redakce | Zprávy / Pozvánky | 21.12.2022
Královéhradecká galerie GMU přichází s výstavou Naťuknout špičku vejce: Kolumbus jindy a dnes na téma slavného příběhu admirála Kryštofa Kolumba, a jeho epochální plavby při „objevu nového světadílu“, který patří k zakládajícím mýtům moderní západní civilizace. Ve 20. století se začal proměňovat pod vlivem antikoloniálních bojů, jež změnily geopolitické a hospodářské vztahy. V současnosti, kdy jsme opět svědky celosvětové diskuse o naléhavosti procesu dekolonizace otevírá i výstava mnoho aktuálních otázek. Expozice se zaměřuje na specifika reprezentace postavy Kryštofa Kolumba v českých zemích a jejich kultuře. Centrálním bodem je Studie Kryštofa Kolumba (1881) od malíře Václava Brožíka a jeho plátno Kryštof Kolumbus na dvoře španělském roku 1492. Dále jsou zastoupeny díla od Christiana Rubena, Beneše Knüpfera nebo Felixe Jeneweina, ale i dobové hudební, divadelní a literární odkazy, zpracovávající příběh Kryštofa Kolumba v českém prostředí 19. a 20. století. Výstava však představuje i aktuální díla českých a slovenských autorek a autorů jako Martina Smutná, Vojtěch Rada, Václav Magid, Ladislava Gažiová nebo kolektiv Apart, která reflektují danou tematiku v širších souvislostech.
V Bílé kostce vystavuje Světlana Pavlíčková - významná umělkyně královéhradeckého regionu. Krajkářka a návrhářka paličkovaných vzorů prezentuje svůj mnohaletý a stále neuzavřený projekt Milieu. Každé milieu – vyšívaná dečka, honosný ubrus ke stolování, prostírání – se často skládá z uschovaných nebo nalezených předmětů, a kromě mnoha hodin práce ukrývá také autorčiny osobní zážitky, příběhy, a současně nabízí úkryt před vnějším světem. V tvorbě autorky se kromě vytříbeného estetického cítění odráží také její krajkářská průprava, láska k textilu a záliba ve sbírání nejrůznějších předmětů. Výstava představuje autorčino komplexní chápání textilií v kulturním, sociálním a historickým kontextu. Výstavu doplňují sochy z depozitáře královéhradecké galerie od sochařů Karla Hyliše a Miloslava Chlupáče.
Výstava v Černé kostce pak prezentuje video Martina Zeta - Laciné sochy ze Sbírky pohyblivého obrazu GMU, natočené v New Yorku v roce 1999. Dnešní divák ho může vnímat i v souvislosti s událostmi 11. září 2001, které dílu zpětně dodávají další významy. Video doplňuje práce* Koruny a dolary* – dřevěná „truhla“, na jejímž víku jsou vedle sebe vyrovnány české a americké bankovky. Zet je „rozmřížkoval“ na obdélníky, jejichž počet odpovídá hodnotě dané bankovky. Skutečnost, že zvětšováním hodnoty bankovek se zmíněná „políčka“ zmenšují, nás může vést k úvahám o relativitě hodnoty peněz. Ve svých dílech, která nepostrádají humor, autor často reaguje na politické a společenské dění, zabývá se historií a zkoumáním úlohy umělce.
Galerie moderního umění v Hradci Králové
web
redakce 01.06.2023
Full Moon selekce z červnového programu Kabinetu múz. Kam zajdeme?
redakce 01.06.2023
Texaská čtveřice nadále inspiruje spousty kolegů hudebníků a zároveň si získává miliony šíleně oddaných fanoušků po celém světě.
redakce 31.05.2023
Měsíc ve znamení zajímavých malých koncertů oázy jménem Punctum.
redakce 31.05.2023
Mezinárodní sestava El Perro se vydává na evropskou tour v podobném stylu a snaze navázat na předchozí úspěchy Radio Moscow.
redakce 30.05.2023
Jejich hudba kombinuje avantgardu s útulností, kakofonii s melodií a jazykové propasti s krásou.
redakce 30.05.2023
Burr se nebojí rozkrývat paradoxy takové nálepky a kromě jiného se nepřímo ptá: Mohl by nás nakonec spojit muž, který vystupuje v bavlněném tričku s kapucí?
redakce 29.05.2023
Alternativa, Heartnoize a Sonitus přivezou polské všuměly i čínskou elektroniku.
redakce 27.05.2023
Švýcarsko-francouzský trumpetista patří k jazzové špičce, běžně překračuje hranice žánru a obohacuje jej o prvky hip hopu, rocku nebo elektroniky.
redakce 26.05.2023
Na Till The Last se představí spoluzakladatel zásadního mexického kolektivu No Ambition And Fuck-all Interest Mexican Jihad a jeho kolega Fausto Bahio.
redakce 25.05.2023
Tělo se svýma očima. Nebo snad oči a jejich tělo? Těžko rozhodnout, která z těchto dvou definic podstaty vnímání lépe odpovídá principům díla Ivana Pinkavy.