Pop Messe odstartoval.

Performance Crossings, 22.7.2021, Studio Alta, Praha

Světlana Lopato 24.07.2021

Následovala zvuková performance francouzského umělce Jéremyho Bocqueta How Does It Sound?, poté vystoupila italská performerka Lucia Bricco s prací nazvanou Zero.

Freetown Quartet, 22. 7.2021, Jazz Dock, Praha

Cristo del Roco 24.07.2021

Většinu skladeb vedly tóny klarinetu, nebo saxofonu od Luboše Soukupa, ale zazněl i experimentální klavír.

Performance Crossings, 21.7.2021, Studio Alta, Praha

Světlana Lopato 22.07.2021

Program zahájil ukrajinský umělec Andriy Helytovych svou šestihodinovou performancí Prints v zahradě Invalidovny.

P/\ST + Hello Marcel, 21.7.2021, Přístav 18600, Praha

Marcela Juříčková 22.07.2021

Kdo dorazil do Přístavu, propadl se do propasti p/\stí párty.

Performance Crossings, 20.7.2021, Studio Alta, Praha

Světlana Lopato 21.07.2021

Program zahájila finská umělkyně Leena Kela s performancí Temptation of Destruction.

Performance Crossings, 19.7.2021, různá místa, Praha

Světlana Lopato 20.07.2021

Festival se otevřel dvěma zvukovými intervencemi do veřejného prostoru.

Obscene Extreme, 18.7.2021, Na bojišti, Trutnov

Valdemar Bednarz 20.07.2021

Mužští fanoušci grindcore mají také své dny.

Czech Music Crossroads, 17.7. 2021, Důl Hlubina, Ostrava

Barka Fabiánová 19.07.2021

Překvapením celých Crossroads se pro mnohé stala Resina - dívka s violoncellem a looperem.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace